dari ruyung yang pecah maka sagu bertaburan, 
dari katak yang tidak mati bila menyeberangi jalan, 
dari lembu yang mempertahankan hak namanya, 
dari meja yang ditepuk dan gelas pecah,
dari otak pemikir marhaen yang rendah IQnya, 
dari pandangan serong mata hati, 
dari racauan jiwa yang kacau,
dari kail sejengkal laut dah diduga,
dari anjing yang berjaya meruntuhkan bukit,
dari kelawar yang jaga siang,
dari pungguk yang cuba merindui mentari,
dari tikus yang berjaya membaiki labu,
dari 1Hz ke infiniti,
dan.....

-de' owner-

14 December 2009

Selamat Datang Wahai Jarum Peniti

Ini komen makhluk bertuah dalam blog Albanjari...

Ini pula komen balas versi penuh... Susah kalau komen ader moderate nih...

Kehadapan En Jarum Peniti..

Lu sapa beb...??? Yes aku bukan ahli Pas... so what... ko pernah dengar istilah Aktivis Politik tak???

Hallo, lu rasa nak tunggu sampai Pakatan Rakyat dah register baru nak buat Konvensyen Bloggers Pakatan Rakyat ker??? Abis, yang depe duk buat Konvensyen Pakatan Rakyat tu pasai apa??? dah register ker Pakatan Rakyat nih sampai nak wat konvensyen???

Lu tanyer gua saper??? Lu saper lak... dah la guna Open ID pastu sibuk pasai gua nak main game... Oit Ci**i, aku nak main game ker aper ker, lu aper susah. Gua bukan nye jolok bontot lu sampai lu tak boleh duk diam...

Kalau lu teror sangat tonjolkan lah diri lu saper...

Ader sesiapa kat sini belum kenai sapa aku ker??? Gambar aku pun bersepah kat internet tu... Mat saman Kati pun publish muka aku... abis lu tak puas hati pasai...

Aku tambah perisa...??? Oit mamat... gua mintak wak tone down masa belasah M3M... Bukan gua maki lu pun... lu sibuk pasai...

Lu nak pertikai sumbangan gua... lu lak aper sumbangan lu... Lu ingat gua suka-suka jer ikut Bontot Nizar tu... kalau gua tak buat, lu nak buat ker??? Lu tak berani nak buat jangan cakap la beb...

Lu nak sakit hati gua follow dia pasai aper, ader gua mintak orang tengok perjuangan gua... aku mintak perjuangan aku ini diredhoi oleh Allah bukan daripada manusia... Gua tak heran la lu pasai orang cemburu dengan gua dan gua rela orang panggei gua camtu... yang gua tahu apa yang buat nih demi Islam dan kebaikannya...

XXXXXXX... lu takut nak cakap ker??? Nih gua nak cakap nih, yang XXXXX tu dia nak cakap gua tak sembahyang... Yes gua mengaku gua bukan jenih kuat sembahyang... Yes gua tak layak sembang pasai fasiq sebab gua bukan kuat sembahyang, gua tak layak sembang pasai fasiq sebab bukan yang cuba nak lari dari perjuangan bila ditertekan dengan kesempitan wang dan celaan blogger-blogger UMNO, yes gua bukan orang yang layak sembang pasai fasiq sebab gua bukan jenih yang lari bila terkantoi bab-bab perjuangan, bukan jenih tak angkat phone bila orang cari... yes memang gua tak layak pun sembang pasai perjuangan sebab gua bukan kuat sembahyang... hallo en Jarum Peniti... Lu jangan anggap perjuangan Islam tu cuma untuk orang yang kuat sembahyang jer... dalam banyak-banyak orang yang aku jumpa, yes kuat sembahyang tetapi itu menjaga hubungan dia Allah... tetapi sesama manusia, tikam dari belakang dia sanggup... kenapa aku cakap tikam dari belakang...

