dari ruyung yang pecah maka sagu bertaburan, 
dari katak yang tidak mati bila menyeberangi jalan, 
dari lembu yang mempertahankan hak namanya, 
dari meja yang ditepuk dan gelas pecah,
dari otak pemikir marhaen yang rendah IQnya, 
dari pandangan serong mata hati, 
dari racauan jiwa yang kacau,
dari kail sejengkal laut dah diduga,
dari anjing yang berjaya meruntuhkan bukit,
dari kelawar yang jaga siang,
dari pungguk yang cuba merindui mentari,
dari tikus yang berjaya membaiki labu,
dari 1Hz ke infiniti,
dan.....

-de' owner-

31 December 2008

tazkirah akhir tahun

Nabi Muhammad SAW bersabda:

'Barangsiapa yang kesukaran pada menunaikan hajat/cita-citanya maka hendaklah dia memperbanyakkan membaca selawat untukku kerana sesungguhnya selawat itu dapat menghilangkan kesusahan, kesedihan, dan kesukaran serta meluaskan rezeki dan menyebabkan terlaksananya semua hajat.'

Tolong sebarkan kepada kawan-kawan!
Ambillah waktu untuk berfikir, itu adalah sumber kekuatan.
Ambillahwaktu untuk bermain, itu adalah rahsia dari masa muda yang abadi.
Ambillah waktu untuk berdoa, itu adalah sumber ketenangan.
Ambillahwaktu untuk belajar, itu adalah sumber kebijaksanaan.
Ambillah waktuuntuk mencintai dan dicintai, itu adalah hak istimewa yang diberikanTuhan.
Ambillah waktu untuk bersahabat, itu adalah jalan menujukebahagiaan.
Ambillah waktu untuk tertawa, itu adalah muzik yangmenggetarkan jiwa
Ambillah waktu untuk memberi, itu adalah membuathidup terasa bererti.
Ambillah waktu untuk bekerja, itu adalah nilaikeberhasilan.
Ambillah waktu untuk beramal, itu adalah kunci menuju syurga.

ingatan buat teman

Teman,

Mungkin sekali kita leka..
Sekali pernah terlepas dari genggaman..
Ucapan 'Ooopps' mendahuui 'Ya Allah'..

Bila perut kenyang..
Ucapan 'Haa kenyangnya' mendahului 'Alhamduliilah'..

Bila diri terpegun akan keindahan..
Ucapan 'Subhanallah' ditutup oleh 'Wah cantiknya'..

Bila dikunjungi berita malang..
Ucapan 'Kasihannya' terucap kerana
Kita lupa kepada kalimah..
Innalillah Hiwa Innalillah Hirajiuun..

Kadangkala kita lupa kerana terbiasa..
Tapi ingatlah..

Agar biala Izrail datang membawa berita..
Biarlah kalimah LAILAHAILALLAH menjadi juara.

My friend New Years Resolutions

This year, I resolve to:

Always replace the gas nozzle
Before driving away from the pump.


I will try to drive closer to the speed limit.


I will keep an extra safe distance when driving behind police cars.


I will no longer park the BMW next to fire hydrants.


I will stop buying useless stuff


I will try to drive more carefully

hehehehehehehehe....

that was my friend resolution...
MINE???
1st n foremost...
Avoid to see him...
'Kang tak pasai-2 kene langgor'

viagra

Seorang wanita dalam usia awal 40an datang berjumpa doktor dengan wajah yang muram durja seraya berkata, 'suami saya begitu dingin sejak akhir-akhir ini.., saya perlukan pertolongan dari tuan'.

'kenapa puan tidak mencuba viagra ?, ia suatu penemuan hebat di abad ini!' ujar doktor tersebut.

'oh, please.. dia tak suka dengan ubatan dan pil rangsangan, dah puas saya memujuknya!'

'begini puan, puan boleh cuba tanpa disedarinya.. masukkan dalam minumannya.. dia takkan tahu sebab pil ini tiada perasa..' nasihat doktor itu lagi.

'ok,..saya akan cuba..' kata wanita tersebut sambil berlalu.

keesokan harinya datang lagi wanita tersebut dengan muka yang merah padam berjumpa doktor tersebut sambil berkata 'sungguh memalukan!..sungguh memalukan!'.

sambil terkejut doktor itu berkata '..kenapa, tak berkesankah?'

'oh tidak tuan doktor, kesannya amat semerta.. sambil minum petang semalam, saya ikut nasihat doktor.. setelah menghabiskan minuman, mukanya bertukar menjadi merah, terus menghumbankan semua isi meja ke lantai, merentap skirt saya dan mem..bla..bla..bla.. di atas meja makan itu juga !. ianya berlangsung hampir satu jam dan ini permainan yang paling hebat pernah saya rasa sejak 20 tahun lalu ..!'.

'habis.. apa masalahnya?' tanya doktor kehairanan.

'yelah.. mana saya nak letak muka dengan ibu, ayah, mertua, anak-anak dan pembantu rumah saya !!! kami sedang minum petang bersama-sama !!.

Roti Canai

sekiranya kita mula bekerja pada umur 20 tahun dan makan sebiji roti canai setiap hari, kita mungkin tidak akan hidup sehingga umur 55 tahun. Kenapa?

Sebiji roti canai mengandungi kalori sama dengan 5 KM berjogging. Maknanya
sekiranya kita jogging sejauh 5 km, lepas tu kita sapu sebiji roti canai serupalah kita tak jogging langsung. Dah tu kadang-kadang sapu sampai 2 biji dan langsung tak jogging. Selain dari itu, terdapat so much oil in roti canai.

Nak uli tepung, taruh minyak, nak canai, taruh minyak, nak goreng taruh minyak. Dah tu, minyak tukang roti pun masuk sekali (peluh dia). Bila kita exercise, kita peluh. Penyakit keluar bersama peluh, itu pasal kita sihat bila berpeluh. Sekarang, kita makan tukang roti canai punya penyakit pulak.

Lagi satu, jangan makan roti canai yang tukang buatnya pakai cincin sebelah kiri. Faham-faham ajelah.

Jari

Sesungguhnya alam semesta ciptaan tuhan memang banyak rahsianya.
Rapatkan kedua-dua tapak tangan … pastu bengkokkan dan rapatkan jari ketiga (jari tengah) … serta cantumkan hujung jari-jari yang lain seperti dalam gambar di atas.

Mari kita mula permainan ini.

1. Cuba buka dan renggangkan ibu jari. Jari ini mewakili kedua ibubapa kita. Ianya boleh dibuka sebab semua manusia akan sakit dan mati. Satu hari nanti kedua orang tua kita juga akan pergi meninggalkan kita.

2. Rapatkan semula ibu jari dan buka jari kedua (jari telunjuk). Jari ini mewakili adik beradik kita yang juga satu hari nanti akan berkawin dan bila dah berkeluarga, mereka juga akan meninggalkan kita.

3. Rapatkan semula jari kedua tu dan buka pula jari kelima (jari kelingking). Jari ni mewakili anak-anak kita bila kita dah berkeluarga nanti. Kita pun kena menerima hakikat bahawa mereka juga akan pergi meninggalkan kita bila mereka juga telah berkawin dan berkeluarga.

4. Rapatkan semula jari kelima tu. Sekarang cuba buka jari manis yang kita sarongkan cincin perkahwinan kita tu. Korang mesti terkejut jari manis tu sedikit pun tak mau bergerak dan tak boleh dibuka langsung. Aneh kan!!! …

Kerana jari manis lah lambang hubungan suami isteri… bila dah kawen dan bersatu ianya harus bersama hingga ke akhir hayat. Pelik tapi benar dan itu lah hakikat sebenar cinta sejati yang penuh dengan kasih sayang … terus bersama hingga ke akhir hayat.

