dari ruyung yang pecah maka sagu bertaburan, 
dari katak yang tidak mati bila menyeberangi jalan, 
dari lembu yang mempertahankan hak namanya, 
dari meja yang ditepuk dan gelas pecah,
dari otak pemikir marhaen yang rendah IQnya, 
dari pandangan serong mata hati, 
dari racauan jiwa yang kacau,
dari kail sejengkal laut dah diduga,
dari anjing yang berjaya meruntuhkan bukit,
dari kelawar yang jaga siang,
dari pungguk yang cuba merindui mentari,
dari tikus yang berjaya membaiki labu,
dari 1Hz ke infiniti,
dan.....

-de' owner-

26 June 2009

Pentas kita, karya kita (Prelude)

Teman sampai ke rumah PakKaramu lebih kurang jam 3.30 petang di sambut meriah oleh keluarga PakKaramu. (ramai dah kenai teman sebab teman tidur sini masa anak pak karamu kawin awai bulan 5 lepas)

Lebih kurang sejam lepas tu, teman ng sya pegi ke balai polis simpang empat untuk bagi surat makluman tentang PKKK (Pentas Kita Karya Kita). Hajat hati tuan rumah cuma anto surat makluman mengabor agar esok idak la deme terkejut tgk ramai bebenor orang kt parit 20 ni.

Sampei di balai teman nengok ade 2 orang polis muda. Udah si sya explain ngan deme ni, sorang daripada deme bawak la surat tu jumpa in-charge. Teman ingat mudah la cerita memandangkan, PKKK diadakan serentak dengan majlis menyambut menantu lagi baru Pak Karamu.

Teman idak la nyangke yang OC tu ade sikit lambat pickup. Jenuh explain kat dia yang PKKK ni bukan persembahan budaya yang grand. Kira macam kategori kugiran orang kawin. Tapi sebab salah sorang yang hadir tu bro Pyan, udah deme ingat persembahan pentas budaya la. Jadi OC tu nepon la IPD pulak. Yang teman hangin tu masa OC tu nepon kat IPD idak la dia ngabokan bab kenduri tu. Dia kabo yang keme nak buat persembahan aje. Udah dia tak reti, dia cerita kat sana pun udah mutor.

Mujur yang polis yang mude tadi ngabo balik yang mende ni idak la kronik masalahnye. Dia pun ngabo yang dia yang buat rondaan kawasan esok. Jadi tau la dia ngejas mane yang patut. Selesai cerita.

Mungkin benor kabo MSK, sistem keroje kerajaan kita yang benornye penggiat seni ni pudor dari muka bumi. Yang ramai muncui, penggiat seni kapitalis. Udah ilang seni dalam persembahan deme. Asaikan deme dapat kembungkan poket, udah la.

Pihak deme patutnye dengor dulu penjelasan. Ini idak, belum abih terang, deme dah nyerang.

3 comments:

Anonymous said...

Salam,
Awat hang baru tau ka puak-puak ni?Tapi kalu puak UBN buat depa tak kesah pun.Ramai ka oarang mai malam ni?

badrul.hayat said...

di sana buat kugiran kenduri kawen pun kena ada permit.takut ada gaduh ke.polis mmg ada jaga n ronda.biasa abis sampai pukul 12 malam.joget lambak hanya jika mendapat lampu hijau dari tuan rumah shj.

Baginda Reformasi said...

salam dr baginda untuk semua,

Khemah Polis giat dibina di Manek Urai, Masjid Rakyat pula diroboh Terengganu

link:
http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/06/khemah-polis-giat-dibina-di-manek-urai.html

Post a Comment