dari ruyung yang pecah maka sagu bertaburan, 
dari katak yang tidak mati bila menyeberangi jalan, 
dari lembu yang mempertahankan hak namanya, 
dari meja yang ditepuk dan gelas pecah,
dari otak pemikir marhaen yang rendah IQnya, 
dari pandangan serong mata hati, 
dari racauan jiwa yang kacau,
dari kail sejengkal laut dah diduga,
dari anjing yang berjaya meruntuhkan bukit,
dari kelawar yang jaga siang,
dari pungguk yang cuba merindui mentari,
dari tikus yang berjaya membaiki labu,
dari 1Hz ke infiniti,
dan.....

-de' owner-

18 December 2008

Pembekuan Pengambilan

Kerajaan baru-baru ini dengan cerdiknyer menyatakan hasrat untuk membekukan terus pengambilan pekerja asing dalam semua sektor. Dengan harapan dapat mengurangkan pengaliran wang keluar. Namun demikian pihak MEF amat berharap agar pembekuan ini tidak akan berlaku dalam tempoh terdekat kerana negara masih memerlukan tenaga kerja asing terutama dalam sektor-2 tertentu contahnye perladangan.

Kementerian Sumber Manusia sendiri berhasrat ingin meningkatkan pengambilan pekerja asing terutama disektor perladangan untuk mengcukupkan permintaan perkerjaan di sektor tersebut yang sepatut nyer diisi oleh pekerja tempatan tetapi tak mahir dan pemalas.

Kalau diikutkan, adalah tidak wajar kita 'shutdown' terus mengambilan pekerja asing memandangkan permintaan sesetengah sektor masih lagi tinggi. pengurangan sepatutnyer di buat dahulu di sektor sektor lain contoh nyer perdagangan, pemakanan dan sukan.(hehehe). negara sebenar banyak bergantung dengan pekerja asing ini. untuk menidakkan terus mereka ini, negara akan mengalami masalah lain pula. suatu garapan dan plan tindakan harus dibuat supaya pengubahan persepsi pekerjaan di kalangan warga malaysia dapat dibuat dan plan tindakan pendidikan dengan hanya berteruskan dahulu,'produse only what we want' bukan create graduan yang hanya boleh kerja berlandaskan skop pembelajaran dia 10 tahun lgi sebab jawatan tu tak wujud lagi di Malaysia....

Sumber...

No comments:

Post a Comment