Auto Teller Machine

Sekiranya anda dirompak dan dipaksa untuk mengeluarkan wang akaun anda daripada mesin ATM, anda boleh meminta bantuan cara senyap dengan memasukkan no. Pin anda di mesin ATM secara terbalik.

Sebagai contoh jika no Pin anda adalah 123456, jadi anda harus memasukkan nombor 654321. Mesin ATM akan mengenalpasti nombor tersebut adalah nombor yg diterbalikkan drpd nombor yg sebenarnya melalui kad anda yg masukkan ke dalam mesin tersebut.

Mesin ATM akan tetap mengeluarkan wang tunai seperti biasa, tapi apa yg kita tidak ketahui, pihak Bank dgn segera akan menghantar pihak berkuasa (Polis) kepada anda.

Perkara ini pernah disiarkan di TV baru-baru ini dan ianya menyatakan kaedah ini jarang digunakan disebabkan ramai orang tidak mengetahui akan kewujudan sistem yg seumpama ini.

Selain dari itu ATM seperti dibawah juga perlu dielakkan.

Banduan yang cerodik

Ada seorang Bapa, menulis surat ke anaknya yang ada di Penjara kerana dituduh terlibat dalam gerakan pengganas (macam Al-Qaeda).

Bunyinya: "Anakku, bapakmu ini dah tua, sekarang sedang musim tanam jagung, dan kamu ditahan di penjara pula, siapa yang nak bantu bapak mencangkul kat kebun jagung ini?"

Anaknya membalas surat itu beberapa minggu kemudian. "Demi Tuhan, jangan cangkul kat kebun tu, saya ada tanam senjata di sana," kata si anak dalam surat itu.

Rupanya surat itu dibaca dahulu oleh warden penjara, maka keesokan harinya setelah si bapak terima surat, datang satu platoon tentera ke rumah bapaknyer.

Tanpa banyak cakap mereka segera ke kebun jagung dan sibuk seharian mencangkul tanah di kebun tersebut. Setelah mereka pergi, si bapak tulis surat kembali ke anaknya.

"Anakku, setelah bapak terima suratmu, datang satu platoon tentera mencari senjata di kebun jagung kita, namun tanpa hasil. Apa yang harus bapak lakukan sekarang?"

Si anak membalas surat tersebut, "Sekarang bapak boleh mula tanam jagung, kan kebun dah dicangkul oleh tentara, dan jangan lupa ucap terima kasih dengan mereka."

Warden penjara yang membaca surat ini langsung pengsan.

p/s translated from indonesia

Budu oh budu


Bahan-bahan ( ikut suke ler )

  • Budu (cap apa2 pun takpe)
  • 2 sudu besar tempoyak
  • 5 biji cili padi (dipotong halus)
  • Buah mangga muda (dipotong/diracik halus2)
  • Sedikit air masak
  • Sedikit Pak Aji (kalo tak letak pun takpe)

Cara-cara

  1. Masukkan sume bahan2 tadi ke dalam mangkuk yg sesuai saiznye.
  2. Bolehlah dimakan sebagai penambah selera. Kalo dihidangkan dengan kuah ikan singgang, mesti masyuk punye! Cicah dgn ulam-ulaman pun sodap!!


Kenapa budu lak hari nih...

Baca di sini dan di sini...

Sebab bulan depan nak gi Kelantan dan Terengganu...

Keh keh keh...

Lost of respect


Semasa demam pilihanraya di US dulu, teman tak berapa monitor sangat perkembangan disana. Bila teman mula bergiat aktif dalam bloggig nih, teman mula ikuti up to-date news, berkenaan isu-isu di Malaysia khususnya dan Dunia pada amnyer...

Dengan motto kempen President oleh Obama 'Change can happen' telah berjaya menjulang dia ke takhta White House...

Terbaru kita digegarkan kembali dengan serangan Israel terhadap puak Hamas yang sebelum ini membedil sempadan Israel. Tentera Israel tanpa belas membalas serangan tersebut terhadap bandar dan orang awam... wanita dan kanak-2 menjadi mangsa pengeboman tanpa hati perut oleh tentera Israel...

Sebenarnye isu nih dah lama... macam dah tiada penghujungnyer... cuma yang menarik perhatian teman, apakah pendirian Obama terhadap serangan terbaru Israel terhadap bumi Palestin...

Teman terus menggali telaga ilmu tanpa batasan nih (internet) dan berjumpa beberapa isu yang menarik... untuk pengetahuan semua, Barack Obama sekarang sedang bercuti dengan keluarga di Hawaii... Namun berkater Obama kepada Condoleezza Rice yang dia akan sentiasa 'keep in touch' dengan White House untuk mengetahui perkembangan terbaru...

Semakin teman menggali semakin terasa yang Motto Kempen Presiden Obama dulu lebih kurang sama macam Piala Presiden kt Malaysia nih... takder perbezaan dengan keadaan dahulu... Sembang jer lebih...

Obama dalam 'statement' dia di sini menyatakan pendiriannya terhadap Israel... Menyokong apa jua tindakan Israel terhadap musuh-2nya... 'Statement' dari White House semasa ketiadaan Obama juga pro kepada Israel... oleh yang demikian... dimana perubahan yang cuba dibawa oleh Obama dahulu semasa kempennya... setakat tukor dan menerima perbezaan warna kulit... dan bersepah mat salleh kawin ng negro...

Pencarian teman terhadap pendirian Obama terhadap Israel masih belum selesai... kerana dia tengah syok 'sun bathing' kat Hawaii tu... walaupun 'my respect' kat Obama dah mula menurun... Teman masih lagi menunggu pernyataan penuh dari mulut Obama... Teman masih mengharapkan suatu kenyataan berbeza keluar dari White House...

Hentikanlah Kekejaman... Berundinglah dengan baik... Biarkan bumi Palestin kecapi keamanan yang sejagat...

Bahan bacaan tambahan...
di sini
di sini
di sini
dan
di sini....

Andai ku mampu

Sesungguhnye... andai diri yang marhean ini mampu... untuk mencari dan mintak dari MAT MONGGOL menalah ini di samping bantuan teman dan ke Palestin untuk membantu deme si lahanat Israel tu...

Lu Jaga Ha.....

Just a joke...

Kuih ape yang bungkusnya di dalam, isinya di luar?
Kuih salah bikin.

Binatang ape power Karate?
Kuda belang.cube kira brape black belt dia ade.

Siape yang menemukan dompet kulit?
Yang menemukan dompet kulit tersebut tolong pulangkan kepada saye.

Pintu ape yang walaupun dengan 10 org pun tak leh nak tolak?
Pintu yang ade tulis 'TARIK'

Saya ade 3 kepala,4 tangan dan 5 kaki...siapakah saya?
Pembohong...

Apa dia 'Jauh di mata, dekat di hati...'?
Usus

Binatang ape yang seluruh anggota tubuhnya kat kepala?
Kutu rambut

Nenek sape jalannya meloncat-loncat?
Neneknye si katak

Knape lelaki jarang kene penyakit anjing gila?
Sbb lelaki ni kan 'buaya'

Ape beza sekretari baik ngan sekretari kurang baik?
Sekretari baik..................'Selamat pagi tuan'
Sekretari kurang baik...........'Dah pagi ni tuan'

Ape persamaan Michael Jordan ngan Michael Jackson?
Dua-dua tak kenal korang...hehe

Tukang ape yang kalau dipanggil, die menjenguk ke atas?
Tukang gali kubur

Nak mencari sikit punye susah, bile dah dapat buang, ape bendanya?
Tahi hidung

Ape persamaan kain jemuran ngan telefon?
Dua-dua kalau dah 'kringgg' bole diangkat...

