dari ruyung yang pecah maka sagu bertaburan, 
dari katak yang tidak mati bila menyeberangi jalan, 
dari lembu yang mempertahankan hak namanya, 
dari meja yang ditepuk dan gelas pecah,
dari otak pemikir marhaen yang rendah IQnya, 
dari pandangan serong mata hati, 
dari racauan jiwa yang kacau,
dari kail sejengkal laut dah diduga,
dari anjing yang berjaya meruntuhkan bukit,
dari kelawar yang jaga siang,
dari pungguk yang cuba merindui mentari,
dari tikus yang berjaya membaiki labu,
dari 1Hz ke infiniti,
dan.....

-de' owner-

25 December 2008

Tudung Oh Tudung

TUTUP AURAT BUKAN SURUH BERSELUBUNG,
SAMPAI TAK NAMPAK MUKA DAN HIDUNG,
YANG FAHAM TUNTUTAN AGAMA AMAT BERUNTUNG,
TAK LAH BERSUNGUT, MULUT PUN MUNCUNG.

DAH KALAU MULA MINAT NAK BERTUDUNG,
CUBALAH SESUAIKAN APA YANG DISARUNG,
KALAU MASIH RASA JIWA TU "MENDUNG",
MAKNA NYA NAFSU TU BELUM DAPAT DIBENDUNG.

BERTUDUNG ITU BUKAN SATU PAKSAAN,
IANYA LEBIH KEPADA KEINSAFAN,
SELALUNYA NAFSU MASIH DIKUASAI HASUTAN SYAITAN,
ITULAH PASAL TREND FESYEN YANG BUKAN BUKAN.

Sengal Otak 2

Suatu hari ada dua orang kaya sedang duduk di cafe, sambil menggosip pemandunya.

Orang kaya I : " Hei, kau tau tak, pemandu aku ini bodohnya setengah mampus ! Kalau kau tak percaya cuba lihat nie.

"Terus dia panggil pemandunya si King Kong " King Kong, ini 10 ringgit, pergi ke kedai kereta, dan belikan aku Mercedez."

King Kong pun menjawab dengan sopan," Yes Sir !! Right A way !!" Dengan pantas terus ke kedai kereta.

Orang kaya I itu beritahu ke temannya," Nampak? Apa aku cakap....dia buat betul-betul"

Orang kaya II : " Haha....itu belum apa-apa, kau nak tengok, pemandu aku lagi teruk dari itu. Biar aku tunjukkan pada kau.

" Terus orang kaya II memanggil pemandunya Rambo. " Rambo, pergi ke rumah aku, cuba lihat sama ada aku ada kat rumah ke tidak ?

"Rambo: " Yes Sir !! Right A Way !!" dan dia terus cabut ke rumah tuannya.

Orang kaya II beritahu kepada temannya tadi, " Nampak apa yang aku cakapkan ? Dia tak ada otak untuk berfikir, mana boleh aku ada di dua tempat yang berbeza dalam satu masa.

Tdak berapa lama kemudian, kedua pemandu itu bertemu di jalan,

King Kong : " Ehh you know, my boss is very stupid laaaahhh. Dia kasih aku 10 ringgit dan suruh aku beli mercedez di kedai kereta, mana boleh ?? Kau kan tahu sekarang kan hari minggu. Semua kedai kereta tutup!!"

Rambo : " Kau fikir boss kau stupid ha ? boss aku lagi stupid!! Masa dia suruh aku balik rumah lihat, apakah dia ada di rumah.....Padahal dia kan boleh check sendiri telefon je la ke rumahnya!!"

Aji dan 20 ekor ayam

Pada suatu hari ada seorang lelaki kaya ingin mengadakan kenduri untuk anaknya. Untuk itu dia berjumpa Pak Kadir “Tauke Ayam” untuk membeli ayam .

Lelaki kaya : “saya ingin menempah 20 ekor ayam untuk besok, ini alamat saya (sambil memberikan kad namanya yang mengandungi alamat rumah)

Pak Kadir
: “baiklah, saya akan suruh anak buah saya untuk menghantarkan ayam-ayam ini ke rumah anda besok”

Setelah itu Pak Kadir memanggil Aji dan berkata….

Pak Kadir : “Ji, besok tolong antar 20 ekor ayam ke alamat ini (Sambil memberikan kad nama lelaki kaya tersebut)”

Aji
: Antar ayam.. siap Boss….

Keesokan harinya Aji membawa 20 ekor ayam dengan motosikalnya. 10 ekor diletakkan di sisi kanan, dan 10 ekor diletakkan di sisi kiri. Akan tetapi malangnya, di dalam perjalanan dia eksiden terlanggar lubang…, ayam-ayam yang dia bawa langsung terlepas dan lari behamburan. Orang ramai datang untuk melihat keadaan si Aji, akan tetapi si Aji malah ketawa mengilai ngilai dan berguling guling.

Orang yg bertanya : “Bang, abang ok ker?.. ? takde cedera mana mana kan?”

Aji : “Ha… ha… ha… !”