Kat Bagan Pinang cuma Wak Banjar, Berg dan juga cenangau sahaja yang selalu bersama dengan gua... apa aktiviti gua... Dah masa penghujung adalah cyberboron dan Pemburu Syahid ada mai lepak all the way... Hangpa semua kawan aku... Kalau nak buat statement macam hang buat wahai Jarum Peniti cuma depa sahaja yang capable nak buat. Kalau bukan depa yang buat, maka depa ada cerita pasai aku kat hang... So hang pun cuba nak malukan depa... maka hang elok patut direjam sampai mati sebab khianat dengan kawan-kawan dan juga memecah-belahkan kawan-kawan...

Pasai Ustaz Hisyam... yes amanah yang berupa RM250, saguhati duit minyak tu memang aku tak bagi lagi kat Ustaz Hisyam aka Cyberboron... Sebab apa...??? gua tak jumpa dia... yes lepas di Bagan Pinang gua ader jumpa dua dalam 2 kali tetapi tak sempat nak bagi dan juga sebab ghalek sembang... Aku cuba hubungi Cyberboron selepas itu tetapi gagal... aku tahu sebab apa, tapi hangpa kene tanye sendiri kat dia... Last time aku cuba nak jumpa dia, masa last aku jumpa Wak kat Trong. Kenduri saudara Bik Mama.. Malam tu aku jumpa Pak Mat Ganu... Aku ader tanyer maner Ustaz Sham dia kater nak datang tetapi kawan dia sambuk kater dia tak datang sebab.... hangpa tanya sendiri kat Ustaz Sham... Kalau Ustaz Sham baca komen ini, tolong SMS no akaun dan atau cuba lah hubungi aku balik... sebab depa cuba nak ungkit perkara yang depa tak tahu...
Itu masalah orang yang berparti... lu rasa lu power sangat bila PAS menang. Tapi lu tahu tak... Non-partisan adalah penyumbang terbanyak undi untuk pakatan rakyat di Perak... Daripada 600000 undi pakatan rakyat di Perak cuma 150000 nih adalah orang parti... lu nak rendahkan martabat golongan non partisan ker... gua rasa lu yang silap besar... Kalau takder orang macam kami nih, jangan harap la PAKATAN RAKYAT NAK MENANG...

Semua orang tahu, betapa cacatnye jentera PilihanRaya PAS. Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Manek Urai, Permatang Pasir. Kemenangan disebabkan the 3rd force... Ko ingat sebab korang kerja bagus ker... Poooodah... Aku di situ dan aku tahu camne korang kerja...

Pasai apa aku tibai PAS... sebab orang-orang macam hang la aku tibai PAS... kalau semua orang mahu PAS mahu macam Nizar, Mahfuz, TGNA aku pun tak sampai hati nak tibai PAS... Masa kat Bukit Gantang dulu, ader satu komentar dalam Blog Perisik Rakyat ada kate... 98% orang UMNO tak boleh percaya... 55% orang PAS pun sama... So baik undi PAS... Sebelum ko check no tu, aku sengaja tambah lagi 10% untuk PAS sebab ko dan pengikut ko akan menjadikan PAS makin teruk dan tidak mendapat tempat dalam masyarakat MALAYSIA... Sebab ko rasa undi Bloggers-bloggers Pakatan Rakyat ini tidak berharga...

Camni la En Jarum Peniti... Aku cabar ko tonjolkan diri ko supaya senang aku nak bantai ko lagi... sebab apa yang ko cakap, selain orang sekeliling aku masa Bagan Pinang tak mampu nak buat statement camtu... Aku pun sebenarnya tak kisah sapa ko... sebab ko pun bukan bagus sangat... Kalau ko cukup bagus dan berani, ko tak guna open ID macam nih... Orang yang berani komen tetapi tidak berani tunjuk diri adalah seorang pengecut dan elok ditembak dari belakang... macam orang yang lari dari peperangan bila didesak...

MAHAI...

p/s... Sapa makan cili di terasa pedas...

Aku tahu selepas ini akan ader perubahan besar dalam hubungan aku dengan bloggers-bloggers lain dalam dunia blogging ini... Aku tak kisah... Aku ada cara aku memperjuangkan apa yang aku percaya...