Knape pokok kelapa kat depan rumah harus ditebang?
Mestilah kene tebang, sape nak cabut pokok kelapa ...gile ape...

Gajah terbang dengan ape?
Dengan susah payah......

Biskut dan mime artis

Dia ni memang biskut le
Kejap ada kejap takde
dekat pilihanraya baru ada
abih pilihanraya hilang entah kemana
bak anjing mencawat ekor
jalannya mengiring menanggung malu

Dia yang dimaksudkan tak lain dan tak bukan
ialah Ezam the 6 Boxes Man

La ni dia muncul lagi
sempena p36
memperjuangkan keris
yang pernah diumpat dan dimakinya dulu

dia terlupe gamaknya
yang keris ni suka menikam
kalo tikam pihak lawan tak pa jugak
tapi malangnya keris ni jenis makan tuan
asyik nak tikam dada sendiri

apa nak buat melayu mudah lupa
lupa asal usul
lupa yang dia ni dulu meludah kahak
dan lupa yang dia ni menjilat kembali kahak ludahnya

cakap orang macam dia ni
usah kata masuk telinga kiri keluar telinga kanan
nak bagi masuk dalam telinga pun tak berbaloi
buat rugi je gegendang menerima decibel suaranya
buat rugi otak je mentafsir percakapannya

kalo tak nak rugi abaikan badut ni
anggap badut ni seperti mime artis
tanpa penonton dia akan tetap beraksi
penyudahnya dia akan penat sendiri

Cuma Lakaran Kasar

ini cuma lakaran kasar teman jerrr..
guna PAINT..
hehehehehe..amacam..blh d komersil kan ke idak..?
apa yg kurang n apa yg perlu d tambah..

30 December 2008

Isu oh Isu

keris kate bulan tak de isu
padahel melambak kalo nak dijadikan satu

perlu ke isu dalam setiap pilihanraya
bukan ke cukup dengan visi dan misi parti sebagai landasan

perlu ke diaib kemaluan lawan
hanya sekadar mahukan isu

cukuplah dengan KEARAH NEGARA KEBAJIKAN sebagai isu
ianya nampak jauh melangkaui WAWASAN 2020

cukuplah dengan pelan NEGARA KEBAJIKAN sebagai landasan
berbanding limpahan wang atau peruntukan dalam membeli undi

percaya le dengan pengundi
deme sekarang sudah bijak
bijak menilai
bijak memilih
bijak mengundi
bijak menganalisis

UNDI DENGAN BIJAK

Jelingan Ayah

Kisah ini benar-benar terjadi padaku sewaktu aku kanak-kanak dahulu. Ayah aku suka memberi amaran padaku dengan menjeling garang jika aku membuat sesuatu yang tidak disukainya. Contohnya, jika ke kedai,kalau aku mengambil gula-gula, dia akan menjeling padaku bermakna aku disuruh letakkan semula gula-gula itu ke tempatnya semula.

Suatu hari,aku mengikut ayah ke surau untuk solat maghrib.Ketika sedang rukuk, aku melihat kain pelikat tok imam tersepit di celah punggungnya. Aku yang 'konon'nya ingin membantu,terus menarik kain yang tersepit itu.

Ayahku yang sedang solat terus memberi jelingannya padaku. Aku pun faham maksudnya itu,lalu terus memasukkan semula kain pelikat tok imam itu semula ke celah punggung tok imam tadi. Apalagi,melatah lah tok imam tadi. Habis satu jemaah batal solat mereka kerana turut terkejut dengan latahan tok imam tadi.

Ayahku yang bermuka merah padam menahan malu dan marah mengheret aku balik ke rumah. Malam tu, berbirat punggung aku dirotannya.

Moral : Jangan memandai nak masukkan kain ke celah punggung tok imam.

Yang Dipertua Negeri Sembilan


Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir

Baginda dimasyhurkan sebagai
Yang Dipertua Negeri Sembilan
Yang baru menggantikan
Tuanku Ja'afar Tuanku Abdul Rahman
Yang mangkat pada 27 Disember 2008 yang lalu

Semoga baginda Tuanku akan mentadbir negeri dengan seadilnya

Al-Fatihah


Rasanyer semua dah tahu tentang kemangkatan...
Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan...
Tuanku Ja'afar Tuanku Abdul Rahman...

Bendera dikibarkan separuh tiang sebagai tanda hormat...

Teman hanya berdoa agar roh Tuanku dicucuri rahmat...
Dan diletakkan dalam golongan orang-orang yang beriman...

Al Fatihah...........

Just a joke...

I'm sorry

Seorang gadis yang Englishnya kacau-bilau... suatu hari terlanggar seorang pelancong US ketika berjalan² di The mall.

Gadis : " I'm sorry "

Pelancong : " I'm sorry, too "

Si gadis kelihatan bingung kerana tidak faham apa yang diperkatakan oleh pelancong itu.. dia meneka2 dan terus menjawab..

Gadis : " I'm sorry. three "

Pelancong : " What are you sorry for? "

Gadis : " I'm sorry, five "

Keazaman Yang Jitu

Hari adalah hari kedua dalam tahun Hijrah 1429...

Teman belum pernah berazam sempena tahun Hijrah...

Mungkin sebab teman, hamba yang marhean nih...
Sering terlupa akan kewujudan tahun sebegini indah...
Yang harinya dikira berpanduan gerakan bulan purnama...
Yang menghiasai angkasaraya...
Bila malam mula menjelma...

Tetapi buat pertama kalinyer...

Teman berazam sempena tahun Hijrah...

Teman akan terus berjuang...
Dengan sekeping 'keyboard'...
Dan perhubungan talian 'streamyx'

Mendedahkan keburukan...
Mengindahkan kebaikan...

Menulis demi bangsa yang pertiwi...
Menulis demi agama yang dianuti...
dan
Menulis demi negara yang dicintai...

TAKBIR....

Akhir-akhir ini

Banyak betui peristiwa yang berlaku dalam 2 hingga 3 hari nih...
Oleh kerana ramai krew-2 anje online takder di base station...
Maka update ke blog agak kureng...
Kembang ng Arif ader kat kampung...
Meramas-mesras setelah lama tak berjumpa...
Kuda laut tengah melawan sedut-sedut dengan cendol-2nyer...
Peihong pulak cuti-cuti perak...
Leman... Bro baju teman saiz 5XL... (Belikan HardRock Bali tau)
Teman.......................
Sibuk melawan laptop penin...
Maleh nak citer sebab pening jer yang ade...

COMING...

  • Kemangkatan Yang Dipertuan N.9
  • Pemasyhuran Tuanku Muhriz
  • Serangan Israel
  • Sambutan Maal Hijrah dan mcm lagi...
So...

Kome tunggu jer la deme nih balik keroje...
Teman nak zzzZZZzzzZZZzzz jab...

update..

xtau nk tulis aper..
dah penat..
nk wat assignment plak.
huhuhuhu...

