dari ruyung yang pecah maka sagu bertaburan, 
dari katak yang tidak mati bila menyeberangi jalan, 
dari lembu yang mempertahankan hak namanya, 
dari meja yang ditepuk dan gelas pecah,
dari otak pemikir marhaen yang rendah IQnya, 
dari pandangan serong mata hati, 
dari racauan jiwa yang kacau,
dari kail sejengkal laut dah diduga,
dari anjing yang berjaya meruntuhkan bukit,
dari kelawar yang jaga siang,
dari pungguk yang cuba merindui mentari,
dari tikus yang berjaya membaiki labu,
dari 1Hz ke infiniti,
dan.....

-de' owner-

31 August 2009

merdeka

29 August 2009

Mimpi 5 - mimpi seorang pengundi

Salam.

Jika semalam wa cerita pasal kementerian pembangunan usahawan, syarikat dan koperasi; hari ni wa nak explain balik tentang hala tuju kerajaan pr seperti yang diminta melalui email oleh peihong. Ok bos, wa hold cerita kementerian kejap dan balik ke cerita hala tuju kerajaan pr.

Dengan tumbangnya kerajaan bn tidak bermakna wawasan 2020 turut terkubur. Kerajaan pr tetap mendukung wawasan yang menjadi ilham tun m cuma intipatinya telah dikaji serta disesuaikan dengan intipati kerajaan pr. Memang ini isu favourite orang dacing yang mengatakan kerajaan pr tiada idea hingga terpaksa guna wawasan 2020 milik bn. Patut le mereka kalah jika masih begini pemikiran mereka. Pemikiran yang masih ditakuk lama. Mereka mendabik dada mengatakan wawasan 2020 milik bn. Sebenarnya wahai mulut mulut cabul dengan fikiran kolot; wawasan 2020 adalah milik rakyat. Ia bulan milik pemimpin, bukan milik parti; diulang sekai lagi ianya milik rakyat malaysia.

Dengan mengambil kira wang ringgit serta tenaga yang telah dicurah untuk mengapai wawasan walau pun pernah diganggu oleh koridor dan gagasan 1Malaysia, maka kerajaan pr memikirkan bahawa wawasan 2020 perlu diteruskan supaya rakyat dapat meraih untungnya setelah lama ia disemai. Tak semestinya kerajaan baru segalanya mesti baru. Hak lama pun jika diperbaik mana yang patut akan kembali tip top kecuali proton perdana negeri perak yang selalu rosak serta kos maintainance tinggi hingga perlu tukar ke kereta camry. Mercedes? Hanya terengganu je boleh beli sebab duit royalti minyak banyak.

Dari segi skop kementerian pula sebenarnya masih sama cuma ditambah agar lebih efisien. Macam semalam perkataan syarikat telah ditambah dalam nama kementerian. Ini dirasakan yang pembangunan usahawan adalah sinonim dengan pembangunan syarikat. Jadi tak akan wujud syarikat pasif atau tidak aktif kerana khidmat nasihat perniagaan serta bantuan pinjaman perniagaan dapat diberikan tanpa red tape yang bersepah kerana semua di bawah satu kementerian. Peihong suka la kalo kementerian tu jadi macam ni. Berlori paperwork dia boleh hantar.

Kalau takde gangguan esuk wa cerita mimpi wa pasal kementerian pertanian. Sebelum tu wa nak tido dan bermimpi.

s a u d a g a r m i m p i
r o m e

28 August 2009

Mimpi 4 - mimpi seorang pengundi

Salam. Wa nak sambung mimpi wa lagi. Bukan tak boleh tulis sekaligus tapi wa fikirkan pembaca pun ada kerja lain yang nak dibuat selain dari baca blog dan yang utamanya ialah wa sebagai penulis. Wa pun ada kerja yang nak kena buat. Memandangkan wa ada lapang wa sambung lagi.

Antara kementerian yang diwujudkan ialah kementerian pembangunan usahawan dan koperasi. Kementerian yang telah dilupuskan oleh kerajaan bn kelolaan najib tanpa sebab yang munasabah malahan menjadi penyebab utama kekalahan bn dalam pru yang lepas membuatkan bn dikenali sebagai pembangkang kecuali di negeri johor.

Dibawah kerajaan pr maka kementerian ni diwujudkan dengan diberi nama baru iaitu kementerian pembangunan usahawan, syarikat dan koperasi. Agensi kementerian ni juga perlu dipilih yang bersesuaian dengan konsep kementerian. Dengan konsep dari usahawan lahirnya syarikat dan dari syarikat lahirnya koperasi.

Cuba pusing sekeliling taman perumahan tempat kita tinggal; ada jumpa gerai burger? Ada jumpa gerai jual nasi lemak tepi jalan? Ada kan. Jadi korang rasa peniaga ni ada syarikat ke? Usah kata syarikat, silap silap akaun bank pun tak da. Jadi mereka ni adalah usahawan. Mereka secara tidak langsung turut berperanan menjana ekonomi negara dengan memastikan rantai pengaliran wang tunai berlaku setiap hari. Bukan nak kata syarikat gergasi tak menjana ekonomi tapi pengaliran wang tunai berlaku dengan penglibatan pihak ketiga dan keempat. Tak faham apa yang wa tulis? Pergi cari buku perdagangan tingkatan 3. Baca balik atau pun rebus untuk diminum airnya. Hanya satu dari dua option yang wa bagi jika dibuat akan memberikan impak kefahaman pada apa yang wa tulis tadi.

Balik kepada penjual burger tadi. Mereka itu usahawan, jadi kementerian berikan input syarikat kepada mereka. Tujuan utama agar syarikat yang ditubuhkan atas nama mereka akan menjadi bukti kewangan. Tak da la bila nak buat loan dengan bank kena bayar ulat ulat taik yang kerjanya nak kan payola atau yang kerjanya buat payslip haram. Mungkin datuk harussani boleh huraikan masalah hukum jika buat loan guna payslip haram ni. Jangan asyik nak sibuk dengan kisah pengharaman sureheboh walhal 1Perak tahu kalo tak pasai permit silap gaya sureheboh di perak akan diadakan sebelah rumah datuk mufti pun.

Jadi berikan usahawan ni kursus pengurusan secara percuma. Buat secara santai. Kalau dewan kursus boleh merokok wa rasa mau penuh dewan tu. Kalau tak penuh dengan usahawan, penuh dengan asap. Jangan diikut resmi kerajaan bn, semua nak dewan aircond, makan nak hotel. Buat kursus guna dana kerajaan pun mereka charge usahawan dengan harga yang buatkan usahawan tu sebelum ni undi bn akan undi pr pulak.

Lepas wujudnya syarikat syarikat kecil yang berkecimpung dalam industri burger maka dari situ kementerian akan gabungkan syarikat ini dibawah satu koperasi. Dengan koperasi ni akan terhasil franchise burger secara menyeluruh. Koperasi ni akan turut menyediakan r & d daging burger, roti burger, sos, mayo dan resepi baru untuk pelanggan serta aspek kesihatan (yang ni wa pun terseliuh nak hurai jadi wa bagi kat pembaca yang pakar dalam bidang kesihatan untuk komen). Jika burger setaraf bigmac dengan separuh harga bigmac di mcdonald dan boleh didapati dalam jarak 20 langkah dari rumah berbanding dengan pergi ke mcdonald, kalau jalan kaki silap gaya 2 kali jumaat baru sampai atau tak sampai sampai langsung; mana satu pilihan anda sebagai pengemar tegar burger. Jadi semua ni akan menaikkan taraf hidup peniaga kecil ke satu aras yang makin selesa. Harus diingat setiap syarikat yang dibantu alan membayar cukai kepada kerajaan. Ini memwujudkan satu urusan timbal balik (dalam bahasa ppsmi vice versa rasanya) yang mempunyai ikatan secara tidak langsung. (yang ni kalau nak faham kene cari buku rujukan perdagangan tingkatan 5. Makin advance ni). Gerenti puak bn akan kata pr menekan rakyat dengan cukai. Heh heh heh kalau rakyat berduit usah kata cukai pendapatan, zakat perniagaan pun mereka akan bayar. Ini kerana mereka mampu. Silap silap terlebih mampu. Jika kerajaan kayakan rakyat nescaya rakyat akan berganding bahu dan teguh menyokong kerajaan yang memerintah...

Oh ya dibawah kementerian ni semua franchaisor dan peniaga makanan beragama islam harus mematuhi kod etika penjualan arak dan makanan ketika bulan ramadhan kepada rakyat beragama islam. Ini untuk memastikan islamnya negara malaysia ni bukan setakat dalam perlembagaan sahaja.

The best candidate as minister semestinya memiliki latar belakang perniagaan yang tahap papan pertama bskl. Kalo setakat bisnes gigi sampai ada banglo rege 5-6 juta jangan berangan nak apply. Paling cikai pun mesti ex ceo yang ada hutang bank paling minima 60 juta sampai bank kena mintak peminjam bayar balik hutang melalui suratkhabar.

Kalau nak wa detailkan lagi dan ditulis sekaligus ada 2 perkara yang timbul. Pertama, wa akan menulis tanpa henti 2-3 hari dan kedua pembaca akan membaca tanpa henti sehari semalam. Jadi wa kasi basic je. Nak lagi panjang tentang hala tuju kementerian ni samada sponsor wa tulis buku atau lantik je wa jadi menteri kementerian ni. Senang cerita kan...

Next wa nak mimpi tentang kementerian pertanian.

s a u d a g a r m i m p i
r o m e

Rumah



This is the reality of Malaysia...

Why are we still having this...

Why are we still doing like this...

and we celebrating our 52nd years of Independent...

BUT.......... same old same old......................

27 August 2009

The Pokok

Mimpi 3 - mimpi seorang pengundi

Salam ramadhan buat pengunjung setia blog de' anje online.

Kenapa tajuk ari ni panjang? Ini adalah mimpi wa. Walaupun keje wa buat wa lebih pijak tanah penjajah dari tanah tumpah darah; bila mengundi wa akan tetap balik untuk tunaikan tanggungjawap wa tu. Walaupun tak berbaloi tapi wa happy. Mana nak berbaloi last pru wa kena naik flight first class dari london (nasib baik kawasan wa tak de prk kalo tak, muflis wa). Kat malaysia, wa lepak kat concorde. Lepas mengundi kat shah alam, wa pi bota jumpa peihong. 2-3 jam ngan diusung dek peihong melawat tempat buang undi, wa pun blah dan terus ke klia sebab wa nak balik london via singapore. Jadi ini le mimpi wa sebagai seorang pengundi.

Kali ni wa mimpi malaysia ni diperintah oleh pakatan rakyat (amin!). Time tu kesefahaman pkr, pas dan dap memang tahap tip top. Ini terhasil dengan muafakat pertukaran parti pemimpin peringkat atasan. Wa dah tak berapa ingat semua nama pemimpin yang tukar parti tapi wa memang perasan yang lim guan eng dah jadi ketua kelab penyokong pas negeri pulau pinang dan hassan ali jadi pengerusi dap negeri selangor. Itu yang wa boleh ingat. Jadi jangan nak tanya anwar, hadi, lim kit siang, nik aziz, karpal singh etc join parti mana pulak dalam komen. Kalo nak bagi pendapat silakan. Ada juga modal untuk tersengih sementara menunggu waktu berbuka

Kiranya time tu isu hudud, isu babi, isu arak, isu aurat, isu azan dan isu jawatan exco semuanya tak menjadi masalah walaupun umno aka bn akan tetap menganggu gugat dengan isu tersebut. What do you expect from them? Same old same old la...