Orang yang bertanya : “Bang, kenapa abang lain macam je ni ?”

Aji: “Ha… ha… ha…, dasar ayam-ayam bodoh, mereka nak lari ke mana? alamatnya kan ada pada aku… Hua.. ha.. ha.. ha…”

2 dalam 1


Perhatian kepada semua ahli Umno...
Life is not a 2 in 1 Coffee...

Kome pegi jer kempen untuk BN kat kuala terengganu tu...
Jangan pulak nak merepek kempen untuk diri sendiri...
Jangan buat keroje 2 dalam 1...
Bahaya wo....
Nanti teman buat ayor nanti...

Cakap tarak serupa bikin

Anda semua biasa lihat kut menalah nih...
Bleh dikategorikan perkara yang amat dibanggakan...



Namun demikian...
Deme masih lagi melakukannye...
Buktinyer baca di sini...


So pihak yang berkuasa tu jangan la marah bila satira ni ditujukan kepada anda semua...



Good Idea

Why arr... they did not invent it earlier...???



Good For Traveler


Perli ni...


Heh heh heh...


Yeaaa.....


Neat...


Ai say... 2 dalam 1 lagi...


Malaysian Idol in The Making


Bercabang 2???


Berani ke salam...???

Kalau sungguh bagai dikata

Kalau roboh Kota Melaka
Papan di Jawa saya dirikan
Kalau sungguh bagai dikata
Badan dan nyawa saya serahkan

..................................................................................................................

Giler nak serah badan dan nyawa???
Hilang akal aper???

Cerita Dari Jopun

Pada suatu ketika di Jepun hiduplah seorang lelaki yang sederhana, namanya Oda. Ia memiliki seorang isteri yang sangat cantik dan sangat disayanginya.

Namun sang isteri mempunyai perangai yang buruk, iaitu teramat cerewet sekali.

Selain itu sang isteri tersebut juga suka mengumpat dan bercakap dengan kuat hingga boleh menyakitkan telinga. Jiran tetangga tidak mahu dekat dengannya. Sebenarnya, Oda sangat menyayangi isterinya itu, tapi para tetangganya yang merasa terganggu menghasut Oda supaya meninggalkan isterinya itu.

Akhirnya Oda pun termakan kata-kata tetangganya. Ia berfikir bagaimana cara untuk melenyapkan isterinya dari muka bumi.

Suatu hari Oda mengajak isterinya berjalan-jalan ke kuil tua di tengah hutan. Ketika melalui bahagian belakang kuil tersebut, Oda melihat sebuah perigi buta yang tak digunakan lagi. Maka ia berpura-pura mengajak isterinya melihat burung di pohon besar dekat perigi itu. Lantas dengan pantas Oda menolak isterinya itu masuk ke perigi.

Sepuluh minit pertama Oda merasa sangat bahagia kerana sepanjang hidupnya baru kali ini ia merasakan suasana yang begitu tenang tanpa celoteh isterinya.

Sepuluh minit kedua, Oda mulai merasa sepi juga karena tidak biasa dengan kesunyian.

Akhirnya sepuluh minit ketiga dengan rasa ragu-ragu Oda kembali menuju perigi buta tersebut. Ia menurunkan tali timba dan berteriak menyuruh isterinya naik.

Begitu terkejutnya Oda ketika yang naik bukan isterinya melainkan makhluk menyeramkan dengan bulu lebat di seluruh tubuhnya, dialah makhluk penunggu perigi buta itu.

Oda lantas bertanya, "Kenapa kamu yang naik??"

Lantas makhluk itu pun dengan wajah pucat ketakutan menjawab, "Aku takut la, di bawah tu ada manusia... dah la cakap kuat cerewet pulak tu..."

Posto


Seorang posmen yang datang menghantar surat.
" Assalamualaikum "
" Walaikumsalam "
" Ni rumah encik encik Sameon ye?"
Ya saya"
" Poning kepala saya mencari alamat rumah encik ni "
" Buat susah aje encik nie! Apsal tak pos aje

only in Malaysia (Part 2)

addition to this post...





Just a joke...

Berikut adalah tips tips berkesan untuk cover malu, bukan cover kemaluan ok? hehe

a. Jika diketawakan rakan ketika tertidur kat opis hingga meleleh air liur basi…terus bangun separuh sedar dan buat-buat kene sawan sambil keluarkan lagi air liur. Gerenti member korang akan panik dan berenti ketawakan korang.

b. Kalau tersilap menyapa orang yang tak dikenali…teruskan
menganggap dia kenalah korang dan bagi dia duit kononnya korang pernah berhutang dengannya. Mesti dia pun mengaku korang kenalannya.

c. Jika ditegur orang kerana zip seluar terbuka…jawab je dengan selamba mengatakan ini adalah gaya berfesyen atau katakan bahawa zip itu rosak sambil berfalsafah ‘biar rosak zip, jangan rosak akhlak’.

d. Bercakap sorang diri kerana member ketinggalan kat
belakang…teruskan bercakap dan ketawa sambil menyumpah member korang tu sensorang. Tentu orang takkan gelakkan
kerana menyangka korang ada masalah mental kronik.

e. Tersilap masuk tandas wanita… buat buat wajah gelabah dan cemas sambil berlakon menyatakan tujuan korang masuk kerana nak mencari isteri atau awek korang yang dah sejam tadi tapi tak keluar-keluar lagik.