29 December 2008

Siapa Dia???

anda kenal siapa dia nih...????
hehehehehehehehehe

Isteriku Liza

"Abang ni, pakai tu elok-elok la sikit," kata Liza lembut sambil membetulkan pakaian Usin. Usin tersenyum memandang isterinya."Cantik isteri abang hari ni," Usin mencubit pipi Liza lembut. "Ayah, ayah, cepat la yah," Farah dan Adi meluru masuk ke bilik kerana dah tak sabar-sabar nak bertolak pulang ke kampung. "Yelah, yelah, ayah dah siap ni." Liza hanya tersenyum melihat suaminya itu melayan karenah anak-anak mereka yang comel dan manja. "Abang, dah lama kita tak balik kampung macam ni, ye?" "Iyelah, maklumlah abang ni sibuk dengan urusan perniagaan. Baru kali ni abang ada peluang untuk cuti panjang." Usin berkata kepada isterinya tercinta.

Perjalanan daripada KL ke Tangkak mengambil masa lebih kurang empat jam. Farah dan Adi dah pun terlelap kat kerusi belakang. Begitu juga dengan isterinya, Liza. "Tak sabar rasanya nak tiba kat kampung," Usin berkata dalam hati.

Sedikit demi sedikit Usin menekan minyak keretanya. Semakin lama keretanya semakin laju dan Usin semakin seronok. Usin dah tak sabar untuk segera sampai ke kampungnya. Pedal minyak ditekannya lagi dan Honda Civicnya mula memecut.Usin cilok kiri, cilok kanan. Habis semua kenderaan dipotongnya. Bangga betul Usin masa tu. Terlupa dia sekejap pada anak dan isterinya yang sedang tidur.

"Eh abang, kenapa bawa laju sangat ni?" tiba-tiba Liza terjaga dari tidurnya."Tak ada apa la sayang, rileks...cepat sikit kita sampai kampung nanti." "Sabar bang, sabar. Biar lambat tak apa....jangan laju sangat bang,20 Liza takut." Liza cuba memujuk Usin supaya memperlahankan kenderaannya. "Rileks Liza?tak ada apa-apa," Usin terus memotong bas ekspres di depannya tanpa was-was.

"Haaa..kan, tengok. Tak ada apa-apa kan?" kata Usin setelah berjaya memotong bas ekspres tadi. "Sudah la tu bang." "Ha... tu ada satu lagi bas ekspres. Liza tengok abang motong dia aaa...." Usin terus masuk gear 3, pedal minyak ditekannya hingga jejak ke lantai.

Usin terus membelok ke kanan untuk memotong dan ....di depannya tersergam sebuah lori balak yang besar dan gagah dan..... BANG!!

"Usin....bangun Sin," sayup-sayup terdengar suara emaknya. Usin membuka matanya. Dia terlihat emaknya di situ. "Mana Liza mak? Macammana dengan Liza mak? Farah, Adi....mana anak-anak saya mak?" Bertubi-tubi Usin menyoal emaknya. Usin tak dapat menahan kesedihannya lagi. Usin menangis semahu-mahunya di depan emaknya.

Emaknya memandang Usin tepat-tepat. "Macamana dengan isteri Usin mak, Liza?" Usin masih terus menangis.

PANGGG!!

Kepala Usin yang botak itu ditampar oleh emaknya dengan tiba-tiba. Usin terdiam. Kenapa emaknya buat dia macam tu? "Banyak la engkau punya isteri! Keja pun pemalas ada hati nak berbini. Tu la, tidur lagi senja-senja macam ni! Dah! Bangun pegi sembahyang!" emaknya terus merungut sambil berlalu keluar....

...Dan Usin tersengih keseorangan. Rasa macam nak masuk dalam tin biskut! Malu beb!!

Sekian.

Moral: Pandulah dengan berhati-hati walaupun di dalam mimpi Dipetik dari majalah UJANG.......

Sengal Otak 3

Seorang isteri ingin menghubungi suaminya, tetapi telefonnya tidak ada kredit lalu menyuruh anak lelakinya menyampaikan mesej penting kepada si suami yang sedang bekerja di tapak pembinaan.

Selepas si anak membuat panggilan, si anak memberitahu ibunya seorang perempuan lain yang menjawab pesanan telefon. Walaupun sudah berkali-kali si anak menelefon, tetap perempuan itu juga yang menjawab.

Si isteri pun dengan marahnya menunggu kepulangan suami dari kerja di depan pintu rumah. Sesampainya suami, si isteri membelasah habis-habisan si suami kerana perlakuan curangnya.

Habis berkumpul jiran tetangga di depan rumah untuk melihat drama petang itu. Si isteri menyuruh anaknya memberitahu semua orang apa yang dikatakan oleh perempuan di talian tadi.

Si anak pun cakap "Harap maaf, nombor yang anda dail berada di luar kawasan liputan. Sila cuba sebentar lagi".

Janda 18thn

Ada sorang duda anak 2 yang tinggal di sebuah kampung. Duda ni nama dia Amat. Amat ni dah 3 tahun menduda hi.. setelah kematian isterinya.

Pada satu hari , Amat yang dah lama kesepian terfikir kenapakah dia tidak mencari pengganti arwah isterinya, ada jugak yang akan menjaga dirinya nanti, fikirnya lagi. Amat pun cuba la merisik-risik dengan kekawannya, manala tau kekawannya ada calon yg sesuai.

Usin, kawan karibnya yang mendengar berita itu segera datang berjumpa dengan Amat kerana dia ada calon yg sesuai untuk Amat. Amat sungguh gembira bila mengetahui calon yang Usin nak rekomenkan adalah janda 18 thn. Beria-ia benar Usin supaya Amat menerima pilihannya.

"Nak ke dia kat aku yg dah tua ni , Sin ??" tanya Amat.

"Kau tu pun bukannya tua sangat Mat, baru 36 thn, rupa pun hensem lagi apa!" kata Usin membodek Amat. "Tapi....kalau aku boleh jalankan, boleh tak kau bagi aku pinjamkan RM500 ?? Aku nak pakai duit la.." kata Usin lagi.

Jangankan RM500, RM1000 pun aku boleh bagi kalau betul kau boleh jalankan.. tak payah pinjam" kata Amat tanpa berfikir panjang. Usin pun segera berlalu dengan gembira bila memikirkan janji Amat."Kau tak payah susah2, semua aku uruskan, kau tau siap" janji Usin kepada Amat.

Dipendekkan cerita tiba la hari yang ditunggu2 oleh Amat, hari dimana dia akan disatukan dengan isterinya yang baru, Leha nama bakal isteri Amat. Hari tu Amat sungguh segak dengan pakaian untuk upacara akad nikah dengan Usin disebelah sebagai pengapit yang memanjang tersenyum setelah koceknya berisi wang RM500 pemberian Amat.

Amat segera terbayangkan saat2 indah yang bakal dilalui bersama isteri barunya nanti. Sampai saja di rumah pengantin perempuan, Amat disambut meriah siap dengan paluan kompang lagi. Para tetamu menyambut Amat dengan senyum lebar.

Siap sahaja majlis akad nikah , tiba la masa yang dinanti2 oleh Amat, iaitu untuk bertemu dengan isterinya. Amat pun dijemput untuk masuk ke dalam bilik pengantin untuk upacara membatalkan air sembahyang.

Tapi alangkah terkejutnya Amat bila didapati seorang perempuan tua yang layak digelar nenek sedang menantinya dengan senyuman yang sungguh menggoda. Amat mulanya merasakan itu hanyala satu gurauan dari pihak pengantin perempuan namun bila mak andam beria-ia menyuruh nenek itu mencium tangan Amat, baru la Amat sedar itula isterinya yang selama ini dibayangkan seorang janda muda 18thn.