Maka kerajaan bayangan yang selama ni hanya bayangan telah terbukti depan mata. Malahan malaysia mula menjadi model kerajaan muafakat terbaik di dunia. Manakan tidak malaysia menjadi model, malaysia tidak melantik perdana menteri dan timbalan perdana menteri walau seorang pun. Lantikan yang dibuat hanya setakat level menteri. Ketua atau pengerusi parti akan bertindak sebagai penasihat kabinet yang hanya bertugas macam pm tapi bukan sepenuhnya. Tugas penasihat lebih sebagai penyambut tetamu vvip yang datang ke malaysia.

Katakan presiden indonesia datang maka ketua atau pengerusi dari 3 parti akan menyambut tetamu vvip tu. Itu hanya untuk hari pertama. Hari kedua baru menteri yang berkaitan dengan tujuan kedatangan presiden indonesia tu datang berkunjung hormat disamping memberikan kerjasama dalam melaksanakan tujuan lawatan. Jadi bila presiden indonesia tu nak balik baru le 3 penasihat ni muncul kembali. Ini le konsep pemerintahan unik yang menjadi buruan mahasiswa dan mahasiswi satu dunia untuk dijadikan kajian tesis peringkat sarjana dan falsafah. Oh ya! 3 penasihat itu juga diundi sebagai speaker dewan rakyat, negara dan negeri. Jangan le nak compare ngan mimpi wa ngan undang undang yang ada sekarang. Ini mimpi dan lagi pun undang undang yang ada tu boleh diubah.

Ketelusan kerajaan pakatan rakyat tiada dapat disangkal. Malahan johor, satu satunya negeri yang dimiliki oleh bn pun turut respect kerajaan pusat. Kerajaan pusat masih tetap memberikan bantuan kewangan kepada negeri johor. Walhal masa bn memerintah dulu haram seduit pun bantuan diberikan kepada kerajaan negeri pakatan rakyat. Pembangunan yang dibuat semuanya atas label kerajaan pusat bn.

Sebenarnya keunikan negeri johor yang menjadi satu negeri milik bn agak menarik. Demi memelihara sejarah umno maka pakatan rakyat tidak meletakkan seorang pun calon bertanding dalam negeri johor. Kiranya di johor bn menang tanpa bertanding semua kerusi negeri dan parlimen. Memang mengejutkan semua pemerhati pilihanraya. Malahan ada pemerhati yang terpaksa masuk hospital sebab kena sakit jantung dengan political move pakatan rakyat tu.

Dinegeri lain dengan gembiranya dikhabarkan semuanya milik pakatan rakyat termasuk sabah dan sarawak. Jumlah calon bn yang berjaya menang di setiap negeri tidak melebihi 20% jumlah kerusi yang dipertandingkan baik negeri atau parlimen. Dengan jumlah kerusi yang kecil ini usah kata usaha membeli calon pakatan rakyat untuk menjadi adun bebas berparti dapat dilaksanakan malahan ada khabar angin adun bn pula nak lompat masuk ke parti komponen pakatan rakyat. Dengan result pru yang sebegini, dikhabarkan bukan setakat ada pemerhati pilihanraya diserang sakit jantung malahan ada juga pemimpin umno veteran turut diserang sakit yang sama.

Ini baru secara umumnya, kalo wa ada mood wa sambung mimpi ni dengan a little bit detail.

to be continue...

s a u d a g a r m i m p i
m a n c h e s t e r

Jangan injek saya!!!



diperkenalkan oleh RPK

You are fired!!!


Bye bye MCA...

26 August 2009

Zorro Unmasked on Anak Bangsa Malaysia



Uncle Zorro...

I salute you...

Kartika Oh Kartika...

Apabila "Si Kartika" menyatakan pendiriannya berhubung hukuman sebat yang akan dijalaninya di Penjara Kajang. Maka berbunyilah juak-juak dan pencacai-pancacai berhubung perkara tesebut. Pak Menteri dan Mak menteri anak didik British pun turut berbunyi. Tidak kurang juga seorang bekas perdana menteri yang sudah tua ganyut dan masih tidak sedar bahawa kubur semakin mendekatinya pun turut menyalak sama. Ada yang menasihatkan Kartika agar membuat rayuan. Lastly, hukuman ditanggungkan atas alasan ketiadaan tukang sebat. Maka belum lagilah terlaksana akan hukum hudud di negara kita ini.

Semua tiu berlaku disebabkan campurtangan tangan-tangan berbulu yang bimbang perlaksanaan hukuman ini akan memberi hikmah yang cukup besar dikemudian hari. Bayangkanlah jika selepas ini Pak menteri dan mak menteri yang ditangkap dan didapati bersalah sebagaimana kes Kartika. Mereka sudah pasti akan dijatuhi hukuman rotan. Mampukah mereka melaluinya sebagaimana tabahnya Kartika untuk menghadapi hukuman itu.

Hal yang sedemikaian menyebabkan pemimpin-pemimpin didikan British begitu bimbang sekiranya hukaman ini dilaksanakan. Mampukah mereka yang sebilang masa bergelumang dengan noda dan dosa untuk menghadapinya. Mampukah mereka menghindarkan diri daripada botol-botol arak di saat minuman tersebut melambangkan kekuasaan dan kemegahan.

Merekalah yang sebenarnya menggunakan agama untuk kepentingan dan kemandrian politik ciptaan dunia barat. Mereka tidak mahu Islam tertegak sepenuhnya di bumi Malaysia ini kerana bimbang suatu masa nanti, tiada siapa yang akan menyokong mereka lagi. Maklumlah masing-masing sudah mengetahui halal dan haram serta dosa dan pahala. Masing-masing bimbang mendapat kemurakaan dan terjerumus ke dalam neraka jahanam.

Aku berharap agar hukuman yang akan dijalani oleh Kartika akan dilaksanakan. Bukannya tidak kasihan tetapi biarlah hukuman berlandaskan Islam dapat memperlihatkan keadilannya berbanding hukuman sivil ciptaan pemerintah didikan British.

Nak merayu kat saper yer???

Lepas teman posting artikel nih, tak lama lepas tu ader pulak timbul cerita nih kat Malaysiakini... Alahai... Apa la nasib badan... bila bercakap ikut sedap deme jer... Idak pulak deme selidik betui-betui keadaan kat saner nun...

Cuma teman heran jugak... punya la banyak kesalahan kene sebat dalam undang-undang syariah nih awat kat Pahang tu cuma ader 2 kes kene sebat???

Adakah sebab tiada orang yang pernah bersalah???

Adakah sebab hakim disana terlalu baik???

Adakah sebab sebenarnya tiada tangkapan pernah dibuat???

Adakah sebab kita sebenarnya jalankan undang-undang sivil sahaja dan bukan undang-undang Islam???

Hanya 1Malaysia tahu jawapannyer..........

Kartika seorang Islam


Dia adalah seorang Islam. Dia tahu hukum-hukum dalam Islam. Dia melakukan kesalahan dalam Undang-undang Islam. Dia dihukum atas kesalahan itu. Dia mahu dilaksanakan hukuman mengikut cara Islam yang sepatutnya. Sebagai orang Islam teman respect apa yang dia cuba buat. Dia mengaku kesilapan dan dia mahu orang lain sama belajar daripada kesilapan dia.

Tetapi ada pula orang Islam lain yang tak mahu umatnyer belajar daripada kesilapan semacam Kartika ini. Najib PM 1Malaysia menyeru Kartika untuk merayu. Mufti Perak Harussani pun minta Kartika merayu. Hishamuddin kater kita takder tukang sebat. Ramai lagi orang Islam di Malaysia nih yang sokong dan minta Kartika untuk merayu dan tidak dikenakan hukuman sebat.

Teman tak berapa cekap dalam Undang-undang syariah nih tetapi teman tahu dalam Islam, yang salah tetap salah, dan yang benar tetap benar. Dan yang salah mesti dihukum. Sekarang nih penerima hukum dah setuju dan mahu dilakukan ikut undang-undang yang sebenarnya, tetapi pemimpin Islam yang berkuasa sekarang nih, seolah mengelak daripada hukuman ini dijalan mengikut syariah Islam. Bila TGNA kater Islam kome nih Islam yang bawak orang ke neraka, kome melenting. Langgar fatwa la, langgar itu la ini la, TGNA lebih tahu siapa masuk syurga la.

Bagi teman nih ini merupakan tempelak pertama membuktikan bahawa kome sendiri tak mahu ajaran Islam sebenarnya ditunjukkan dan dilaksanakan. Terang-terang Kartika mahu semua umat Islam mempelajari daripada kesilapan dirinya. Dia mahu umat Islam di Malaysia nih sedar supaya tidak mengulangi kesilapan beliau. Kita semua tahu dan nampak sekarang ini ramai anak muda dah mula tanpa segan-silu meminum arak dikhalayak ramai. Teman sebagai orang Islam amat la malu dengan keadaan itu dan teman rasa permintaan Kartika adalah salah satu dakwah yang dapat mengajar mereka-meraka ini supaya jangan tunjuk lagak mereka.

Membaca posting abg ManjungMari pulak, bertambah la terkilan teman dengan isu Kartika ini. Sudah terang lagi bersuluh, orang bukan Islam telah dimomokkan dengan ajaran Islam yang salah. Dakwah menjadi Dakyah. Kenapa selepas lebih 50 tahun Merdeka, kerajaan Malaysia yang bertitlekan negara Islam (sebab tergolong dalam negara OIC), masih mempunyai fahaman Islam yang sangat cetek. Kalau yang benar Islam pun cetek inikan pula yang bukan Islam. Sebenarnya tindakan deme nih, sedikit sebanyak menghilangkan rasa hormat orang bukan Islam terhadap Islam itu sendiri. Kalau tiada lagi rasa hormat bagaimana pendakwah mahu menyampaikan dakwahnya. Adakah ini satu lagi konspirasi untuk menjatuh Islam di Malaysia? Adakah kerajaan tidak mahu rakyatnyer dididik dengan ajaran Islam yang sebenarnya??? atau ini hanya lagi satu motif politik melawan PAS???

Mimpi 2

Salam mimpi dari wa buat pembaca. Sebelum gua cerita pasai mimpi tu, saje je wa nak cerita asal usul wa ni.

Wa ni rakyat malaysia. Sebatang kara. Peihong tu le yang wa anggap famili wa. Segala urusan dikala kecemasan memang wa letak nama peihong tu. Keje wa buatkan wa merantau segala ceruk dunia. Buat apa wa layan hujan batu, baik layan hujan emas. tbc

Cukup le mukadimah pengenalan wa buat hari ni. Jom kita ke mimpi wa...

PAS menang di Permatang Pasir
Wa ingat sapa yang baca blog semalam gerenti dah tau. Dacing makin senget dan bulan terus bersinar. Wa tak nak cerita tentang berapa majoriti pas menang, peti undi mana yang peratusan merosot dan sebagainya tapi wa nak cerita pasai calon.

Dacing macam biasa akan buat post mortem. Wa jamin hasil post mortem tu semestinya tidak akan mengatakan kekalahan adalah sebab silap pilih calon. Maklum le calon dacing tu mulia peribadinya. Tak pernah tipu orang, tak pernah songlap duit, lesen peguam tak pernah kene tarik dan tak pernah berbini dua (seorang kawan wa memang tak mengaku kalo dituduh samada dia berbini dua. Kenapa?*). CIT POOOODAAAAAHHH.....