Mungkin lepas ini aku akan lebih kurang blogging... Aku sibuk mengerjakan projek yang ORANG DALAM PARTI PAKATAN RAKYAT SENDIRI tak buat... sebab deme sibuk berparti...

15 comments:

Jarum Peniti said...

Salam Dugong @ Anaz,

Aku hanya kenal 2 3 orang jer daripada bloggers yang hang senaraikan tu tetapi yang buka mulut kat aku hanya sorang jer.

Aku pun ada di Bagan Pinang. Cuma aku takdak blog macam hangpa. Hari hari aku interaksi dengan hangpa. Cuma hangpa jer yang tak perasan.

Bagan Pinang adalah lokasi pertama untuk aku kenali beberapa bloggers. Antaranya Ust Hisham, Umm Hani dan Pemburu Syahid.

Macam hang dengan wak banjari serta cenangau tu lama dah aku kenai.

Sya pun aku dah kenai lama. Perisek pun aku dah kenai lama.

Cuma tak dak sekoq pun yang tau aku nih Jarum Peniti.

Aku tidak bercadang nak buat ulasan panjang lebar tentang hujah hang di atas.

Apa yang aku nak sebut hanyalah BELAJAR BELAJARLAH MENGAKU KELEMAHAN DIRI SUPAYA KAWAN KAWAN TIDAK LARI DARIPADA ANDA.

NAMUN, JIKA SEKADAR MENGAKU KELEMAHAN TETAPI TETAP TIDAK MELAKUKAN PERUBAHAN PADA SIKAP DAN PEMIKIRAN, TAKDE GUNA JUGAK.

Give your decision never your reasons. Your decision maybe right but your reasons are sure to be wrong.

Sampaikan salam aku kepada Sya best friend hang tu. I like her way walaupun sedikit kurang selesa.

Jarum Peniti said...

Aku sentiasa perhatikan bloggers yang hadir ke Bagan Pinang. Macam macam perangai dok ada.

Yang sibuk buat spekulasi, sibuk dengan spekulasinya.

Yang ada camera, sibuk dengan cameranya. Yang kenal pimpinan, sibuk nak tonjol dirinya.

Semua sama. Hang ka, banjari ka, Umm Hani ka, Berg ka, Pemburu Syahid ka. Semua sama jer.

Tapi dalam ramai ramai tu hang adalah yang paling hina sekali sebab seteruk teruk depa semua teruk lagi hang.

Seteruk teruk perisek pun dia ada buat artikel dan dia juga ke sana ke sini mencari bahan untuk disiarkan.

Tapi hang duduk melekat atas kerusi sampai tumbuh akar tunjang.

Blogger yang "menyumbang"kah macam tu? Atau sekadar blogger yang perasan "menyumbang"?

Tepuk dada tanya iman.....tapi tak tahulah hang ada iman ka dak sebab hang sendiri dengan penuh bangga mengaku hang tak semayang.

dugong_darat said...

Peh...

aku manusia yang berblogging dengan paling teruk di Bagan Pinang...

Peh ganda 23 beb...

Takpe, gua tak heran. Sebab lu bukan tahu keje gua macam maner... Sebab lu tak belum kenai sebenar-benarnya sapa gua... apa gua buat... no wonder...

Lu pun kater Perisik Rakyat teruk... Pojie... Lu pun teruk, tapi gua lagi teruk dari lu beb...

Gua malas nak bagi tahu apa gua buat kat Bagan Pinang... Sebab lu tak rasa apa gua buat... sebab lu pun gua tak tau lu buat apa...