"Usinnnnnnnnnn! !!!!!" jerit Amat sambil berlari keluar mencari Usin.
Usin yang ketika itu sedang menjamu selera terkejut beruk mendengar jeritan Amat.

" Kau tipu aku Sinnnn!!!" jerit Amat sambil mencekik leher Usin.

"Tipu apa plak???" tanya Usin bingung.

"Kau kata 18thn!!!!" balas Amat.

"La...bukan umur dia yang aku maksudkan 18thn...tapi dia dah menjanda 18thn!!!"

"Mintak balik duit akuuuuuuuuuuu! !!!!!!!"

Never Lie To Your Mom

A Mom comes to visit her son Kumar for dinner.....who lives with a girl roommate Sunita. During the course of the meal, his mother couldn't help but notice how pretty Kumar's roommate was. She had long been suspicious of a relationship between the two, and this had only made her more curious.

Over the course of the evening, while watching the two interact, she started to wonder if there was more between Kumar and his roommate than met the eye.

Reading his mom's thoughts, Kumar volunteered, "I know what you must be thinking, but I assure you, Sunita and I are just roommates." About a week later, Sunita came! to Kumar saying, "Ever since your mother came to dinner, I've been unable to find the silver plate. You don't suppose she took it, do you?" Kumar said ,"Well, I doubt it, but I'll email her, jjust to be sure."

So he sat down and wrote :

Dear Mother:

I'm not saying that you 'did' take the silver plate from my house, I'm not saying that you 'did not' take the silver plate .. But the fact remains that it has been missing ever since you were here for dinner.

Love, Kumar

Several days later, Kumar received an email from his Mother which read

Dear Son:

I'm not saying that you 'do' sleep with Sunita, and I'm not saying that you 'do not' sleep with Sunita. But the fact remains that if she was sleeping in her OWN bed, she would have found the silver plate by now under the pillow...

Love,
Mom.


Lesson of the day:
Don't Lie to Your Mother...... ..... !

Just a joke...

Tidak akan di hukum

Murid : Cikgu, apakah orang boleh dihukum untuk sesuatu yang belum dibuatnya ?

Guru : Oh, semestinya tidak. Orang hanya boleh dihukum untuk perbuatan yang telah dilakukannya.

Murid: Syukurlah, Cikgu. Saya belum membuat latihan yang diberi oleh cikgu semalam.

EPL

5

1

28 December 2008

Info Mengejut

Kepada kekawan yang bercuti tu dan berminat nak beli souviner teman nak bagi tau le yang saiz baju teman ni XXL atau XXXL.

Sekian.

Terima kasih.

p/s : leman3suku pi Bali tak bagi tau kekawan. Dah sampai baru nak sms teman. Ngancuk betoi.

pengat pilihan dugong

PENGAT PISANG


Bahan-Bahan

1 sisir pisang abu/awak/nangka atau
3 biji pisang tanduk
1 biji kelapa (ambil santan 2 cawan pekat, 4 cwn cair)
1/2 cawan gula pasir +gula merahn jika suka(secukup rasa)
sedikit garam.
daun pandan
4 sudu makan sagu biji

Cara Memasak

1. Potong pisang ikut pilihan hati.
2. Panaskan santan cair bersama daun pandan. Masukkan pisang dan kacau sehingga nampak pisang agak kembang sedikit.
3. Masukkan gula dan garam seckup rasa.
4.Basuh sagu biji dan campurkan kedalam bubur. Masak sehingga nampak sagu menajadi jernih.
5. Angkat dan hidangkan

Zaman Berkembar

Empat orang bakal ayah sedang menunggu kelahiran bayi mereka diruang rehat sebuah hospital. Kegelisahan jelas diriak muka mereka…

Seorang jururawat keluar dari bilik pembedahan lalu berkata kepada lelaki yang pertama, “Tahniah! Isteri Tuan selamat melahirkan anak kembar dua.”
“Kembar dua! Kebetulan pula, saya bekerja di menara berkembar Petronas,” kata lelaki yang pertama dengan riangnya.

Beberapa minit kemudian, seorang jururawat lain datang memberitahu kepada lelaki kedua, “Isteri Tuan selamat melahirkan bayi kembar tiga. Tahniah!”
“Apa? Kembar tiga! Saya bekerja dengan 3D Corporation, kata lelaki yang kedua.

Setengah jam kemudian, seorang jururawat memberitahu kepada lelaki ketiga, “Tahniah! Isteri Tuan selamat. Tuan dikurniakan anak kembar empat” kata jururawat itu dengan tenang.
“Kembar empat! Sungguh saya tak menduga kejadian ini, saya pula bekerja di Four Season Hotel,” kata lelaki ketiga dengan gembira.

Lelaki yang keempat mula mundar-mandir kegelisahan. Ketiga-tiga lelaki tadi berasa hairan melihat keadaan lelaki keempat itu. Mereka bertanya,
“Apakah yang merunsingkan awak?”
Dengan perasaan gelisah dia menjawab “Saya bekerja di Seven Eleven.”

Just a joke...

Pelatih Baru

Rosman Diterima Bekerja Sebagai Pelatih Di Sebuah Syarikat Multimedia. Selepas Melaporkan Diri Pada Hari Pertama Dia Masuk Ke Biliknya... Terus Mendail...

"Tolong Buatkan Saya Kopi Cepat!" Katanya Menengking.

"Maaf, Awak Salah Sambungan. Awak Tahu Dengan Siapa Awak Bercakap Ni?" Kata Suara Di Hujung Talian.

"Tidak" Jawab Rosman.

"Saya Pengarah Urusan Syarikat Ini, Awak Tahu?" Balas Suara Itu.

Rosman Terkejut. Barulah Dia Sedar Dia Tersalah Dail. Hajatnya Mahu Menghubungi Kantin.

"Encik Tahu Dengan Siapa Encik Bercakap Ni?" Tanya Rosman.

"Tak, Awak Siapa?" Balas Pengarah Urusan Itu.

"Kalau Tak Tahu Bagus..." Kata Rosman Terus Meletakkan Gagang Telefon.

Still ok

One menteri say....

'Our country is still ok..."

'No recession ...'

'No problem...'

But....

Yang nih aper hal...

Yang nih lak camne....

Masih ok ker En Menteri???

Wanted - - - - - -> A girlfriend........

Sian teman nengok brader Tam nih...
20 tahun woo dia bujang...
Kome nengok tu...
Monyok jer rupernyer...
Sedih tiada lagu punyer...
So kepada semua...
Cari-2kan lah awek tuk brader Tam nih...
Kut-kut bleh menyambung balik legasi dia...

Hik hik hik....

News here...

Sayangkan Parti

Jika anda seorang kontraktor...
Dan anda sayangkan parti anda...
Terutama parti timbang-2 nih...
Sila baca dahulu di sini dan di sini...
Baru anda buat keputusan...
Kalau idak...
Naya aja...

heh heh heh....

King of Beggar


News Profession with High Income per day...
Bleh try kalau nak...
Kalau kene tangkap macam nih pun takper...
Setahun keroje dah bleh buat rumah wo...

Makin Susah Hati

Teman rasa ler...
Makin susah hati la rakyat di KT nun...

Cerita terbaru, lagi rasuah untuk rakyat Terengganu...
Deme peruntukkan pulak 10 juta untuk lapangan trobang kome...
Senang nak pegi haji kater deme...

Yang best tu...
Buat peronjang aper deme gi Haji kat Terengganu...
Sedangkan semua urusan haji bakal dipindahkan...
Dari Kelana Jaya ke bangunan baru yang bakal di buat...
Berdekatan dengan KLIA...
Idak ke pelik kome dengor nyer...

