dari ruyung yang pecah maka sagu bertaburan, 
dari katak yang tidak mati bila menyeberangi jalan, 
dari lembu yang mempertahankan hak namanya, 
dari meja yang ditepuk dan gelas pecah,
dari otak pemikir marhaen yang rendah IQnya, 
dari pandangan serong mata hati, 
dari racauan jiwa yang kacau,
dari kail sejengkal laut dah diduga,
dari anjing yang berjaya meruntuhkan bukit,
dari kelawar yang jaga siang,
dari pungguk yang cuba merindui mentari,
dari tikus yang berjaya membaiki labu,
dari 1Hz ke infiniti,
dan.....

-de' owner-

15 April 2009

suara rakyat : joepengkalan

joepengkalan said...

ni pendapat aku...mungkin artikel ni boleh bagi idea sket..kalo x de,kasi buang dlm lombong kinta pun x pe....heheheheh

Daghi kecik aku tgk pas ni ada kelainan..satu dia punya caghe penampilan dan akhlak ahli2 dan pemimpin nya membuat kan aku tertarik dgn deme…apok aku yg dulu kuat umno dan juge akhlak boleh tahan le juge lepeh berkawan dgn org2 pas ni Alhamdulillah dah banyak beghobah…

tapi sejak 3 4 tahun ni,aku tgk bila PAS dah mula makin naik..banyak dah org2 PAS ni mcm dah lupa diri…dah lupa akhlak…ingat..dasar perjuangan PAS tu al quran dan sunnah…kalo org2 PAS sendiri tak pegang dasar perjuangan tu mcm mana nak tarbiyah org lain utk jadikan islam itu cara hidup..

aku cakap bende ni bukan dari dengor cakap2 org je…aku dah tgk sendiri kat pas cawangan kg aku…ada AJK pas sendiri yg bini masih lagi boleh keluor rumah tunjuk rambut karat….ada AJK PAS sendiri yg boleh angkut indon pegi karaoke…mana pegi akhlak islam nya???bila mesyuarat agung PAS cawangan…berapa ramai muslimat PAS yg datang dgn bergincu sakan mcm nak pergi perhimpunan agung UMNO je aku tgk….

Bende ni aku dah cakap tapi deme buat nohen je…ye le sape le aku..sekadar seorg PEON….tapi bende ni kene ambik serius…kene betoikan jemaah dulu…jgn sampai PAS hanya tinggal nama je…sebab tu dulu aku tak pernah setuju dgn rancangan anwar nak amek kerajaan pusat dgn pancing MP UMNO…sebab belajor dulu memerintah…kuat kan iman dulu…tgk la baru je pegang dah berapa ramai yg tumbang dek Ujian DUIT….mcm ni ke nak memerintah..

Kene bersihkan dulu semua taik2 yg ada…buang yg mana boleh jadi liabiliti pada jemaah…aku ingat lagi ayat ustaz sharil long kat arwah ustaz fadil nor..”Saya masuk PAS kerana nak daulatkan Islam…tapi kalo cara saya boleh jatuhkan ISLAM..tegor lah saya”…..tapi beghape ghamey Ahli PAS yg tak de semangat ni….tak boleh nak di tegor..kalo rasa x leh nak ubah akhlak tu,jadi penyokong je dah le..mcm aku ni…cuma aku ni baik sket je le dari mat taib kaki rembat anak sultan tu…wakkakaka

Aku cakap bende ni bukan nak bukak pekung jemaah sendiri..aku cakap bende ni sebab aku sayangkan PAS…aku sayangkan perjuangan Islam..aku sayangkan anak cucu aku..aku x nak satu hari nanti anak cucu aku tak dapat beza kan dah ISLAM dgn MELAYU….sebab tu aku pilih PAS….baiki lah diri kita sendiri…baiki jemaah sendiri…tgk la mcm mana yg berlaku di bukit gantang…tanya la geng2 bloggers network…deme pun tau mcm mana puak2 ni masa berkempen hari tu…

INGAT….kemenangan kita tahun lepas bukan di sebab kan kekuatan kita…tapi di sebab kan org dah nampak kebodohan UMNO dan BN…cuma sekarang ni yg aku nampak org bukan pilih yg terbaik antara yg terbaik..tapi nampak mcm yg terbaik antara yg terburuk….kemenangan di Bukit gantang di sebabkan oleh NIZAR sendiri…kekuatan PAS di kelantan di sebabkan oleh ketokohan TGNA sendiri….sebelum deme2 ni tak de…beghobah le….rakyat x nak sekadar org yg pandai di atas kertas…rakyat nak org yg bijak dan mesra rakyat….

hayati lah lirik lagu ni…..moga mendapat manfaat..

Berjuang menempah susah
Menanggung derita menongkah fitnah
Itulah gelombang hidup samudera duka
Seorang mujahid memburu syahid.

Dibuang dia berkelana
dipenjara dia uzlah dibunuh syahid
Namun jiwa tetap mara menuju cita
membara demi Allah dan Rasul-Nya.

Berjuang tak pernah senang
Ombak derita tiada henti
Senang susah silih berganti
Inilah sunah orang berjuang.

Malamnya bagai rahib merintih sayu
Diiring serta air mata
Siangnya bagaikan singa di rimba
Memerah keringat meluah tenaga.

Berjuang memang pahit
Kerana syurga itu manis
Bukan sedikit mahar yang perlu dibayar
Bukan sedikit pedih yang ditagih.

Berjuang ertinya terkorban
Rela terhina kerana kebenaran
Antara dua pasti terjadi
Tunggulah syahid atau menang.

lirik ni aku ambik dari lagu sunnah berjuang kumpulan nada murni…lirik ni kene semat dalam hati kalo nak jadi pejuang ato masuk politik…kalo tak de bende ni…bak kate eklan dalam TV…”GHENTI KAN LE MANNNNNN”

joepengkalan

kalau tak betoi tak kan ada yang bersuara. Sebagai bukti sokong kita akan terus menyokong dan menegur ke arah kebaikan...

10 comments:

fendy said...

bro, bile leh minum2 petang nih?

dugong_darat said...
This comment has been removed by the author.
dugong_darat said...

huk huk huk...

nak ajak saper???

peihong ker teman...

peihong said...

kalo teman kena set hari lain kot.... petang ni nak ke KL...

shamsuleffendey said...

teman x tau le sapa yg komen kat blog ampeh teman aritu. teman ingat sorang jek penulis blog kat sini. upernye ramai. tabik spring teman. payah nak jumpa wooo.
so teman x kisah le. suma pun muleh. teman nak check baki akaun jap. cukup ke duit. wakakaka...

yg penting leh kenai mengenai.

joepengkalan said...

teman nak polo boleh ke???hehehhe....tapi teman ujung bulan ni baghu ada kat ipoh nun..

dugong_darat said...

no problem la camtu...

bro fendy ng bro joe...

kita jumpa kat kat restoran ehsan ujung bulan nih...

bleh kenai ng anje kami tu...
hik hik hik

joepengkalan said...

oraittt....ujung bulan ni kita jumpa...awok pun nak juge keney2...dapat gak nambah sahabat...awok selalu gak melepak layan bola kat ehsan tu...mane le tau peghonah berlaga bahu nak bertumbuk ke..wakakkaka

shamsuleffendey said...

wokkeh set. ujung bulan ekkk. sapa gaji ujung bulan angkat kaki... teman gaji besa miss bulan. kekadang 3-4 bulan baru bayor skali. muahaha

dugong_darat said...

aper aper pun bleh runding-2 nyer...

to joepengkalan mike mintak no tepon teman tak topeng perak...

Post a Comment