Yang wa tau calon dacing tak puashati sebab pengundi cina tak tepati janji. Pengundi tak tepati janji yang diungkit. Janji kat bapa mertua disenyapkan pula. Sebenarnya jika calon yang dipilih ni jujur, tentu secara automatik akan tolak offer bertanding kerana ada kelemahan diri tapi bila nafsu untuk berkuasa menguasai diri semua tu ditolak. Kene pula pemimpin atas atas pun bagi semangat yang kelemahan tu minor sahaja. Memang kepimpinan melalui teladan.

Contohnya wa ni la kata la next pru ada offer untuk wa bertanding wa akan tolak sebab wa pernah ada crime record (cerita lama ni), wa pernah cintan cintun ngan bini orang dan wa tak suka bila isu wa ada 3-4 biji kereta mewah masuk suratkhabar. Walaupun wa boleh counter semua tuduhan tu tapi bagi wa bila isu dah timbul counter le macam mana pun, isu tu dah jadi ingatan buat orang ramai. Tak banyak, sikit mesti ada.

Harap harap lepas ni mereka yang dipilih untuk menjadi calon harus jujur. Jika seorang calon itu jujur kepada diri sendiri maka secara tak langsung ianya menjadi satu tiket buat pengundi percaya. Ini ingatan bukan untuk calon dacing tapi juga buat calon pakatan rakyat... We are watching...

s a u d a g a r m i m p i
m a n c h e s t e r

Ini fakta bukan auta

MEMECAH MITOS - FAKTA SEJARAH



INILAH DIA KOMPOSER MEMULA MOON

Pierre-Jean de Béranger (1780-1857)

LIMA PULUH TAHUN TAHUN TERANG BULAN TERBARAI

KAH KAH KAH ! Semuanya sedang terbarai. Retak, pecah akhirnya terbarai. Ketika saya menulis ini muzik latar yang mengiringi ketikan jari saya di lap top ialah putaran muzik Memula Moon versi paling terbaru. Ini versi rap rock parodi counter culture yang cool lagi menggiurkan. Tiga helai bulu ari dan tiga helai janggut untuk anak muda yang merekonstruksi Memula Moon.

Memula Moon a. k.a Terang Bulan a. k.a Negaraku a. k.a Negara Kuku kini menjadi top hit yang hampir mencecah satu juta pendengar dan puluhan ribu memberi komen. Angka-angka ini kelihatan terus melonjak. Ratusan ribu Mak Cik Felda dan Pak Cik Teksi, di seluruh negara; dari Perlis hingga ke Mersing yang tidak “connected” sedang tertanya-tanya - Negara Kuku itu apa? Tiga helai lagi bulu ari untuk Namewee.

Saya telah lupa entah berapa kali saya telah menulis tentang lagu Terang Bulan ini. Semenjak saya di Universiti Malaya dalam tahun 70an lagi saya telah menulis dan menerangkan apakah dia si Terang Bulan ini. Saya tidak akan lupa bagaimana Concorong Republik Indonesia Bung Karno telah memainkan lagu Terang Bulan ketika Konfrontasi (1963-64).

Terang Bulan dimainkan di concorong. Concorong? Apa jadahnya concorong ini? Untuk mereka yang lahir pada zaman Firaun concorong adalah perkataan Melayu untuk radio. Perkataan ini telah saya pelajari sebelum saya belajar sains dan maths dalam Bahasa Inggeris.

Bung Karno memainkan lagu Terang Bulan di Radio Republik Indonesia untuk memperlekehkan Tengku Abdul Rahman seorang budak suruhan Inggeris yang tidak berupaya membuat lagu kebangsaan sendiri. Memang tepat anggapan Bung Karno ini. Bagaimana sebuah negara yang mengelar diri mereka “merdeka” tetapi lagu kebangsaan pun di ciplak.

Kah kah kah. Selama 50 tahun penjiplakan ini telah disorok di bawah kopek United Malays National Organisations. Betapa besar pun kopek Rafidah dan kopek Sharizat, penjiplakan ini akhirnya diketahui umum. Memula Moon akhirnya tertonjol keluar apabila kopek-kopek United Malays National Organisations yang semakin mengecut.

Pada satu ketika dahulu lagu Terang Bulan opps… Negara-ku ini dimainkan di panggung wayang. Ini pun ketika saya belum belajar sains dan maths dalam Bahasa Inggeris. Awalnya Terang Bulan dimainkan sebelum filem bermula. Kami kanak-kanak seperti biasa dibuli agar bangun berdiri “kunoon” sebagai contoh rakyat patriotik. Kemudian, entah apa berlaku Terang Bulan dimainkan apabila filem selesai diputar. Akhirnya hingga ke hari ini satu hampeh pun tidak ada lagi. Warga satu Malaysia telah bosan dengan Terang Bulan.

Sebenarnya pada ketika itu dalam panggung wayang tidak sesiapa yang ambil pot apabila Terang Bulan berbunyi dan bendera Star and Stripes opps salah lagi… apabila bendera Tanah Melayu berkibar. Kami anak-anak sekolah sahaja yang berdiri kerana takut (sic) kalau-kalau cik gu ada sama di dalam panggung. Pak Cik, abang dan kakak langsung tidak ambil pot apabila Terang Bulan berbunyi.

Semua ini berlaku ketika beberapa tahun sesudah British meninggalkan Tanah Melayu. Ini di era Firaun belum menjadi MahaFiraun. Ini di zaman surat beranak Mahathir masih di tulis son of Kutty. Ini sebelum Razak Hussein dapat berkenalan dengan Sarimah. Ini pada zaman adanya joget lambat selepas perkahwinan anak wakil rakyat Pas.

Zaman yang saya katakan ini ialah zaman sebelum kita semua boleh menggoogle. Zaman sebelum Mahazalim dan Mahafiraun menjadi santapan bacaan. Zaman sebelum blog wujud dan menyusahkan Utusan Malaysia dan RTM.

Kini kita telah memasuki zaman pasca moden. Semuanya boleh. Naratif induk tentang dunia ini di wujudkan oleh tuhan dalam masa tujuh hari telah dipersoalkan. Meta naratif tentang Adam dan Hawa kini boleh dibincang dan dilihat sebagai metafora.

Semua naratif boleh di persoalkan. Semua naratif telah berkecai dan terbarai. Tidak wujud lagi pemusatan hegemoni naratif yang menjadi ikutan umat manusia. Kita semua telah “connected” - manusia pasca moden hanya perlu menggoogle untuk mengetahui apa sahaja maklumat dalam dunia ini.

Kerana itu saya dapat mengetahui bahawa Terang Bulan, Negara-ku, Negara Kuku berasal dari lagu Memula Moon. Jika tidak percaya apa yang saya tulis sila google perkataan Memula Moon. Tidak percaya lagi? Sila google perkataan Negara-ku. Masih was was, sila lawati YouTube. Di sini dapat dilihat bukti-bukti sahih tentang asal usul Negara Kuku. Bukti ini boleh kita semua dapati tanpa perlu berhubung dengan Ghani Patail atau merasuah sesiapa untuk mendengar alunan gesekan biola Memula Moon.

KAH KAH KAH. Lima puluh tahun Projek Malaysia telah terbukti semakin gagal. Apa yang sedang kita semua lihat dan baca hari ini adalah manifestasi dari kegagalan Projek Malaysia. Projek Malaysia ini tidak bertiang, tidak berpaksi dengan kebenaran. Projek Malaysia tidak berdiri di atas fakta sejarah. Projek Malaysia berdasarkan kong kali kong dan klentong demi klentong. Tutup lubang gali lubang.

BUKTI PERTAMA – Malaysia BUKAN 50 tahun. Hari Malaysia BUKAN 31 Ogos. Projek Malaysia bermula pada 16 September 1963. Sila google untuk kesahihan fakta ini. Jika TIDAK percaya sila pergi tanya Mat Sabah atau Minah Serawak. Dua wilayah ini memasuki Malaysia pada 16 September 1963 BUKAN 31 Ogos 1957.

BUKTI KEDUA - Tuntutan MERDEKA adalah projek dan tuntutan Persatuan Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM). Merdeka BUKAN projek United Malay National Organisations. Projek United Malay Organisations ialah HIDUP Melayu. (macamlah Tanah Melayu tak ada oksigen)

BUKTI KE TIGA - Kemerdekaan di capai tanpa tumpah darah. BOHONG. Penyokong dan anggota Parti Komunis Malaya, PKMM, Angakatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar ( AWAS), Hisbul Muslimin, Malayan Democratic Union adalah di antara ribuan anak bangsa yang telah mengangkat senjata melawan penjajah British.

BUKTI KE EMPAT – Lagu Negara-ku bukan lagu hasil ciptaan warga Tanah Melayu. Lagu ini adalah ciptaan penyair dan komposer Perancis yang bernama Pierre Jean Berager yang lahir pada kurun ke 19. Beliau yang menulis muzik lagu Memula Moon a. k.a Negara-ku.

BUKTI KE LIMA - Warna bendera Malaysia yang wujud hari ini tidak ada sangkut paut dengan budaya dan asas bumi ini. Bendera yang ada pada hari ini adalah ciplakkan dari bendera Amerika Syarikat. Bendera Langkasuka tamadun Melayu di Lembah Bujang ialah Merah Putih. Warna merah putih ini berkibar sebagai bendera negara Indonesia, Singapura dan di pakai oleh United Malays National Organisations sendiri.

Kah kah kah. Semuanya terbarai kerana kita semua boleh menggoogle, membaca, menulis dan menonton laman-laman web tanpa disaring oleh hegemoni daulah. Terima kasih Ronald Reagan yang telah menghadiahkan internet kepada dunia. Tiga helai bulu ari untuk arwah Ronald Reagan.

Justeru jangan hairan kenapa bendera Malaysia hari ini tidak berkibar. Di rotan, di paksa dan disaman pun orang ramai TIDAK ambil pot. Rakyat telah muak dengan pembohongan demi pembohongan. Projek Malaysia yang penuh dengan klentong telah kelihatan gagal. Naratif Malaysia kini sedang di cabar oleh maklumat- maklumat yang bergantang-gantang keluar dari internet.

United Malays National Organisations yang terus bersikap esklusif dan possesive tentang Merdeka kelihatan terpencil bersendirian. Mereka memukul gendang maka mereka sahajalah yang berjongeng. Sikap dan perangai United Malays National Organisations yang eksklusif dan tidak demokratik ini pasti akhirnya akan membosankan rakyat Sabah dan Serawak.

Tidak menghairankan satu ketika nanti rakyat Sabah dan Serawak akan menghidupkan kembali cita-cita asal perjuangan mereka untuk menubuhkan negara merdeka Kalimantan Utara – penyatuan Sabah Serawak dan Brunei. Fakta Kalimantan Utara ini juga telah cuba disurukkan di bawah kopek. Tetapi dengan wujudnya internet semua fakta akan muncul dengan bantuan Pak Cik saya yang bernama Lebai Google bin Mat Yahoo.