Udah-2 la kome menipu rakyat...
Yang kat sini udah bertahun kome tak terlayan...
Kome suruh KERAjaan negeri lak nipu rakyat...
Udah-udah la tu...

Bukan teman nak kempen untuk Pakatan Rakyat di KT...
Tapi teman seru la...
Kome pikior la bebetui...
Zaman dah makin maju...
Jangan lagi bior pikiran kome tu...
Disempitkan lagi ng rete mende...
Yang sebetuinyer meng'Kayer'kan...
Puak-2 deme jer...
Pikior untuk masa depan...

p/s kalau nak test deme nih benor-2 nak tolon...
jangan pangkah deme...
baru kome tahu deme telus ke idak

Kalau ikut kan

Nak buat bleh...
Tak kisah pun kalau kene pasang dan pakai...
Tapi biar la cara pelaksanaan tu elok-2...
Jangan membunuh rakyat...
Sebelum rakyat membunuh diri deme sendiri...
Ini idak...
Terus bunuh kasi mati...
Lanjut kan tempoh pemasangan...
Kalau kene bayaran untuk pasang...
Sediakan harga siling untuk harga pemasangan tersebut...
Atau offer pemasangan percuma kat JPJ atau Puspakom...
Kan membantu rakyat namernyer tu...

Hudud lagi


Gamaknyer Dato' Samy tak mau lepak-2 macam deme nih kut...
Tu pasai dia bercakap...
Jangan riso dato'...
Bleh baca sini... kasi senang lu punya hati...
Heh heh heh....

27 December 2008

Kene Pecat

6 pegawai China dipecat kerana tidur

BEIJING 26 Dis - Kerajaan tempatan di selatan China hari ini bertindak memecat enam orang pegawai yang dirakamkan tertidur ketika mesyuarat dijalankan dan gambar mereka disebarkan melalui Internet.

Beijing News melaporkan, mereka yang dipecat terdiri daripada beberapa pengurus syarikat dan ketua Parti Komunis yang menghadiri mesyuarat di bandar Hengyang, Hunan bagi membincangkan pembaharuan ekonomi di wilayah itu.

Pegawai berkenaan bakal dikenakan tindakan tegas bagi membersihkan imej kerajaan," menurut laporan itu yang dipetik daripada keputusan kerajaan tempatan berkenaan.

Bagaimanapun, laporan itu tidak memberitahu siapa yang mengambil gambar berkenaan dan mengedarkannya di Internet sehingga isu itu menjadi perbincangan hangat di kalangan masyarakat.

"Sebanyak 99 peratus mesyuarat seperti itu adalah kosong dan stereotaip. Jika mereka tertidur, ini bermakna mesyuarat itu membosankan dan kita tidak boleh menyalahkan mereka," menurut satu poster yang dikenali sebagai Damocangying 2007 kepada satu portal popular Tianya.cn.

Mesyuarat kerajaan di China selalunya memakan masa yang panjang dan penuh dengan ucapan, walaupun pegawai kanan telah cuba memendekkannya supaya lebih efisien.

- Reuters

Yang tu kat China...
Kalau kat Malaysia...
Dah banyak benor gambo dia nih kuar...
Takder pun kene pecat...
Heh heh heh heh...

Salah tafsir

Suatu pagi yang indah kat sebuah sekolah rendah, seorang guru yang begitu dedikasi mengajar anak2 muridnya tentang betapa bahayanya minuman keras kepada mereka. Sebelum memulakan mata pelajarannya pada hari itu dia telah mengambil 2 ekor cacing yang hidup, sebagai sampel kehidupan dan dua gelas minuman yang masing2 berisi dengan air mineral dan arak..

"Cuba perhatikan murid2.. lihat bagaimana saya akan memasukkan cacing ini kedalam gelas, perhatikan betul2. Cacing yang sebelah kanan saya, akan saya masukkan ke dalam air mineral manakala cacing yang sebelah kiri saya akan masukkan ke dalam arak. Perhatikan betul2."

Semua mata tertumpu pada kedua2 ekor cacing itu.

Seperti dijangkakan, cacing yang berada dalam gelas yang berisi air mineral itu berenang2 di dasar gelas, manakala cacing yang berada di dalam arak menggeletek lalu mati. Si cikgu tersenyum lebar, apabila melihat anak2 muridnya memberikan sepenuh tumpuan pada ujikajinya.

"Baiklah murid2, apa yang kamu dapat belajar dari ujikaji yang cikgu tunjukkan sebentar tadi??"

Dengan penuh yakin anak2 muridnya menjawab,

UNTUK MENGELAKKAN KECACINGAN...MINUMLAH ARAK...

Milik Menteri??


cube kome tgk bebetul apa yg d tulih..
milik menteri weih..bukan milik kementerian..
patut la rega romah mahai bebenor..
aje ngan haworrrr..

Just a joke...

Suatu pagi ketika pengajaran geografi dikelas 3 merah sekolah Titom, Seorang Cikgu bertanya kepada murid-muridnya satu persatu tentang ibukota negara.

Cikgu: “Palin, cuba sebutkan ibukota Britain?”

Palin: “London, Cikgu!”

Cikgu: “Bagus, kamu pulak Apis, sebutkan ibukota Malaysia?”

Apis: “Pasti Kuala Lumpur, Cikgu.”

Cikgu: “Bagus, dan sekarang kamu Lola ibukota Peru?”

Lola: “LIMA, Cikgu!”

Cikgu: “Bagus, sekarang kamu sebutkan satu persatu.”

Lola: @#$#@!

Web Log a.k.a Blog

Teman malas nak ulas la...
Sebab dah letih isu blog nih...
Kepada pembaca semua...
Kome bace jer la kat sini...
Pastu kome nilai sendiri...
Lepas baca kat sini...
Dengan kat sini...
Di tepong gomakan dengan di sini...

Deme takut kut sebab deme...
tak bleh nak control cyberspace audient...

Teman nak zzzZZZzzzZZZzzz...............

Danny Phantom

Danny Phantom adalah watak kartun animasi yang popular di Nickelodeon, berkisar mengenai seorang budak 14 tahun yang bertukar menjadi separuh manusia separuh hantu. Sungguhpun panik, Danny akhirnya menerima hakikat kuasanya dan menjiwai diri sebagai seorang superhero.

Mesti heran naper lak citer pasai kartun nih kan... senang jer... sebab dia nih separuh manusia dan separuh hantu... kawan sama spesis ng dia nih banyak kat malaysia nih... cuma tak jadi hero... jadi haram j*dah jer la... baca jer kat sini... dan kat sini...

Harap-2 lepas nih takder la lagi sedara mara mamat kat atas tu buat kerojer tak senonoh... cuba jadi macam dia... jadi superhero... baru baguih...

Kepentingan

"Hishammuddin berkata proses itu menuntut pengorbanan mereka yang betul-betul ikhlas, jujur dan komited serta sanggup berkorban untuk parti melebihi kepentingan peribadi."


Teman gelak sampai terbelahak membaca statement datuk nih... bukan aper... teman bandingkan dasar Kaptain Zahar nih dulu di gantung... sebab beliau mendedahkan mendedahkan salah laku Presiden dan Timbalannya...??? atau atas sebab beliau nih seolah-olah mencabar pentadbir Parti dengan melaporkan kepada BPR tentang salah laku Presiden dan Timbalan... dan atas sebab kekebalan Presiden dan Timbalan mereka tak perlu disiasat dan Kapt (B) ini di gantung keahlian...

