dari ruyung yang pecah maka sagu bertaburan, 
dari katak yang tidak mati bila menyeberangi jalan, 
dari lembu yang mempertahankan hak namanya, 
dari meja yang ditepuk dan gelas pecah,
dari otak pemikir marhaen yang rendah IQnya, 
dari pandangan serong mata hati, 
dari racauan jiwa yang kacau,
dari kail sejengkal laut dah diduga,
dari anjing yang berjaya meruntuhkan bukit,
dari kelawar yang jaga siang,
dari pungguk yang cuba merindui mentari,
dari tikus yang berjaya membaiki labu,
dari 1Hz ke infiniti,
dan.....

-de' owner-

03 November 2009

Dr Maza - dari spek RM10.90 ku

Teman idak ler kenai rapat Dr Maza nih. Cuma berita dia kene tangkap oleh JAIS tu agak mengejutkan teman. Walaupun pada hakikatnya teman agak suka tetapi mendengarkan cara dan sebab beliau ditangkap adalah adalah tak elok bebenor memandangkan dengan konsep 1Malaysia nih.

Teman mahu ulas kenapa teman agak suka dia kene tangkap. Well nothing political. But more personal. Teman tak berapa suka dengan cara dia semasa beliau jadi Mufti di Perlis dulu. Bercakap dan mengeluarkan fakta yang telah sedikit sebanyak merosakkan punca pencarian sesetengah orang ketika itu. Kalau kome ingat pasai pelaburan di Internet dahulu. Contohnya Swiss Cash dan banyak lagi. Kalau kome tanya teman, teman takde masalah dengan cara pelaburan tersebut. Sebab pakcik teman yang duduk kat Michigan tu hidup dengan pelaburan Internet. Elok jer dia. Takder pun pengharaman skim nih di America dulu. Cuma tidak digalakkan. Sekarang teman idak la tahu aper ceritanye sebab pakcik teman tu dah arwah. Duk bujang lak tu kat sana. Yang tahu umah mak dia udah bertingkat-tingkat.

Semasa Dr Maza di Perlis, dia diperalatkan oleh MB ketika itu Syahidan Kassim. Semasa tu sebenarnya Syahidan Kassim tengah berusaha nak cipta satu skim semacam dengan Swiss Cash nih kat Perlih. Cite nih diceritakan oleh orang Perlih. So kebenaran cerita nih kome pegi cari sendiri. Teman percayakan cerita pakcik tu. So pada pendapat teman, Dr Maza nih seolah orang yang oportunis dan bagi teman dia cuma mahu meningkatkan kepopularan dia.

Tetapi disebalik itu, setelah dia mengambil keputusan untuk berhenti dan pergi menyambung pelajaran, persepsi teman adalah sedikit berubah. Tokoh gayanyer semacam beliau nih diperalatkan oleh Syahidan sebab dia masih lagi muda dan mahu meningkatkan imej. So teman bagi wild card kat Dr Maza.

Kalau dilihat daripada Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor 2003, Seksyen 119 (1) yang menyebut mana-mana orang yang mengajar agama Islam atau perkara-perkara tentang agama Islam di negeri itu perlu mendapatkan tauliah daripada JAIS. Kalau kita lihat dari undang-undang, memang Dr Maza patut di tahan dan kena la dia menunggu tauliah daripada pihak yang berwajib nih. Cuma kalau kome nengok video nih, aku rasa macam tengok penangkapan Rasul Melayu atau pun nak mengangkap Nordin Mat Top. Kalau deme wat camnih masa mencari Rasul Melayu dulu takpe jugak ataupun masa nak menangkap Ayah Pin. Ini dah macam nak menangkap Ketua kepada Nordin Mat Top.

Bagi teman ini seolah satu penghinaan terhadap orang pernah bergelar Mufti. Andaipun kesalahan beliau tu memang salah, tidak la seberat orang yang mengajar ajaran sesat. Orang yang mengajar ajaran sesat lewat-lewat ini pun dapat layanan yang lagi baguih.

Memang patut ramai yang meloncat. Memang patut ramai yang marah. Ayah Pin masih bebas, Bekas Mufti ditahan dengan 30 orang Polis. Kalau kerajaan tidak masuk kate deme tak masuk campur abis siapa lagi. Cuma yang teman boleh pasti... Pengangkapan Dr Maza dengan cara yang BRUTAL ini, banyak bermotifkan politik. Tidak lain dan tidak bukan.

5 comments:

InnaAb said...

hamba sokong...tuan brckp lojik n blh diterima pakai....kalau yg pakar n brpengetahuan luas bab ugama kita xleh hormat...kita nk hormat sape???

monitoraje said...

bro, teman amat bersetuju komen mike..dah paham betul la teman....macam mana pun politik malaysia la ni memang begitu..nak buat camne..

Xenan said...

Mcm mane swish cash leh jadi halal?

1dunia takleh kasi percent cam swishcash.tetiber di leh kasi.Camne die wat profit utk org.kasi fakta sket?

Wa pon main HYIP bro masa muda2.Wa rase serupe cam main mesin kuda jek.yg penting fast n diversify..mmg leh wat untung.Tapi haram itu kompom.

dugong_darat said...

Kira serupa macam skim pak man telo.

Kalau dari segi pelaburan takder la haram tang mana. Orang cuma marah bila duit pelaburan tu disailang dan tak bagi kat pak man untuk laburkan.

Skim yang elok tapi sebab ader yang lahanat sailang ia jadi tak elok. Tetapi... hakikat sebenarnya skim itu, kerajaan mula take action bila dapati duit daripada tabung ASN dan ASB makin merosot sebab orang keluarkan dan masuk ke Pak Man Telo.

Jolok pi jolok mai it's all about politic and saving their croni ass

Xenan said...

bro..pak man telo n swish Cash ni kompom ponzi bro..ambik duit org utk bayar org.Kalu dak ape masalah die nak cite portfolio die.Boleh kasi tahu satu company kepunyaan swish cash?

Yg kompom ponzi nih haram.haram di sisi islam n undang2 sekular..

Satu lagi yg wa rase menghampiri haram tapi dibiar oleh gomen ialah uptrend

Post a Comment