Bila rap Terang Bulan terus berputar di lap top saya tersenyum puas. Saman? Tangkap anak muda yang mengkonstruk Memula Moon? Rotan dia? Masukkan dalam penjara? Poorah. Hanya seorang sahaja yang berhak menyaman iaitu manusia yang bernama Pierre Jean de Beranger. Saman dari kaum keluarga Jean Beranger wajib disampaikan kepada sesiapa sahaja rakyat Malaysia yang masih menganggap lagu Memula Moon ini sebagai lagu Negara-ku.

Apakah saya seorang pengkhianat bangsa kerana menulis perkara-perkara ini? Apakah saya tidak patriotik? Sila google dan baca apa kata Mark Twain tentang patriotik. Pengkhianat bangsa? Dalam negara yang penuh dengan kelentong, lebong, torak , penipuan dan pembohongan bercakap benar adalah satu tindakan yang revolusioner.(TT)

Sumber TukarTiub

Wanted - tukang sebat














JAWATAN KOSONG.

DIKEHENDAKI: Tukang Sebat.

HUBUNGI: Hishamuddin Hussein (Kementerian Dalam Negeri)

Kita ada hukuman sebat di bawah undang-undang syariah tetapi malangnya kita tidak mempunyai tukang sebat.

Dan hari ini, Menteri Dalam Negeri Hishammuddin Hussein membuat kenyataan bahawa beliau sedang mencari tukang sebat untuk menjalankan hukuman keatas Kartika Sari Dewi Shukarno.

Kata Hishammuddin:"jika kita boleh adakan (tukang sebat) dalam masa sehari, esok saya bersedia (untuk melaksanakannya hukuman sebat).

Baca kenyataan penuh Hishammuddin di sini: http://www.bernama.com/bernama/v5/bm/news_lite.php?id=435599

Sinikal ini adalah daripada blog : Jelapang

PRK N11 Permatang Pasir - Keputusan Penuh

Keputusan PRK N11 Permatang Pasir Mengikut Peti Undi

Samagagah
Pas : 1397
BN : 594
Majoriti : 803 (PAS)

Permatang Ara
Pas : 139
BN : 1075
Majoriti : 322 (PAS)

Permatang Pauh
Pas : 875
BN : 354
Majoriti : 521 (PAS)

Bukit Indera Muda
Pas: 1302
BN : 862
Majoriti : 440 (PAS)

Kampung Pelet
Pas : 738
BN : 546
Majoriti : 192 (PAS)

Kubang Semang
Pas : 773
BN : 275
Majoriti : 498 (PAS)

Tanah Liat
Pas : 971
BN : 500
Majoriti : 471 (PAS)

Kg Cross Street
Pas : 938
BN : 300
Majoriti : 638 (PAS)

Permatang Tengah
Pas : 1225
BN : 555
Majoriti : 570 (PAS)

Undi Pos
Pas : 2
BN : 6
Majoriti : 4 (BN)

Jumlah

Pas : 9618
BN : 5067
Majoriti : 4551 (PAS)

Sumber MTD Permatang Pasir.

Dan berikut merupakan peratusan keseluruhan berbanding keputusan dahulu.


Dapat dilihat bahawa Pas masih mengekalkan pecahan undi sepeti yang mereka dapat semasa PRU ke 12 dahulu. Kadar penurunan hanya 0.89%. Ianya tidak sampai 1% daripada kadar keseluruhan undi yang diterima. Oleh yang demikian jangan la 1Malaysia mengandaikan mereka berjaya merendahkan sokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat kerana ia hanya lah anggapan orang yang malas mengira...

Sumber disini

PRK N11 Permatang Pasir - Ingatkan boleh simpan dulu

Kalau ikut daripada posting sebelum nih, info nih udah disebarkan rupernyer... Tadinyer ianya bukan lagi rahsia...

Nak tau... kome baca kat sini dan kat sini jer la...

p/s... teman berharap, tetapi harapan tersilap....

PRK N11 Permatang Pasir - Kejutan selepas hari mengundi

Teman nih bukan suka buat spekulasi... Tetapi info yang baru sahaja teman terima nih adalah dari sumber yang susah teman nak pertikaikan... Cuma sekarang teman dan geng PerakExpress dan juga seluruh warga BloggersNetwork tengah menunggu pengesahannya.

Harap-harap citer nih tak betui. Takut menyusahkan lagi ramai orang...

Sama-sama kita berdoa...

AMIN.....

25 August 2009

PRK N11 Permatang Pasir - Analisa awal keputusan

Syukur Alhamdulillah ke hadrat Allah dengan limpah kurnianya dapat teman teruskan perjuang dan terus menyampai apa yang tersirat dab tersurat di kaca mata teman malam ini...(Practise ker nih... hehehehehehe)

Alhamdulillah kemenangan di Permatang Pasir telah membuktikan kepada kita bahawasanya rakyat masih marahkan dan bencikan BN setelah lebih 50 tahun memerintah tetapi masih mahu menipu rakyat. Sesungguhnya dengan kemenangan ini sekaligus telah melenyapkan rekod 5 kali kekalahan dalam pilihan raya bagi calon Ustaz Salleh Man. Terus terang teman rasa pertama kali berjumpa dengan Ustaz Salleh Man ketika PRK N12 Penanti, teman nengok kenapa sememeh benor YDP Pas Pulau Pinang nih. Kurang bermaya dan tidak mempunyai semangat langsung.

Tetapi Allah telah tetapkan bahawa beliau kene memikul tanggungjawab sebagai pengganti kepada arwah Dato Hamdan untuk mewakili rakyat di Permatang Pasir. Kali pertama pula teman berjumpa (dalam tempoh kempen) dengan Ustaz Salleh Man berubah wajah menjadi orang yang paling bersemangat dalam kempen PRK kali ini. Ceria dan lebih outspoken, mesra dan juga mahu didekati. Mungkin semangat Ramadan telah meniup semangat beliau untuk berjuang menegakkan apa yang beliau percayai setelah sekian lama bertanding. Hanya ucapan tahniah dapat teman ucapkan kepada Ustaz Salleh Man dan teman berharap apa yang beliau ingin lakukan setiap kali bertanding akan beliau realisasikan.

Kepada calon BN, sebenarnya jauh dilubuk hati teman ada perasan kesian dengan beliau nih. Bukan aper, track recordnya yang buruk tanpa disedari telah memakan dirinya sendiri. Teman percaya andai BN cuba untuk bersederhana dalam kempem PRK kali ini, mungkin nasib calon BN tidak seburuk ini. Bayangkan, ini adalah majoriti kekalahan yang terburuk dalam semua PRK yang berlangsung sejak PRU12. (selepas Arif-Shah ketika kalah kepada Anwar). Teman percaya yang isu penarikan lesen guaman Rohaizat sebenar memberikan impak terbesar dalam kempen BN kali ini. Jenuh deme counter-attack isu ini. Namun perjuangan tetap kene dilakukan. Hei maner ader anak jantan lari dari pertemburan.

Seperti PRK-PRK yang lalu, kalau bukan disebabkan calon, bukan disebabkan rasa marah rakyat, kalau bukan disebabkan oleh isu yang terhangat, teman rasa Pas belum tentu akan menang dalam mana-mana PRK. Tolak PRK Permatang Pauh dan PRK Kuala Terengganu (sebab teman tidak terlibat), faktor calon, amarah rakyat kepada BN dan juga isu yang hangat, teman bolen jamin Pas tidak mungkin akan berjaya memenangi mana-mana PRK. Dalam 3 PRK yang melibatkan jentera pilihanraya daripada PAS sebenar tidak berfungsi dengan baik.

Bukit Gantang, 2 hari sebelum mengundi, Pengarah Pilihanraya dah angkat tangan mengalah kepada BN. Lepas tu baru nak duduk bincang dengan Ketua Jentera PKR dan DAP untuk tolong. Di Manek Urai, teman sendiri didatangi oleh orang-orang di Manek Urai Lama menyatakan petugas Pas disini sombong. Pergi kempen di kedai kopi, kedai kopi orang deme. Bila tahu kedai kopi tu orang UMNO, mampuih tak pegi. Tiada keterbukaan dan berkempen. Sama seperti di Permatang Pasir. 2 hari lagi nak mengundi, jentera pilihanraya PAS dan mula makan angin. Sehingga ada pemimpin tertinggi PAS sudahnya balik apabila ditanya tentang program, deme tak boleh nak jawab dan berikan jadual. Bila dan balik umah, baru terhegeh-hegeh call kater ader 2 program di waktu malam yang perlu dihadiri. Padahal dah ader kat umah yang jauhnya dekat 180km. Aper hal??? ingat tunggul ker boleh tunggu lama-lama. Selepas berita kehilangan Yusri dan juga bapa kepada Faezah baru la kelam-kabut atur program. Minta semua pemimpin yang dah balik turun untuk bantu.

Sebenarnya teman berharap benor supaya Pas kalah di Permatang Pasir nih supaya deme dapat kesedaran untuk berubah dan menjadi lebih baik. Sekarang dah memang. Post-mortem confirm nipis jer laporannyer. Masa hampir kalah di Manek Urai, mula nak menuding jari mencari kesalahan orang. Kalau orang muda masih ingat kata-kata sorang pemimpin PAS masa kat Manek Urai, kerat 18 pun belum tentu deme akan undi PAS lagi. Dia kabokan, punca majoriti merosot adalah undi saluran 2, 3 dan 4. Undi anak muda yang berpaling, punca kemerosotan undi.

Teman benar-benar berharap, agar jentera parti Pas mula sedar, kemenangan ini bukan disebabkan kome betui-betui berkerja kuat. Rakyat masih marahkan BN. Rakyat tak mahu calon yang hampeh terutama daripada BN. Rakyat mahu lihat BN tumbang. Jangan dibayangi lagi mimpi yang kome nih disukai oleh rakyat. Pendekatan terhadap pengundi kene ubah. Gerak kerja kempen juga kene berubah. Sususan kempen jugak kene lebih teratur. Jangan ulangi kesilapan lalu.

PRK N11 Permatang Pasir - Blogger kini senyap

Teman tengok blog-blog penyokong BN dan stop posting jam 8.18 mlm tadi...

Mungkin deme pergi sembahyang terawih kut...

Syukur alhamdullilah...

PRK N11 Permatang Pasir - Video pengumuman

PRK N11 - Permatang Pasir - Keputusan 95% Pasti

Pas menang dengan majoriti 4551.

PRK N11 Permatang Pasir - Sumber tak rasmi - 2

PAS - 8524
BN - 4063

Majoriti - 4461

PRK N11 Permatang Pasir - Sumber tak rasmi

PAS - 7222
BN - 3203

Majoriti - 4019

PRK N11 Permatang Pasir - Umno Brutal

PRK N11 Permatang Pasir - Selingan si katak

Ader orang nganto email kat teman mengaborkan yang Adun PKR yang melompat baru-baru nih dah ader bini baru... Seorang lawyer dan dah pun beranak satu hasil perkahwinan dengan lawyer nih...

Klasik ceritanyer, sebelum dia melompat nih, Adun PKR nih dah pokai dan dia takder cara lain untuk cover hidup dia. Hanya dengan melompat dan mengambil wang seperti yang dijanjikan barulah akan mengembalikan maruah dia terhadap isteri muda nyer itu yang sebelum dia hidup dalam suasana yang mewah...

p/s desperate people do desperate thing...

MCA vs MCA

"Five Perak MCA divisions have called on the party's disciplinary board to suspend its president Datuk Seri Ong Tee Keat and investigate the allegation that he received a RM10 million donation.