Datuk... Kapt (B) Zahar nih berpengalaman luas dalam bidang ketenteraan... dia amat faham tentang isu ketenteraan nih... tindakan yang beliau lakukan adalah demi kepentingan bakal-bakal pejuang negara... yang bakal memperjuangkan negara jika berlaku bencana, perang dan menjaga keselamatan negara...

Teguran beliau jika diambil berat akan sekali-gus mencerminkan betapa parti tersebut serius dalam mentadbir negara... seterusnya bakal menaikkan imej parti yang kian tercalor akibat kekalahan di 4 negeri...

Kita bukan lagi duk kat zaman kuku besi... 'ko tak suka aku, aku buang ko'... tak suka buang, yang jenih li*k a*s di angkat naik... nih dah macam zaman jahiliah dah balik...

Kapt. (B) Datuk Zahar Hashim telah mempertaruhkan jawatan dan pangkat demi kepentingan parti yang beliau sayangi nih dulu... cuba memberitahu kepada semua warga parti, apa yang beliau rasa tak betui berdasarkan pengalaman beliau yang aaaaaaaaaaaaamat luas tu... beliau digantung... sekrang nih, tindakan siapa yang mementingkan diri sendiri... Presiden dan timbalan atau Kapt (B)..................?????

Cuti

Keh keh keh...

Peihong gi bercuti...
Leman memang jarang posting masa cuti...
Teman buat-buat cuti...
Kuda Laut tengah tgk kut-kut dapat cuti...
Streamyxboy dalam perancangan cuti...
Kembang cuti......???

So semua cuti...
Nanti-2 ader la post-2 dari kami...
Sabaq na...............

26 December 2008

update

hi this the


"UPDATE"

thank you


p/s : nampak beno teman boring

Abang aku selalu buat

Pada suatu hari, adalah dua orang rakan karib menaiki keta. Keta itu dipandu dgn lajunya... setibanya di satu Traffic Light, kelihatan lampu traffic light berwarna Merah. Si pemandu nie tadi dengan selambanya memecut tanpa menghiraukan lampu merah tadi. Kawan kat sebelah dia cemas gila lalu bertanya."Hei mat kau tak nampak ke lampu Merah tadi?!!" Mamat menjawab "Jangan takut abang aku selalu buat".

Selang beberapa kilometer keta ini tiba di satu traffic light, lagi lampu traffic light itu Merah. Tanpa segan silu mamat memecut laju. Kali nie member Mamat tadi lagi bertambah cemas gila-gila-gila babi lalu memarahi si Mamat tadi. "Lagi sekali kau buat macam tu aku nak turun tak kira!!!!" mamat dgn selambanya menjawab "Jgn. takut abang aku selalu buat"

Selang beberapa kilometer, keta nie sekali lagi tiba di satu traffic light. Secara mengejut mamat memberhentikan ketanya dgn diikuti kokokkan tayar "SKREET......".

Member mamat nie terus berkata,
"Hei! mamat, kau dah gila ke? kan lampu traffic light tu Hijau"
nak tau apa yang si mamat nie jawab............ "aku takut abang aku akan lalu jalan yang satu lagi..."

kenyataan yang pening

dulu teman dah kurang baca paper...tapi sejak menjadi blogger yang bleh dikategorikan hardcore nih... paper kene baca selalu...kene baca blog kawan-2... dptkan latest info... bukan nak menghemtam sajer jer krojer nyer...tapi untuk memenuhi masa lapang dan menambahkan ilmu...

niat teman ikhlas nak sharing ng kekawan aper yang teman rasa...

ok... bebalik kepada isu yang nih... biasa la nak pilihan raya kecil kat kuale terangganu nih... ader cerita-cerita sensasi yang timbul... cuma sekrang nih teman nak kabo tentang... aper yang teman rasa dan nampak, percanggahan pendapat dan tindakan...

Menteri A pesan jangan main isu perkauman...
Parti A seru Parti B untuk boycott pilihan raya...
Takutkan kome yang kome nih kene sunat kalau sokong...
Giler aper...
Statement Parti A nih berbau perkauman dan sensitiviti keagamaan...
Sedangkan Parti A nih parti kompenan dari Menteri A...

Abis...???

p/s jangan tidur lagi...

Good Idea Part 2


Reader's Chair

Not Recommended to Newly Wed

Ngerinyer...

???????


Aaaaa...

Grrrrrr...

Old School taste is back....

Teman pakai sorang jer...


Nice ads...

Maner...???

Teman masih menunggu...
Maner la rupernyer...
Blog atau web....
Senator Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh...

Baru nak bukak mater ker???

Nasihat teman...
Buat Website...
Sok-sok kalau kalah...
Juai kat kami server tu...
Kami tukor domain...
buat Anje-Online.Com

Sebab kalau buat blog...
Nanti jadi beruk...

Masih ingat qoute nih

"Umno Youth deputy chief Khairy Jamaluddin said the party had no intention of asking the Government to censor the Internet but wanted legal action taken against bloggers who spread lies and slander through cyberspace.

He said the party had, for a long time, ignored such bloggers but the situation had reached a point where “it looked like there are no laws in cyberspace except the laws of the jungle.”

Khairy said bloggers must realise that they were not above the law and that “cyberspace is not a place for lawlessness.”

He said Umno would be keeping close tabs on the various blogs."

atau nak tgk balik mende nih...

Along kut???

Dato....

Betui ker budak nakal...
Ntah-ntah along kut...
Sebab cat tu warna merah...
Hati-hati dato...

hehehehehe...

today

Today is Boxing Day
also
Black Friday

Thank you

Runtuh vs Banjir

Kepada penderma...

Bukan semua penduduk tempat runtuh tu kaya...
Tetapi hampir semua penduduk tempat banjir tu tak kaya...
So derma la yang sepatutnyer...

p/s RM 33 dan 4 biji gula-gula...biasa dengar tak???

Just a joke...

Berteriak Serentak

Dua orang kanak-kanak jatuh ke sungai dan mereka tidak pandai berenang. Salah seorang dari kanak-kanak itu berteriak, “Tolong, Tolong”.

Rakannya yang lain berkata, “Mungkin lebih baik kalau kita berteriak serentak.”

“Idea yang bagus,” jawab rakannya dan dia mulai berteriak,

Serentak!!, serentak!!.”

555

Teman ingat lagi masa teman sekolah rendah dulu baru sekupang. Dua minggu lepas di Kuala Lumpur teman perlukan buku untuk teman menulis sesuatu. Masuk kedai mamak dan amik satu. Pi Kaunter letak sekupang. Mamak sound tak cukup. Aiks berapa pulak? 5 kupang kata mamak tu.

Cit..... teman kena bayo difference 4 kupang untuk kenangan guna buku ni.

Pesan Muthu


"Dey samy... lu jaga... saya mesti mau lawan sama awak..."

Perang Mulut di Parlimen


Jangan sampai perang tu jadi camni udah...

Pelan Pendidikan

Makanan

Teman adalah orang yang suka makan... hari-hari teman di kelab anje (restoran ehsan) sedikit sebanyak berunsurkan aper yang teman makan hari-hari. paling tidak pun minuman harian teman di waktu malam...

Adalah satu hari di awal-awal pembukaan semula kelab anje... teman datang untuk minum petang.. seorang diri... tengah tengok di Asraff (Branch Manager Restoran Ehsan Ipoh) duk mundar-mandir tgk restorannye... teman buat-buat tengok lauk n teman tanyer kat si Asraff nih "aritu kater mau bikin lauk melayu"...(ada si Bannu-cashier malam, kabo teman dulu-2)...