Isteri Idaman

Kriteria isteri idaman adalah:

1. Seorang isteri yang cantik, pandai bersolek, memasak dan mengurus rumah adalah hal yang penting.

2. Seorang isteri yang periang, bertenaga, dapat membuat kita tertawa dan menghibur dikala duka juga penting.

3. Seorang isteri yang memahami, soleh, jujur, taat beribadah dan dapat dipercaya sangat penting.

4. Seorang isteri yang dapat memahami dan memuaskan anda secara lahir batin dan di tempat tidur juga sangatlah penting.

5. Tapi yang paling penting adalah ke empat-empat istri tersebut di atas tidak saling mengenal satu sama lain...

Italian Food?

Seorang pemuda membawa teman wanitanya ke sebuah restoran Itali yang sangat terkenal. Dia sendiri pun belum pernah masuk sebelum ini.. tapi demi mengambil hati teman wanitanya.. dia memberanikan diri untuk makan di restoran itu...
Setelah mereka duduk dan memakan anggur yang disajikan.. si lelaki mengambil menu... Kerana bingung melihat nama-nama aneh masakan Itali.. dia memilih sembarangan...

"Waiter.. bawakan kami makanan Giuseppe Spomdalucci untuk 2 orang" kata lelaki tadi..

"Maaf.. encik" jawab waiter"Itu nama pemilik restoran ini"

Nama Jawa?

Pandai tanam bunga, diberikan nama Rosman.

Pandai membaiki kereta, namakan Karman

Average dalam golf, Parman

Pandai dlm penulisan, Suratman

Gagah perkasa, Suparman

Minat kepada muzik, Wakiman

Pandai dan selalu bertanya, Azman (loghat jawa bunyinya Asman)

Pandai buat kuih, Paiman

Pakar jualan, Saliman

Pakar pasal alam sekitar, Jasman

Pandai melukis, tulis sajak, nyanyi lagu, Saniman

Menjadi doktor gigi, Sugiman

Cepat naik pangkat, Yasman

Jadi kaki pukul dan dera orang, Deraman

Berdarah Bengali, Manbai

Pandai buat skim cepat kaya, Pakman (Te' Lo)

Minat muzik Rock, Rokiman

Pakar kunci, Lokman

Baik budi pekertinya, Budiman

ada lagii...

Buat kerja ala kadar -Kadarisman

Suka bagi orang susah-Sukarman

Suka mengada-ngada -Ngadiman

Dua alam -Herman

Kalau yang kuat berlawan - Ultraman

Pandai main daun terup poker - Pokeman

Sengal Otak

Orang Melayu dikatakan mengambil perkataan ELEKTRIK daripada perkataan Inggeris yang juga ELECTRIC. Tetapi yang sebenarnya, ELECTRIC itu diambil dari perkataan Melayu campur Inggeris.

Ceritanya... . Pada suatu masa dulu selepas setahun Thomas Edison mencipta lampu, saintis tidak pernah terfikir memberi nama kuasa yang menyebabkan lampu itu hidup. Jadi, entah macam mana semasa lampu mula-mula hendak diperkenalkan di Tanah Melayu, ada seorang Melayu yang bernama Kulup Kalimantang mati-mati tidak percaya pada hasil ciptaan Thomas Edison itu. Semasa demonstrasi diadakan oleh Thomas di Tanah Melayu untuk memperkenalkan lampu itu, Kulup Kalimantang pun berkata dengan kuat.

"Ele..trick aje tu... ele..trick aje... ele trick!". ( Bermaksud tipu )

Thomas Edison berfikir Kulup berkata begitu kerana mengatakan lampu menyala disebabkan oleh kuasa "ele..trick" . Jadi digunakanlah perkataan "ELE..TRICK" yang dieja ELECTRIC mengikut ejaan orang putih. Sebagai mengingati jasa Kulup Kalimantang menamakan kuasa ELECTRIC itu, maka diciptalah sejenis lampu panjang yang dinamakan lampu kalimantang


p/s:iye ke..?lantak kome le..

KESIBUKAN MELANDA DIRI...

sorry guys..
kembang x de masa ar nk post blog kat sini..
bz sgt..
nk kna wat asssignment yg memerlukan otak yg serabut ini diperahkan untuk memproducekan benda yg dah ader kat pasaran...
teman just wat report jer..
tp sepenuh otak ni diperahkan tuk way keje nie..
hehehehe...
next week ader test lagik...
tp xtau ar open book test ke x....
hehhe..
nk siapkan jugak report nie..
jumaat dah kna send draft kat lecturer....
sabtu ader kelas..
ala bosannyer..
huhuhu
tp x bosan ar coz ma pingu dtg kolej..
abg anaz, jgn jeles ar..
hehehhehhehe...