Batu Gajah MCA division deputy chairman Datuk Lee Kon Yin said an investigation or an inquiry must be convened to determine whether the allegation was true to protect the good name, image and integrity of the party.

He said a memorandum on the issue, which was signed by representatives of the Batu Gajah, Ipoh Barat, Ipoh Timur, Tambun and Bagan Datoh MCA divisions, was sent to the party's disciplinary board chairman Datuk Ng Cheng Kiat today."



Kah kah kah...

Sekarang MCA Perak dah mula berkokok... Abis ler MCA kalau camni...

Abis la pening 1Malaysia....

PRK N11 Permatang Pasir - PR dahului 750 undi

Mengikut pengiraan beberapa bloggers yang berada di lapangan Pakatan Rakyat sedang mendahului keputusan dengan majoriti 750 undi...

Sehingga jam 4 petang tadi sudah 70% rakyat keluar mengundi dan SPR berharap ia akan mencecah 80% sehingga pusat pengundian ditutup

PRK N11 Permatang Pasir - Baju Kuning???

Berita daripada lapangan yang menyatakan adegan balik batu dan menimbulkan provokasi adalah disebabkan oleh pemuda yang berbaju kuning... Kalau kome nengok dalam video sebelum ini, jelas terbukti yang pemuda berbaju kuning adalah daripada orang kalangan Pemuda UMNOBN...

Mimpi 1

Salam ramadhan. Lama wa cari peluang nak menulis kat sini. Wa rasa berjanggut de' owner tunggu thread wa.

Sebelum tu, wa nak bagitau yang wa ni saudagar mimpi. Mimpi indah, mimpi ngeri, mimpi di siang hari dan tak lupa mimpi basah yang wajib mandi; semuanya wa dagangkan. Jadi nak senangkan cerita semua thread wa pakai tajuk mimpi tapi ingat hanya kat blog ni je. Kalau ada jumpa thread pakai tajuk mimpi kat blog selain sini percayalah thread berkenaan tiada kena mengena dengan dagangan wa dan wa samada hidup atau mati.

Cukup le ngan cerita wa tu. Sekarang ni wa nak dagangkan cerita yang berlaku kat negeri belah utara.

Adun A
4 penggal jadi adun masih bangang dalam prosedur dewan negeri. Bila speaker declare seat kosong baru terhegeh hegeh nak bagitau dia ada surat mc. Baru sibuk cari alibi mengatakan yang dia ada bagi tau ketua pembangkang sebab dia tak datang. Ceh kalau nak bodoh, pergi le bodoh sendirian berhad. Jangan public listed sendirian berhad bodoh ko tu dan jual saham bodoh sampai sapa yang beli akan ikut jadi bodoh.

Kalau ko boleh call ketua pembangkang; kenapa tak boleh call pejabat speaker? Kalo betul ada mc kenapa lepas speaker bising baru nak antu sijil mc tu? Ke sijil tu baru buat? Kene pulak tak de serial number, bukan setakat backdated 3-4 bulan; backdated 3-4 tahun pun tak de masaelah ye tak.

Kesian kat pengundi, 4 penggal undi calon yang bodoh. Kesian kat spr kene fikir apa alasan untuk elak pilihanraya kecil.

Adun B
Angin berhembus, dahan jatuh menimpa batu... Tetiba je terus angin menjadi deras, dahan pula jatuh ke rumah. Dari berparti ke non partisan aka bebas. Yang klasiknya adun tu dari parti katak ramai. Kalau dah nama parti rupa tu, wa pun tak heran sangat. Cuma wa ada soalan untuk adun ni.

1. Jika perjuangan pkr makin lari dari perjuangan asal maka apakah perjuangan yang dibawa sebagai adun bebas aka adun bebas berparti?

2. Jika dulu (sebelum pru 12), jika ada masalah parti tahu berbincang dengan pimpinan tertinggi parti, kenapa lepas duduk dikerusi empuk, gaji dan elaun 4-5 angka perkataan berbincang tiada dalam kamus?

Namun harapan wa nak kan adun ni jawap hanya tinggal harapan le.

Dari performance review yang wa dapat, adun ni baguih. Kalo betoi baguih, apa kata maintain je dia ni sebagai exco. Ingat dia ni adun bebas berparti.

Kadang kadang kena bagi peluang dia berkhidmat. Kalo dah jadi adun bebas berparti pun lembab semacam je baru le kita sack mengikut prosedur.

Macam biasa juga macam macam le cerita kurang enak berbunyi lepas adun ni jadi adun bebas berparti. Yang bersuara tu adalah manusia hipokrit semata. Kenapa masa adun ni masih dalam parti katak ramai tak de pulak keburukannya didedahkan? Eluk ke dia keluar parti katak ramai terus macam macam cerita keluar. Mengapa bila dia bersekongkol maka segala keburukan adalah kebaikan tapi bila dia menentang arus kebaikan pun dipandang sebagai keburukan?

Cerita contoh
Apa gamaknya cerita yang keluar jika nik aziz keluar pas dan jadi adun bebas? Apa cerita buruk yang keluar bila anwar ibrahim kata dia nak jadi adun bebas berparti? Apa pulak yang dibuat dek penyokong bila lim guan eng keluar dap? Yang pastinya 1Malaysia gumbira bila najib tun razak keluar umno...

saudagar mimpi
manchester

PRK N11 Permatang Pasir - 55.3% keluar mengundi

Setakat jam 1.00 petang tadi, peratusan keluar mengundi telah mencecah 55.3%.

Angka ini boleh dikatakan agak lembab kerana menurut daripada Kem Pas semalam, mereka mahu peratusan keluar mengundi mencecah 70% sebelum solat Zuhur.

Ramai pemimpin pakatan rakyat yang turut melawat hampir semua pusat undi. Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang dan ramai lagi.

Timbul beberapa kekecohan di kalangan penyokong BN apabila membantah apabila diarah untuk berada lebih jauh daripada puasat pengundi.



Video ehsan Pinkturtle

Menghilangkan bangsa dalam 1Malaysia

Perdana Menteri kome telah dilaporkan tengah berusaha untuk mendapatkan kelulusan daripada kabinet untuk melenyapkan butiran berkenaan dengan bangsa didalam semua borang dan urusan rasmi. Dalam erti kata lain, dalam borang atau dokument rasmi tidak lagi memerlukan untuk menyatakan bangsa seseorang.

Perkara ini adalah sesuatu yang perkembangan positif namun ia akan menimbulkan persoalan tentang sejauh mana kerajaan sanggup untuk berdepan dengan jurang pemisah antara satu bangsa dengan satu bangsa yang lain.

Hampir semua isu kerajaan sebelum dan sehingga hari ini adalah berkaitan dengan isu perkauman. Semangat kebangsaan yang sudah terlalu menular di segenap pelusuk hati dan jiwa raga rakyat Malaysia. Jangan jadikan langkah ini sebagai suatu 'turning point' untuk kembali mendapatkan undi orang bukan Melayu.

Namun disebalik langkah ini, sebenarkan akan membentuk satu cabaran kepada PM kome nih, samada dia sanggup untuk menggugurkan perkataan 'Melayu' dalam UMNO, 'Cina' dalam MCA dan juga 'India' dalam MIC. Kalau benar Najib benar-benar mahukan 1Malaysia nih dibuat, mende-mende macam nih lah yang utama perlu dibuang.

Barang harus diingat, bila dokumen rasmi kita tidak lagi menyebut apa bangsa kita (dokumen rasmi nih termasuk kad pengenalan) maka UMNO tidak lagi relevan di Malaysia ini kerana macam mane kome nak pastikan seseorang tu benor-benor Melayu untuk join UMNO nih???

Idak ker jadi back-fire balik kat kome...

Pikior-pikiorkan....

Sumber....

Mitos di Malaysia

MITOS PERTAMA:

Hari Malaysia bukan pada 31 Ogos tetapi 16 September. BOHONG. Sabah , Serawak, Singapura dan Pesekutuan Tanah Melayu menjadi Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963. Singapura meninggalkan Malaysia pada 9 Ogos 1965. Tidak percaya sila tanya orang Sabah dan Serawak.

MITOS KE DUA :

Merdeka dimulakan oleh United Malays National Organisation. BOHONG. Parti yang awal memperjuangan dan melaugkan slogan MERDEKA ialah Kesatuan Melayu Muda di tubuh pada 1938. United Malays National Organisation belum wujud lagi. Apabila wujud slogan United Malays National Organisation ialah HIDUP MELAYU dan bukan MERDEKA !

MITOS KE TIGA :

Kemerdekaan didapati tanpa tumpah darah. BOHONG. Parti Komunis Malaya, Angkatan Pemuda Insap, Anakatan Wanita Sedar, Hisbul Musliman, Peta, Malayan Democtaric Union, KMM dan ribuan warga telah bangun mengangkat senjata – pada mulanya melawan Jepun – kemudian melawan British. Tanpa angkat senjata British tidak akan undur.

MITOS KE EMPAT :

Lagu Negara-Ku dikatakan lagu kebangsaan kita. BOHONG. Lagi ini bukan ciptaan warga Tanah Melayu. Peciptanya orang Peranchis bernama Pierre Jean de Beranger (1780-1857) Nama asal ialah Memula Moon. Bertukar menjadi Terang Bulan. Di zaman Konfrontasi - Radio Repuklik Indonesia memainkan lagu ini untuk mengejek Tunku yang dianggap budak suruhan British. Dari Terang Bulan menjadi Negara-ku.

MITOS KE LIMA :

Bendera Jalur Gemilang – namanya baru 5 tahun. Ini adalah tiruan bulat bulat dari bendera Amerika Syarikat yang bernama Star Spangled –Banner, Stars and Stripes dan Old Glory. Nama jalur gemilang pun di ciplak dari nama bendera Amerika. Buktinya : lihat Jalur Gemilang tidak ada motif Nusantara/Melayu – warna merah dan puteh adalah motif Nusantara - merah darah rakyat - puteh hati rakyat.Motif Nusantara ini wujud dalam bendera Singapura dan Indonesia.

MITOS KE ENAM :

Wujud perpaduan Melayu. BOHONG. Tidak ada perpaduan Melayu. Tidak pernah terjadi perpadun Melayu semenjak konsep Melayu itu wujud. Tidak mungkin adanya perpaduan Melayu seperti mustahilnya lahir perpaduan China, perpaduan Arab, perpaduan Itali , perpaduan India.

Mito perpaduan Melayu bergerak dengan menakut-nakutkan orang Melayu dari di’telan’ oleh China dan India. Apabila Melayu jadi takut maka akan datang pembantu. Seperti mitos pokok ada hantu. Orang kampong takut pada hantu lalu memanggil bomoh untuk menghalau hantu. Ini cara klasik mitos bergerak. Takut-takut orang ramai. Apabila orang ramai takut maka mereka akan mencari perlindungan. Maka muncul United Malays National Organisation menjadi perlindung walhal yang menimbulkan kerena gerombolan ini.

MITOS KE TUJUH:

Malaysia negara unik. BOHONG. Mitos ini disebarkan untuk membodohkan rakyat negara ini yang malas membaca dan hanya suka mendengar. Mitos ini bertujun untuk menunjukkan hanya gerombolan United Malays National Organisation sahaja yang dapat memerintah kerana Malaysia unik.

