dari ruyung yang pecah maka sagu bertaburan, 
dari katak yang tidak mati bila menyeberangi jalan, 
dari lembu yang mempertahankan hak namanya, 
dari meja yang ditepuk dan gelas pecah,
dari otak pemikir marhaen yang rendah IQnya, 
dari pandangan serong mata hati, 
dari racauan jiwa yang kacau,
dari kail sejengkal laut dah diduga,
dari anjing yang berjaya meruntuhkan bukit,
dari kelawar yang jaga siang,
dari pungguk yang cuba merindui mentari,
dari tikus yang berjaya membaiki labu,
dari 1Hz ke infiniti,
dan.....

-de' owner-

16 March 2009

aku graduan pertanian

hari ini aku nak kabo kat semua pembaca dan juga semua rakyat malaysia.

aku adalah graduan daripada bidang pertanian. hari ini aku masih lagi blogging. hari ini aku masih lagi kurang sumber kewangan. aku tak kaya macam petani di obersea tu. masih tak mampu nak tampung hidup aku sendiri. TAPI aku tahu sebab aper.

kepada yang masih menyokong seekor katak yang bernama Jamal ni, dengorla aper yang aku nak cerita. Jamal adalah seekor katak yang tak sedor diri. dia tidak dilantik oleh sultan jadi menteri sebab BANGANG.

aku boleh buktikan ke'BANGANG'an nyer. kalau kome nak tahu sampai ke saat dia transform dari manusia yang normal kepada seekor katak, dia masih belum membuat perancangan untuk pertanian negeri perak. masih belum melantik jawatankuasa kerja untuk portfolio exco pertanian negeri perak. masih sekadar berjawatan exco dan dapat kereta camry tanpa ader sekelumit sumbangan kepada rakyat negeri perak. aku sendiri pernah pergi ker SADC untuk cari tanah nak sewa untuk projek pertanian. aku nak sewa satu ekar jer. deme boleh kabo kalau nak cepat dapat jumpa jamal. kejadahnyer. kome tak boleh buat kerja ker. mekanisma pun berkecelaru. camne si jamal nih manage.

aku dengar dari sumber parti, deme nih punya la bertungkus-lumus nak membantu katak jamal ni. pi la kumpui pemikior pertanian untuk lengkapkan plan pertanian negeri perak nih khas untuk katak jamal. dengor kater, (yang betui atau tidak) meeting pun katak jamal tak mai. kalau ikut sumber exco lain, aku tau pasai aper. sebab sibuk berkeping ng betina cina... puuuih. lagi satu sumber yang aku tak berapa nak percaya, tapi aku tulih jugak, sibuk tambah bini. (masa dalam krisis aritu sempat lagi kawin lagi satu) ajenyang handei. yang tu sapa nak menuntut pi la. aku tak mau campur.ORANG MACAM INI KER NAK MEMBELA NASIB PETANI DI PERAK.

BOLEH BLAH........!!!!

setakat ini si katak jamal adalah bekas posman yang kedua aku meluat. sebelum ini ader la sorang (mujur kategori orang lagi) kencing aku. awai tahun 2007 kater nak ganti semua perabot yang di ambik kat umah sewa aku dengan perabot yang baru. sebab dia gagal cari orang untuk sewa umah aku tu tapi barang aku dia ambik. lepas enam bulan masa aku tanyer dia balik, camne ng barang tu... siap tepuk meja kater 'maner boleh ganti dengan barang baru'. lahanat nyer melayu. kang aku ko cakap macam keling marah. tapi ko lagi keling dari keling. sekurangnyer keling sekarang tau hormat ISLAM. (my full respect to kelab penyokong pas yang tolon setup pelancaran gerakkerja pilihan raya bukit gantang-terpegun tengok orang india pakai pakai baju pas).

so kome boleh agak kenapa aku bengang dengan katak jamal nih. dah la tak buat keje, yang dia tahu sejak jadi exco, nak kejar konsesi balak. awainyer kabo kat Nizar untuk parti. rupernyer di sailangkan kepada orang lain untuk kembungkan poket sendiri. bila minta kali kedua, (sbb dah kantoi) nizar tak bagi. mengamuk sakan pastu transform jadi katak.

oleh sebab tak der siapa yang nak cakap. nih aku nak cakap. Haji Osman patut letak jawatan. sebab dia dipanggei balik untuk handle dua ekor katak yang tak reti duk diam nih. alih-2 deme jadi katak. pada kaca mata teman, Haji Osman gagal buat kerja. ini telah memalukan parti PKR sendiri. kalau kat jepun dah patut kene hukum bunuh diri. (jangan buat, sebab teman taknak tanggung dosa mike lak, letak je jawatan) jalan yang terbaik untuk cover malu beso mike tu haji wahai haji osman.

wahai jamal yang katak. aku cukup bengang dengan ko nih. aku sebagai warga malaysia yang kuat berteraskan pertanian, ko sebetuinyer tak layak jadi exco pertanian. demi untuk memajukan sektor pertanian, elok juga portfolio tu bagi kat cina. sekurang-2nyer deme buat kerja. bukan macam ko. phuit...

jangan la kome percaya kata katak 2 ekor nih tentang Dato Seri Nizar diperkudakan oleh DAP. sebab hakikat sebenarnyer deme yang nak cuba perkudakan nizar tapi tak berjaya. semua ahli memang sepakat buat keputusan tapi deme sibuk nak mancing lampan kat lombong.

sampai ke hari ini aku tak pernah nampak sikit pun keputusan sidang atau mesyuarat dewan yang pure untuk rakyat cina sahaja. tang maner yang nizar diperkudakan pun aku tak tau. pasai hak milik kekal, tu manifesto barisan altenatif dulu. DAP perak punyer manifesto pun ikut manifesto DAP pusat. so tang maner yang ko kater diperkudakan tu. TOLONG EXPLAIN SIKIT....???

akhir kata, selamat mengundi rakyat bukit gantang. undi la demi rakyat. bukan demi wang.

p/s majulah sukan untuk negara.

No comments:

Post a Comment