"Bukan apa abang, kita bukak kedai mamak, orang masuk mau makan masakan mamak... jadi aper bikin kita masak lauk melayu..."

Betui jugak pendapat si Asraff nih...

Secara tradisinyer, bila kita pegi kedai mamak, terbayang roti canai, kuah kari, kari kepala ikan, tandoori, nasi kandar, mee goreng mamak, pasembor (sesetengah tempat pangge rojak), kari kambing, capati dan lauk pauk mamak...

Memang agak off kalau kita bleh jumpa lauk tengahari cam sambil petai, sambal belacan, ayam panggang, ikan keli goreng pedas, sayor masak lemak, gulai tempoyak kat kedai mamak...

Aper yang saya cuba sampaikan adalah... satu-satu kedai makan tu mesti ader label atau trademark deme sendiri untuk menjadi istimewa... dalam ertikata lain aper salah nyer kita teruskan kekal identiti kita sendiri...

Persoalannyer... adakah kita harus ubah pendirian semata-mata untuk menyenang pihak lain...kalau la ader mat salleh datang malaysia, datang kedai mamak macam kat ehsan nuh, dijamu makan beef stick atau smash potato... tak ke heran deme nih... baik dia balik ke negara asai deme... takder originality... kalau deme nih student la kan... kita ubah menu semata-mata nak bagi deme 'feel like home'...

Bayangkan kat kantin Oxfard University tukar satu hari ke menu roti canai... macam best... memang best pun... tapi gamaknyer deme nak buat ker??? tak berpinor mater pengusaha kantin tu... jenuh kene cari lak mamak semata-mata nak buat roti canai untuk SEHARI... teman tak rasa begitu...

'Masuk kandang kambing, kita mengembek...'
'Masuk kandang lembu, kita menguak...'
'Masuk kandang ayam, kita berkokok...'

Teman rasa ader sebab orang dulu-2 cipta kata-2 sedemikian... oleh yang demikian... kita teruskan jer la cara kita, biar deme ikut rentak kita... rasa nyer mat salleh nun mesti paham dan tau maner nak cari tempat deme nak makan masakan deme...

related news...

hanya pendapat 2 kupang lima duit teman

Jemputan

For Sale

sapa mau..???
teman ada sebijik kat umah..
mau jual..
hehehehehehehehehe..

25 December 2008

Tudung Oh Tudung

TUTUP AURAT BUKAN SURUH BERSELUBUNG,
SAMPAI TAK NAMPAK MUKA DAN HIDUNG,
YANG FAHAM TUNTUTAN AGAMA AMAT BERUNTUNG,
TAK LAH BERSUNGUT, MULUT PUN MUNCUNG.

DAH KALAU MULA MINAT NAK BERTUDUNG,
CUBALAH SESUAIKAN APA YANG DISARUNG,
KALAU MASIH RASA JIWA TU "MENDUNG",
MAKNA NYA NAFSU TU BELUM DAPAT DIBENDUNG.

BERTUDUNG ITU BUKAN SATU PAKSAAN,
IANYA LEBIH KEPADA KEINSAFAN,
SELALUNYA NAFSU MASIH DIKUASAI HASUTAN SYAITAN,
ITULAH PASAL TREND FESYEN YANG BUKAN BUKAN.

Sengal Otak 2

Suatu hari ada dua orang kaya sedang duduk di cafe, sambil menggosip pemandunya.

Orang kaya I : " Hei, kau tau tak, pemandu aku ini bodohnya setengah mampus ! Kalau kau tak percaya cuba lihat nie.

"Terus dia panggil pemandunya si King Kong " King Kong, ini 10 ringgit, pergi ke kedai kereta, dan belikan aku Mercedez."

King Kong pun menjawab dengan sopan," Yes Sir !! Right A way !!" Dengan pantas terus ke kedai kereta.

Orang kaya I itu beritahu ke temannya," Nampak? Apa aku cakap....dia buat betul-betul"

Orang kaya II : " Haha....itu belum apa-apa, kau nak tengok, pemandu aku lagi teruk dari itu. Biar aku tunjukkan pada kau.

" Terus orang kaya II memanggil pemandunya Rambo. " Rambo, pergi ke rumah aku, cuba lihat sama ada aku ada kat rumah ke tidak ?

"Rambo: " Yes Sir !! Right A Way !!" dan dia terus cabut ke rumah tuannya.

Orang kaya II beritahu kepada temannya tadi, " Nampak apa yang aku cakapkan ? Dia tak ada otak untuk berfikir, mana boleh aku ada di dua tempat yang berbeza dalam satu masa.

Tdak berapa lama kemudian, kedua pemandu itu bertemu di jalan,

King Kong : " Ehh you know, my boss is very stupid laaaahhh. Dia kasih aku 10 ringgit dan suruh aku beli mercedez di kedai kereta, mana boleh ?? Kau kan tahu sekarang kan hari minggu. Semua kedai kereta tutup!!"

Rambo : " Kau fikir boss kau stupid ha ? boss aku lagi stupid!! Masa dia suruh aku balik rumah lihat, apakah dia ada di rumah.....Padahal dia kan boleh check sendiri telefon je la ke rumahnya!!"

Aji dan 20 ekor ayam

Pada suatu hari ada seorang lelaki kaya ingin mengadakan kenduri untuk anaknya. Untuk itu dia berjumpa Pak Kadir “Tauke Ayam” untuk membeli ayam .

Lelaki kaya : “saya ingin menempah 20 ekor ayam untuk besok, ini alamat saya (sambil memberikan kad namanya yang mengandungi alamat rumah)

Pak Kadir
: “baiklah, saya akan suruh anak buah saya untuk menghantarkan ayam-ayam ini ke rumah anda besok”

Setelah itu Pak Kadir memanggil Aji dan berkata….

Pak Kadir : “Ji, besok tolong antar 20 ekor ayam ke alamat ini (Sambil memberikan kad nama lelaki kaya tersebut)”

Aji
: Antar ayam.. siap Boss….

Keesokan harinya Aji membawa 20 ekor ayam dengan motosikalnya. 10 ekor diletakkan di sisi kanan, dan 10 ekor diletakkan di sisi kiri. Akan tetapi malangnya, di dalam perjalanan dia eksiden terlanggar lubang…, ayam-ayam yang dia bawa langsung terlepas dan lari behamburan. Orang ramai datang untuk melihat keadaan si Aji, akan tetapi si Aji malah ketawa mengilai ngilai dan berguling guling.

Orang yg bertanya : “Bang, abang ok ker?.. ? takde cedera mana mana kan?”

Aji : “Ha… ha… ha… !”

Orang yang bertanya : “Bang, kenapa abang lain macam je ni ?”

Aji: “Ha… ha… ha…, dasar ayam-ayam bodoh, mereka nak lari ke mana? alamatnya kan ada pada aku… Hua.. ha.. ha.. ha…”

2 dalam 1


Perhatian kepada semua ahli Umno...
Life is not a 2 in 1 Coffee...

Kome pegi jer kempen untuk BN kat kuala terengganu tu...
Jangan pulak nak merepek kempen untuk diri sendiri...
Jangan buat keroje 2 dalam 1...
Bahaya wo....
Nanti teman buat ayor nanti...

Cakap tarak serupa bikin

Anda semua biasa lihat kut menalah nih...
Bleh dikategorikan perkara yang amat dibanggakan...



Namun demikian...
Deme masih lagi melakukannye...
Buktinyer baca di sini...


So pihak yang berkuasa tu jangan la marah bila satira ni ditujukan kepada anda semua...