Hakikatnya Malaysia tidak unik – bukan Malaysia sahaja dalam dunia ini yang berbilang kaum , yang berbilang bahasa, pelbagai agama dan budaya. Tidak ada negara yang monolith dalam dunia ini – semua ada kepelbagian. Setiap negara dalam dunia ini ada kepelbagaian.

Sumber....

Rosmah dan Ibu Sufiah


"Program Anak Permata Negara (PAPN) dan Kanak-kanak Pintar akan mendapatkan kerjasama daripada ibu kepada lima anak genius, Halimahton Yusof serta anaknya Iskander Ibrahim Farooq Yusuf, 23, bagi memperbaiki sukatan pelajaran bagi kedua-dua program berkenaan.


Isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor berkata pihaknya akan menggunakan khidmat nasihat serta segala maklumat yang dimiliki oleh ibu wanita genius Matematik, Sufiah Yusof, 24, bagi mengenalpasti modul dalam kandungan program berkenaan."

Baca selanjutnya...






Elok bebenor lah perhatian yang ditunjukkan oleh kome nyer 1st lady nih...

Cuma teman 'curious' dan musykil, aper yer nak dibentuk daripada bebudak IQ terlebih nih... Adakah ia benar berkaitan dengan sukatan pelajaran atau muuungkin... membentuk 'Army of Intel' untuk kerajaan... Especially bila berkaitan dengan konspirasi dan agenda menghilangkan orang dan bla bla bla...hmmmmm???

p/s hehehe ini hanya teori ganas temas akibat terlalu banyak tengok Filem pasai 'Secret Government Operation'...

24 August 2009

1Malaysia kene langgar

Jangan gunakan kami sesuka hati.....

1Malaysia kene balun

The real 1Malaysia

Posmen oh Posmen


Dahulu kau adalah orang yang amat diharapkan...
Penyampai berita, penyambung silaturahim...
Pembawa semangat, penggerak ekonomi...

Tetapi bila kau jadi YB................ kau jadi bekas posmen....
Kau jadi pelaris berita, pemutus silaturahim...
Perlemahkan semangat, pembantut ekonomi...




Dua-dua pun bekas posmen....

NIAMAH............

22 August 2009

PRK N11 - Permatang Pasir - Alamak terlondeh ler pulak

Malaysiakini semalam melaporkan tentang hubungan Rohaizat dengan seorang wanita seperti yang disebut oleh Ketua Pemuda Pas, Nasrudin Hasan. Nasrudin menyebut nama ‘Hafizah’, manakala laporan Andrew Ong dalam Malaysiakini menyebut ‘Rafizah Mohd. Ali’.

“The candidate’s rivals from PAS have claimed that Rohaizat registered his second marriage to a woman known as ‘Rafizah Mohd Ali’ which the latter has denied.

Rohaizat pula menafikan cerita tersebut dan memberitahu bahawa dia hanya mempunyai seorang isteri yang bernama Khairul Niza Abdul Razak, seorang Pensyarah di Universiti Sains Malaysia Pulau Pinang.

“I don’t have a wife by the name of Hafizah… my wife is Khairul Niza Abdul Razak and I never got married in 2005,” Rohaizat told reporters.

Apa cerita yang sebenarnya?

Team Perakexpress semalam telah menemubual mereka yang terlibat untuk mendapatkan cerita sebenar dari keluarga ‘Hafizah’ ataupun ‘Rafizah’ sendiri.

Rohaizat mempunyai asas untuk menafikan cerita tersebut kerana dua nama tersebut bukan nama sebenar isteri keduanya. Nama sebenar wanita tersebut ialah Norfaezah binti Mohd. Ali. ‘Hafizah’ adalah nama timang-timangan dan nama panggilan dipejabat.

Bapa Norfaezah bernama Mohd. Ali bin Abdullah, dan ibunya bernama Embun. Norfaezah kini menetap di Kuala Lumpur manakala ibubapanya menetap di sebuah bandar di Pahang.

Memang benar, Norfaezah (selepas ini dipanggil Hafizah) pernah bekerja di pejabat milik Rohaizat. Malah Hafizah merupakan seorang pekerja yang cukup rajin dan diatas usaha beliaulah, syarikat Rohaizat dapat bernafas semula selepas kejatuhan akibat skandal Koperasi Pekebun Getah.

Kegigihan Hafizah menyebabkan beliau kadangkala terpaksa balik lewat, dan kesempatan ini telah dipergunakan oleh Rohaizat. Dengan pujuk rayu, Hafizah jatuh cinta kepada Rohaizat tetapi terpaksa menyembunyikan perkara ini dari pengetahuan isteri pertama Rohaizat. Rohaizat terpaksa menyembunyikan perkara ini, kerana dia bergantung harap kepada isteri pertamanya, kerana nama beliau telah disenaraihitamkan oleh pihak bank. Semua urusan pembelian seperti rumah dan kereta terpaksa menggunakan nama isteri pertamanya ataupun nama Hafizah.

Rohaizat telah membeli sebuah rumah di Bertam, Kepala Batas dan rumah tersebut telah didaftarkan diatas nama Hafizah. (Tinjauan kami petang semalam mendapati rumah tersebut telah disewakan kepada orang lain.) Hafizah menetap disini dan Rohaizat hanya datang apabila perlu.

Semasa menetap disini, ibu bapa Hafizah pernah datang dan meminta bertemu dengan Rohaizat. Dalam pertemuan tersebut, En. Mohd. Ali meminta mereka berkahwin selepas melihatkan hubungan yang sudah diluar batasan, tetapi Rohaizat enggan mengahwini Hafizah.

Kira-kira dua bulan selepas itu, Rohaizat pergi ke rumah En. Mohd Ali di Pahang, dan mungkin kerana keterlanjuran, bersetuju untuk mengahwini Hafizah, tetapi majlis perkahwinan tersebut dibuat secara sembunyai.

En. Mohd. Ali sendiri menjadi jurunikah, menikahkan anaknya Hafizah dengan Rohaizat. Tetapi perkahwinan tersebut tidak didaftarkan, sebaliknya hanya satu surat perjanjian dibuat untuk membuktikan Rohaizat dan Hafizah sudah berkahwin.

Tidak lama selepas perkahwinan tersebut, Bapa hafizah, En. Mohd. Ali telah berkunjung kerumah ibu bapa Rohaizat di Kg. Pelet, Seberang Perai, (dalam DUN Permatang Pasir), untuk memaklumkan bahawa anaknya telah berkahwin dengan Rohaizat. Tetapi kedatangan En. Mohd. Ali kerumah ibubapa Rohaizat tidak dilayan oleh mereka. Malah En. Mohd. Ali sekeluarga telah dihalau dari rumah tersebut oleh ibu dan abang Rohaizat.

Kecewa dengan perbuatan ibubapa Rohaizat, En. Mohd. Ali kembali ke Pahang dengan membawa Hafizah bersama mereka.

Namun, tidak lama kemudian, Hafizah mengambil keputusan untuk melarikan diri dan kembali kepangkuan Rohaizat. Mereka kemudian menetap di Sungai Aceh, Nibong Tebal kerana rumah di Bertam telah disewakan kepada orang lain.

Rohaizat hanya berjumpa Hafizah apabila perlu kerana terpaksa merahsiakan hal ini dari isteri pertamanya. Hasilnya, Hafizah mengandung.

Amat menyedihkan, apabila Rohaizat enggan mengaku bahawa anak dalam kandungan Hafizah itu anaknya, dan mendesak Hafizah supaya menggugurkan kandungan tersebut. Bayangkan, bagaimana perasaan seorang wanita yang diperalatkan untuk kepentingan wang dan nafsu, tetapi hanya di layan seperti perempuan simpanan.

Hafizah terpaksa menanggung segala penderitaan bersaorangan, manakala Rohaizat lepas tangan. Dan sekarang mahu menjadi Yang Berhormat!

Hafizah kembali ke Pahang dan menggugurkan kandungan tersebut.

Walaubagaimanapun, Rohaizat tanpa rasa malu, telah pergi menemui Hafizah di Pahang dan merayu supaya kembali kepadanya. Hafizah termakan pujuk rayu Rohaizat dan kembali ke Pulau Pinang. Tetapi selepas merasakan Rohaizat hanya mahu mempergunakannya, beliau mengambil keputusan untuk meninggalkan Rohaizat dan berhijrah ke Kuala Lumpur.

Inikah sikap seorang bakal pemimpin dari Umno?

Soalan ini sewajarnya ditujukan kepada Zahid Hamidi. Dalam the Edge, Zahid dipetik sebagai berkata,

“Even though he was struck off by the Bar Council, he has good qualities and values especially where family is concerned. We do not question the opposition on their candidate, and we can also do that. (Zahid Hamidi.) http://www.theedgemalaysia.com/political-news/147556-zahid-maintains-rohaizats-innocence.html

Sekarang bagaimana Zahid? Apakah ini kualiti dan nilai-nilai kekeluargaan yang cuba dipupuk, meninggalkan isteri tanpa nafkah dan penjagaan, menjadikan isteri sebagai perempuan simpanan, dan berkahwin, hanya untuk menghalalkan seks? Apakah ini nilai-nilai kepimpinan yang hendak ditonjolkan oleh Umno?

Dan kepada Shahrizat Jalil, Ketua Wanita Umno, apakah ini pemimpin yang hendak diketengahkan? Apakah kemenangan pilihanraya kecil itu lebih penting dari menjaga maruah seorang wanita? Apakah prinsip dan maruah seorang yang dipertanggungjawabkan untuk membela wanita itu perlu diketepikan, hanya untuk menang pilihanraya? Dan lebih teruk, apabila seorang yang terbabit dalam penganiayaan terhadap wanita, tiba-tiba disanjung dan dijulang oleh Menteri yang bertanggungjawab terhadap wanita?

Dalam NST, Shahrizat dipetik sebagai berkata, “”One thing that Malaysians must realise is that when it comes to electing a wakil rakyat (assemblyman) it is serious business.”

This is damn serious, Madame! I saw you talking to Nik Aziz on nomination day, asking for clarification on what Nik Aziz said about Umno. And I hope you realize, that what Nik Aziz said about Umno is true! And I hope you’ll tell people of Permatang Pasir, if this can happen to Hafizah, it can happen to their daughters as well.

Kalau Rohaizat boleh menipu isterinya, menipu Hafizah….apakah dia tidak mampu menipu rakyat Permatang Pasir? Malah pemimpin Umno sendiri sudah mampu ditipunya, sehinggakan dari Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri…sudah tertipu.

Dalam Malaysiakini juga dilaporkan bahawa Rohaizat akan menyaman Nasrudin Tantawi sekiranya Nasrudin gagal membuktikan dakwaannya.

Fikir kembali, Rohaizat.

“Earlier, at Giatmara in Permatang Pasir, Rohaizat apologised to voters for his previous mistakes.” (NST)

Rohaizat perlu meminta maaf kepada Hafizah, bukan kepada pengundi Permatang Pasir. Pengundi Permatang Pasir tidak berhak untuk memaafkan kesalahan Rohaizat kepada Hafizah dan keluarga beliau.

“But thankfully, I have corrected my wrongdoings.” (NST)

Bullshit!! Kami berharap, Rohaizat dapat berjumpa kembali keluarga Hafizah dan meminta maaf, jangan sampai mereka datang ke Permatang Pasir menuntut maaf.

