dari ruyung yang pecah maka sagu bertaburan, 
dari katak yang tidak mati bila menyeberangi jalan, 
dari lembu yang mempertahankan hak namanya, 
dari meja yang ditepuk dan gelas pecah,
dari otak pemikir marhaen yang rendah IQnya, 
dari pandangan serong mata hati, 
dari racauan jiwa yang kacau,
dari kail sejengkal laut dah diduga,
dari anjing yang berjaya meruntuhkan bukit,
dari kelawar yang jaga siang,
dari pungguk yang cuba merindui mentari,
dari tikus yang berjaya membaiki labu,
dari 1Hz ke infiniti,
dan.....

-de' owner-

09 December 2008

kampung

hali raya gua pegi kampung
bila lagi mau makan lemang sama lendang

gua pergi satu lumah
tuan rumah nama pak mail
pak mail kasi gua makan
gua happy

lepas makan pak mail panggil gua
ajak gua tengok fertigasi belakang lumah
manyak pokok looo
gua manyak suka hati

pak mail bagi tau
ada olang mali ajar
kasi baja sama benih
kasi mesin mau pam itu ubat

gua kasi pak mail CONGRAT

kemudian gua pegi lumah lain
lalam keleta gua nampak tanah
manyak hutan
hati dalam kata manyak lugi tanah talak kasi jaga

sampai lumah pak akob
gua tanya sama lia
sapa punya tanah

kelapa jatuh talak angkat
pisang busuk atas pokok
lambutan banyak talak angkat
lumput naik jadi hutan

pak akob kasitau itu tanah pak mail punya

manyak LUGI

No comments:

Post a Comment