Cukuplah aib dan sengsara yang diperlakukan terhadap keluarga Hafizah. Perakexpress tidak akan menyiarkan gambar-gambar mereka kerana itulah perjanjian kami. Dan kami tidak mahu mengaibkan mereka lagi, cukup sekadar meminta Rohaizat menginsafi diri dan memohon maaf kepada keluarga Hafizah dan En. Mohd. Ali.

Dan sekiranya Rohaizat masih angkuh dan enggan mengakui apa yang telah dilakukannya, jangan terkejut sekiranya keluarga Hafizah sendiri akan tampil dipentas ceramah seperti yang dilakukan oleh Imam Ramlang Porigi dalam PRK Permatang Pauh yang lalu.

Anda masih mempunyai masa untuk bertaubat dan insaf, dan Ramadan Al Mubarak adalah masa yang paling sesuai untuk kita sedar dan melihat kembali apa yang telah kita lakukan. Lakukan perkara yang terhormat, sebelum berangan-angan menjadi Yang Berhormat.


Sumber disini


Aku tukang copy jer..

21 August 2009

Budget Travelling


Three Kiwis and three Aussies are traveling by train to a conference. At the station, the three Aussies each buy tickets and watch as the three Kiwis buy only a single ticket.

“How are three people going to travel on only one ticket?” asks an Aussie.

“Watch and you’ll see,” answers a Kiwi.

They all board the train. The Aussies take their respective seats but all three Kiwis cram into a bathroom and close the door behind them.

Shortly after the train has departed, the conductor comes around collecting tickets. He knocks on the bathroom door and says,”Ticket, please.” The door opens just a crack and a single arm emerges with a ticket in hand. The conductor takes it and moves on.

The Aussies see this and agree it was quite a clever idea. So after the conference, the Aussies decide to copy the Kiwis on the return trip and save some money (being clever with money,and all that). When they get to the station, they buy a single ticket for the return trip. To their astonishment, the Kiwis don’t buy a ticket at all.

“How are you going to travel without a ticket?” says one perplexed Aussie. Watch and you’ll see,” answers a kiwi.

When they board the train the three Aussies cram into a bathroom and the three Kiwis cram into another one nearby. The train departs. Shortly afterward, one of the Kiwis leaves his bathroom and walks over to the bathroom where the Aussies are hiding.

He knocks on the door and says, “Ticket, please.”

joke from here...

Salam Ramadhan 1430H

gambo yang sesuai tak de jadi aku pakai je apa gambo yang ada...

wa chow sin

PRK N11 Permatang Pasir

Alahai kome semua...

Teman udah tiba di Permatang Pasior... Ader citer gempor nak kene cover... So kome tunggu jer kat sini atau kat PerakExpress.com...

Selamat Berpuasa kepada semua muslimin dan muslimat sekalian alam semester.....

20 August 2009

SMS dan memandu

Buka Puasa Time!!!

Majlis Berbuka Puasa
BloggersNetwork@Malaysia

Pada : 24.8.09
Waktu : 7.00 Petang
Lokasi : akan diberitahu kemudian(area seberang jaya)
Bayaran : RM15.00 Seorang


Majlis bertujuan bagi merapatkan lagi ukhwah antara Bloggers yang ada serta menyemarakkan lagi silaturahim sempena Ramadhan yang mulia ni. Tak kira la kome nih bloggers Pas, PKR atau DAP ataupun Bloggers atas pagor (pendirian sendiri). Yang penting kome sokong Pakatan Rakyat dan mahu perubahan serta kerajaan yang lebih baik atau pun kome nih anti-BN. Kome dijemput hadir. Komenter tetap juga teman rasa boleh hadir sekali kut. Kome juga penyumbang kepada BloggersNetwork nih.


Kepada yang berminat hadir sila sah kan kehadiran anda kepada no dibawah.

017-5466574 (Sya)

018-4664576 (Zul Mamak)

Diharapkan pengesahan dibuat selewat-lewatnya pada hari sabtu 22-8-09.

Kehadiran anda amat diharapkan.

Terima kasih...

Sumber disini

Mungkinkah Permintaan Speaker ditolak lagi???


Speaker DUN Kedah , Datuk Dr. Abdul Isa Ismail.


Adakah kejadian menidakkan keputusan Speaker DUN ditidakkan lagi oleh SPR seperti di Perak??? Harap-harap tidak la kut. Sebab kali nih fakta dan undang-undang amat jelas tertulis dan terbukti.

Cuma teman rasa tak berapa nak sedap pasai Kerusi Dun tu BN yang punyer... Kalau PAS mau kemarin dulu dah confirm kosong. Hehehehehe......

PRK Permatang Pasir : Press Statement En Yusri - Rakan Niaga Calon BN En Rohaizad



sumber Wak Banjar

Dalam bentuk tulisan penuh

Pada tahun 2002, Koperasi Pekebun Getah Pulau Pinang Berhad mencadang membeli sebidang tanah untuk meluaskan perniagaan mereka dan telah melantik Firma Guaman Saif Ariff and Rohaizat untuk menguruskan pembelian tanah tgersebut.

Saya dan Rohaizat telah berbincang dengan lembaga pengarah koperasi tentang syarat syarat perjanjian jual beli. Setelah semua dipersetujui saya telah menyediakan perjanjian jual beli tanah tersebut.

Untuk tujuan pembelian ini, koperasi telah memohon pinjaman RM320,000 dari Jabatan Pembangunan Koperasi. Pinjaman tersebut telah diluluskan dan wang tersebut dideposit ke dalam akaun klien di firma guaman.

Namun atas sebab masalah komunikasi dengan penjual, yang tinggal di Acheh, jual beli tersebut telah tidak disempurnakan.

Dalam pada itu, koperasi memerlukan sejumlah wang untuk tujuan pengembangan perniagaan mereka. Yusri telah menandatangan satu cek berjumlah RM100,000 atas nama koperasi dan diberikan kepada pihak koperasi. Maka baki RM220,000 masih tersimpan di dalam akuan firma.

Sementara itu, seorang pelanggan, kenalan Rohaizat yang telah membeli sebidang tanah dengan harga RM130,000 telah memohon jasabaik firma (guaman) untuk membiayai bayaran baki RM100,000. Beliau terdahulu telah membayar RM30,000 kepada penjual.

Firma telah bersetuju untuk meminjamkan RM100,000 yang diambil dari wang koperasi kepada pelanggan (tersebut) untuk menyempurnakan jualbeli tanah tersebut dengan syarat beliau membayar balik pinjaman.

Setelah pelanggan gagal membayar balik pinjaman, Rohaizat telah berbincang dan bersetuju untuk mengambil alih milik tanah berkenaan dan melupuskan pinjaman tersebut.

Malangnya, firma gagal menjual keseluruhan tanah (tersebut) sebagai pecahan lot dan tidak dapat membayar kembali wang koperasi yang telah digunakan.

Sebahagian daripada baki dalam akaun pelanggan dan akaun syarikat telah digunakan untuk memberi pinjaman kepada salah seorang pengarah sebuah syarikat pemaju perumahan yang juga kenalan Rohaizat yang menghadapi masalah kewangan yang teruk dan juga untuk pengurusan cawangan baru firma di Ipoh.

Saya bertanggungjawab menguruskan cawangan firma di Ipoh, sementara Rohaizat menumpu sepenuhnya di firma Butterworth.

Saya tidak lagi memantau akaun-akaun pelanggan di cawangan Butterworth sehinggalah saya meninggalkan firma pada November 2003.

Merujuk kepada kenyataan yang dibuat oleh Ahmad Maslan seperti yang dilaporkan oleh Utusan Online bertarikh 19 Ogos 2009 bahawa Rohaizat tidak mempunyai apa-apa penglibatan dan tidak tahu menahu tentang perkara tersebut, saya ingin tegaskan bahawa ia adalah satu pembohongan.

Ini adalah kerana segala urusan pembelian tanah tersebut dan penggunaan wang koperasi di buat dengan pengetahuan dan penglibatan Rohaizat seperti yang dijelaskan di atas.

Mana mungkin pengaliran keluar dan masuk wang dalam sesuatu akaun syarikat tidak diketahui oleh Rohaizat yang juga penandatangan yang sah untuk akaun-akaun tersebut.

Sepatutnya Rohaizat menceritakan perkara sebenar dan tidak meletakkan tanggungjawab dan kesalahan hanya kepada rakan kongsi untuk membebaskan dirinya sendiri.

Merujuk kepada kepada kenyataan Ahmad Maslan yang mengangkat Rohaizat sebagai “wira” kerana membayar balik wang koperasi baru-baru ini, saya ingin tegaskan sesungguhnya beliau sewajarnya menyelesaikan pembayaran pada 2003 lagi ketika cawangan Ipoh telah menjana pendapatan yang agak lumayan.

Seyugia diingatkan bahawa cawangan Ipoh ditubuhkan dan diuruskan dengan sebahagiannya menggunakan wang dari akaun klien koperasi pekebun getah Pulau Pinang.

Layakkah title itu diberikan oleh Ahmad kepada Rohaizat? Saya percaya Ahmad Maslan tidak sedar akan kedudukan sebenarnya atau lebih malang lagi kalau beliau sengaja berpura-pura tidak tahu?

Wirakah Rohaizat ketika enggan, cuai, dan gagal menghadirkan diri di hadapan Majlis Peguam pada 14 September 2007 untuk memberi penjelasan ke atas satu kes besar yang beliau hadapi.

Dakwaan Ahmad Maslan bahawa Rohaizat tidak mempunyai apa-apa penglibatan atau pengetahuan mengenai transaksi jual beli tanah itu, menggambarkan Rohaizat selaku senior partner di dalam firma tersebut, tidak tahu apa-apa tentang urustadbir pejabat.

Apakah dakwaaan Ahmad Masalam ini lojik dan munasabah? Transaksi sebesar ratusan ribu yang dijalankan rakan kongsinya, didakwa tidak diketahuinya?

Tidak masuk akal langsung sebagai seorang yang berpendidikan tinggi!

Saya berharap dengan penjelasan ini, saya dapat membersihkan diri saya daripada dikambinghitamkan dalam kes kecuaian Rohaizat yang membawa kepada pembatalan pendaftaran beliau sebagai penguambela dan peguamcara.

Sumber disini...

Ada sesuatu yang tersirat - Tonton dan amati

Penyokong yang tipikal

Eddy: If Pakatan Rakyat leaders wants to make an issue out of this then they should look no further but their own doorsteps: Anwar Ibrahim is an ex-ccnvict sentenced for abuse of power when he was deputy prime minister. He got re-elected as Permatang Pauh MP.

Lim Guan Eng is an ex-convict sentenced for sedition. He won a Penang seat and was duly appointed as chief minister. So if ex-convicts who committed crimes under the Malaysian Penal Code can represent Pakatan in Parliament and state assemblies, what's the beef? This is typical of Pakatan's double standard and different set of moral values.


Teman nak tolong jawab sama sebab teman takder akaun MalaysiaKini.

Kepada En Eddy...

Saya tertarik dengan komen En, cuma yang saya agak hairan kenapa orang macam En boleh melanggan MalaysiaKini sedangkan Akhbar Rasmi En seperti Utusan Malaysia dan Berita Hairan sentiasa menyiarkan berita yang hangat dan juga lebih betul berbanding di MalaysiaKini ini. (figure of speach)

Tentang kesalahan DS Anwar Ibrahim. 'Abuse of Power'??? Adakah benar disalahguna-kuasa??? Sebab yang menuduhnya pun kalau tak silap saya telah menyalahgunakan kuasa untuk membuang Anwar.... Ader sapa-sapa setuju??? Bukan nak membenarkan penyalahgunaan kuasa tetapi, andai ia berlaku pun, ia adalah untuk menyelamatkan diri daripada dikenekan tindakan. Dan nampak sangat tak berjaya... Namun yang teman nak tekankan disini adalah, Kesalahan Anwar ini adakah berkenaan dengan pecah amanah??? Pecah amanah nih melibatkan Amanah yang diberikan kepada Pemegang dan akhirnya dia Pecah. Senang cakap nyer, adakah Anwar curi atau simpan tanpa duit yang diamanahkan kepada dia??? Kuasa mungkin, sebab ia masih mampu meningkatkan kepercayaan. Tetapi bila amanah disalahkuasa, ia kira sama macam Bapak Rogol Anak. So tang maner yang bahaya? Salah guna kuasa atau Pecah amanah?

Sorry to say, kalau mike guna contoh Lim Guan Eng pulak. hehehe. Lim Guan Eng diseret ke ISA sebab mempertikaikan dan memperjuangkan nasib seorang Mangsa Rogol yang dilakukan oleh seorang yang telah menyalahgunakan kuasa dia untuk melepaskan diri. (sebab dia UMNO). Kalau nak explain lagi, takut En Eddy sendiri yang akan malu nanti, cuma saya nak bagitau sikit andai Anak En Eddy dirogol oleh Pemimpin BN, dan dengan selamba pihak polis buat tak tau jer, agak-agak kalau orang macam Lim Guan Eng nak tolong pertahankan hak En Eddy, patutker dia di ISAkan???

p/s... bak kater komenter americk sidhu, kat maner la En Eddy nih duduk dalam masa 12 tahun nih. Kuarkan ler pala mike tu dari tempurung katak tu dan lihat dunia dari mata burung.

'mi spik no english' STILL

Teman baca artikel di Mkini ini, dan teman masih dapat rasakan yang Kerajaan 1Malaysia terutamanya Kementerian Pendidikan tidak memandang serius keciciran lebih 3 juta pelajar di Malaysia akibat daripada pelaksanaan PPSMI. Mereka masih mahu lihat anak muda yang teman percaya daripada golongan Bumiputera ini terus tercicir atau dalam loghat Perak nyer tercicior.

Teman terpikior berapa ratus ribu lagi pelajar Bumiputera atau senang kabokan MELAYU ini akan tercicior baru pelaksanaan PPSMI ini akan dihapuskan serta-merta. Adakah nak tunggu kekalahan yang ke-10 dalam PRK baru deme nak berhentikan???

Sebenar pendirian asal teman adalah menyokong PPSMI atas sebab teman di'breed'kan di UITM dimana kebanyakkan kursus nyer menggunakan bahasa pengantar Bahasa Inggeris. Oleh yang demikian pada pendapat teman pada masa itu adalah amat bagus andai pendedahan awal ini dibuat seawal mungkin.

Namun setelah meneliti intipati gerak-kerja dan pelaksanaan PPSMI di semua peringkat, teman rasa benar-benar menyusahkan dan menyebabkan pelajar mula lari daripada mengikuti kelas mereka. Teman tidak pernah diberitahu bahawa sehinggakan bahasa penghantar dalam kelas pun kene guna English. Terus-terang, dahulu semasa di UiTM, cuma bahagian penulisan dan ketika menjawab soalan sahaja yang kene dalam English termasuk medium pengajaran dan juga soalan-soalan. tetapi lecturer tetap gunakan Bahasa Malaysia untuk mengajar supaya kami lebih faham akan maksud dan juga erti ilmu yang disampaikan.

Bagi teman, PPSMI adalah akta yang GILER. Ada sahabat teman yang berkerja sebagai guru sains nyaris sewel sebab hari-hari berbelit lidahnyer bercakap dan cuba explain kat murid dalam bahasa Inggeris. Medium pengajaran yang disediakan pun dalam Bahasa Inggeris sehingga macam mana nak sebut pun ader ditunjukkan dalam medium tersebut. Aper kejadahnyer desperatenyer Akta ini sehingga kawan teman kene cakap omputeh kat depan 8 orang murid Orang Asli dekat Gopeng. Penyudahnyer tinggai sorang jer yang masuk kelas dia sebab yang lain, kerat 18 pun tak boleh nak faham. Jangan salahkan pulak cikgu tu sebab tak buat kelas dia menarik.... Kalau nak ajor dalam bahasa kene tindakan disiplin pulak.... Idak ker makin meroyan member teman tu....

Asas utama dalam pelajaran bahasa, setakat yang teman faham, adalah belajar bercakap dan juga mendengar. Sama macam kita faham dan bertutur dalam bahasa Malaysia nih. Kome ingat kome lepas lahir dan boleh bercakap macam kome boleh bercakap sekarang. Kita kene berhadapan dengan berbagai siri pembelajaran tak langsung bermula dengan bercakap antara kedua ibu bapa kita. Kalau dari kecik sampailah ker besor, ibu dan bapak kita cakap JAWA satu sama lain, idak ker kita akhirnyer pandai cakap JAWA...??? Sama juga dalam memperlajari ilmu Bahasa Inggeris nih...

Teman sendiri asal dan sebab utama teman mampu berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris adalah sebab masa teman kecik siri Kartun di TV hanya dalam Bahasa Inggeris. Nak tengok alih-suara pun dalam citer Jepun macam Oshin atau Mero-Attack... Media lain banyak dalam Bahasa Inggeris. Sekarang...??? Hari-hari selama dekat 3 hingga 6 jam siri kartun semua dalam alih suara. Susah nak timbulkan minat mendalami bahasa Inggeris sekarang sebab semua nak dialihkan suara. Lepas tu banyak pulak citer Jepun dan Korea yang tidak alih suara. Harap ader Subtitle aje. Oleh yang demikian bila masa nyer bebudak kampung ini dapat dengar pertuturan Bahasa Inggeris yang elok dan benor nyer... Dari cikgu... JENUH..................

Perubahan terhadap sistem pengajaran Bahasa Inggeris sepatutnye digubal dahulu. Lebihkan kelas pertuturan dan lisan semasa tahun 1 hingga 3. Jangan la ajar budak darjah 1 perkataan XEROX. (teman tahu maksud xerox nih masa 1st semester kat UiTM)... Mulakan dengan perkataan yang simple... Pengajaran dan ujian bertulis hanya bermula selepas bebudak nih MASTER penggunaan ayat dalam percakapan atau selewatnya tahun 3 atau 4. Sambil-sambil tu berbetuikan grammar dan vocabulary. Bila masuk sekolah menengah baru la diajar advance writing dan juga esei panjang. Menjelang tingkatan 4 dan 5, Ubah kepada profesional English macam Business English atau Job-Related English. Susunan kene berdasarkan perkembangan Minda pelajar bukan berdasarkan nak besarkan Perut Kroni....

Kalau nak tahu lebih lanjut cuba pergi ke Sekolah Cina dan tengok sendiri modul yang deme guna untuk ajar bahasa Cina... Modul yang mereka gunakan teman lihat amat berjaya. Buktinya, 100% kawan-kawan Melayu teman yang menamatkan pengajian mereka di Sekolah Cina tahu bertutur bahasa Cina dan juga ada yang lebih pandai baca Bahasa Cina daripada Cina sendiri.

Kita dah merdeka lebih 50 tahun. Sultan Kedah sendiri tak mahu Sosial Contract diabaikan, namun sampai ke hari ini, sebenarnya, kita masih tidak mendapat sepenuhnya kebaikan Sosial Contract itu sendiri. Kita masih mahu dibayangi semangat perkauman. Melayu untuk melayu, Cina untuk Cina, India untuk India. Bila masanya kita boleh benar-benar berkongsi ilmu antara satu sama lain untuk memajukan Malaysia... (terkeluar topik pula)

Oleh yang demikian, teman berharap sangat tindakan Kementerian Pelajaran yang mahu ambil tindakan terhadap cikgu yang cuba mengajar murid-murid supaya mereka lebih faham, dapat ditarik balik... Sebab terasa benak benor bila tindakan itu diambil. Seolah-olah, 1Malaysia, Kiss Ass First, People......go to hell....

19 August 2009

buat pengundi N11 Permatang Pasir

"dishonesty"

"I don’t know En. Rohaizat. He may be a fine upstanding citizen. However, his public record of dishonesty would long ago have disqualified him from being a candidate for public office in any normal political party."

Itu otai Umno yang bercakap... Kalau otai rasa dia tak patut bertanding, apatah lagi pemimpin di Pakatan Rakyat dan juga pengundi di Permatang Pasir...

Kome pikior ler sendiri...

p/s Kalau seratus dua orang penoreh getah boleh di'sailang'kan duit, apatah lagi 22 ribu pengundi di Permatang Pasir... teman ingat lagi banyak dapat dia 'sailang'kan.

Mungkin Bunuh Diri

Teman tak pasti ini boleh dikatakan bunuh diri...

Kome nilai la sendiri...

Haram J betui

"The police have reportedly told Non-Governmental Organisations (NGO) members that it is unable to support a joint Police-NGO mission to investigate the allegations of rape of Penan schoolgirls by logging company workers in Baram because of a lack of money."

Kejadah aper pulak kome tak boleh fundingkan deme untuk jalankan siasatan tu. Belanja kome makan minum masa PRK sampai melampau-lampau boleh pulak. Bagi seribu dua kat penduduk Manek Urai boleh pulak. Pertandingan cipta logo 1Malaysia (uwek uwek uwek) boleh pulak. Buat replika berhala berpuluh ribu boleh pulak TETAPI untuk keutamaan rakyat idak pulak kome UTAMAKAN.

Ajenyang G****** betui kome nih...

Tonton dengan hati yang terbuka

13 August 2009

Udah le tu...

Apa citer nie???

Kata "1 Malaysia" tapi sibuk pulak duk canang2 yang Si Anwar tu "Pengkhianat Melayu". Kalau udah "1 Malaysia" mana ada perkauman nie. Semuanya sama. Berpijak di atas tanah yang sama, bernafas dengan udara yang sama dan bernaung di bawah langit yang sama. Semuanya dinaungi kibaran "Jalur Gemilang".

Ini idak, udah orang tu duk sibuk memperjuangkan sesama bangsa Malaysia, kome tuduh dia pengkhianat pulak. Kome lupe agaknye yang kome tu pun spesis pengkhianat bangsa juge. Apa kome udah lupa...

Siape yang bersenkongkol dengan British dengan tunduk kepada apa jua permintaan orang putih laknat tu bagi mendapatkan kemerdekaan???
Siape yang menghilangkan imuniti raja-raja???
Siape yang menghilangkan tulisan jawi???
Siape yang "merogol" kedaulatan Bahasa Melayu???
Siape yang duk mencanangkan kemajuan lantas meminggirkan agama???
Siape yang berkompromi dengan Singapura perihal WPI???

Teman maleh nak menjawab itu semua. Teman biorkan kome-kome yang duk sibuk pegang keris bertelanjang unutk menjawabnye...

Agak-agaknya deme-deme nak jawab ke???

Atau...

Deme-deme tak tau nak menjawabnye kerana bimbang dicop sebagai pengkhainat bangsa oleh spesis-spesis deme-deme juge...