Sebab kalau lu cuma jenih orang yang nak memerhati sahaja... tiada sumbangan juga. kira ganda 23 kali lebih teruk dari gua... Dan sebab ramai sangat orang nak memerhati nih la sebab PAS kalah teruk kat Bagan Pinang... Takde orang nak buat kerja

Gua tak bangga aku tak sembahyang... Aku mengaku itu foul aku... Itu masalah gua dengan Allah... Lu tak bleh nak lebih-lebih dengan gua... Gua ada iman atau tidak, lu bukan orang yang mampu nak ukur... Sebab iman ini Allah sahaja yang tahu samada kita ada atau tidak... Tak semestinya orang yang kuat sembahyang tu iman nyer Full Blast... Tidak semestinya orang yang kurang sembahyang tu takde iman terus... Ermmm teringat pulak nak tanya, tarbiah maner yang ko ikut nih...

Tetapi yang pasti gua bukan jenih baling batu simpan tangan... Gua berani berdepan dengan kenyataan... Gua berani mengaku silap gua... Sama gua nak perbetuikan, bukan dengan lu gua nak buktikan... Sebab gua tahu macam mana pun gua buat, gua tahu gua buat kerana Islam... Kerana rakyat, kerana keadilan dan kebenaran... bukan sebab lu... Bukan kerana pangkat atau kerana nama... Gua pun tak suruh orang bangga sebab kenai gua... sebab gua takde apa pun... sumbangan gua hanya macam duduk di kerusi sampai berakar tu je...

Cuma sekarang nih gua tetiba teringat kat Bob... Budak yang kene belasah tu... Kesian tengok dia sebab gua cuma duduk sampai berakar tunjang, hingga lawyer dia takde apa langsung bukti nak dakwa UMNO... kesian kat Bob...

Bob... nanti kalau ditakdirkan tamat nyawa Di Johol tu, lu kene sediakan kerusi lagi empuk untuk gua nak tambah lagi akar tunjang ganda 23 lagi...

Jarum Peniti said...

Dugong @ Anaz,

Jawapan tu biar ada substance. Jangan main taip suka suki hang jer.

Nak cerita iman apa lagi kalau solat pun dak? Kalau hang kata iman tu hak Allah dan manusia takdak hak nak pertikai iman hang, nampak sangatlah hang nih jahil tahap babun.

Rasulullah saw kata yang membezakan antara orang Islam dengan kafir adalah solat.

Dalam hadith lain, rasulullah saw kata solat tu tiang agama, sapa yang mendirikan solat, maka dia mendirikan agama, sapa yang tinggalkan solat, ka adia meruntuhkan agama.

Dalam satu lagi hadith, Rasulullah saw kata sapa sapa yang tinggai solat fardhu dengan sengaja maka dia adalah kafir yang nyata.

Hadith tersebut adalah berkisar soal iman dan yang berkata kata itu adalah Rasulullah saw.

Rasulullah saw itu pula adalah manusia sama macam kata. Bezanya, baginda ma'sum. Itu sahaja.

Kalau hang kata manusia takdak hak nak bercakap soal iman orang lain, maka salahlah Rasulullah saw berkata kata seperti tadi.

Dugong @ Anaz,

Jawapan hang sebenarnya melondehkan kejahilan diri hang sendiri.

Berpada padalah dalam menempelak orang lain jika hang sendiri pun jahil serupa UMNO.

Apa perkembangan kisah hang dengan Kulup Sakah? Hang tau kan macam mana cekalnya hati dan semangat Kulup Sakah suami isteri dalam melayari cabaran hidup? Tapi hang sanggup.........(aku tak sanggup nak sebut).

Kalau hang nih ada iman, hang tak akan buat macam tu kat Kulup Sakah.

Dugong @ Anaz, iman nie bukan duduk terperap dalam hati. Kalau hang kata, tak solat itu urusan hang tapi yang penting hati hang baik, apa beza hang dengan mana mana apek atau mana mana ayya?

Cuba hang pi mana mana, hang telanjang. Lepas tu, bila ada orang tanya pasai apa hang telanjang, hang jawab kat depa "Hangpa peduli apa? Yang Alllah nak tengok nie hati. Bukannya perbuatan kita".

Hang agak agak, orang tu akan buat apa kat hang? Kalau aku jadi orang tu, aku hanya akan kata satu jer - "Gila hang ni !!".

Moralnya, kalau nak jawab hujah, jawablah secara waras dan jangan jawab macam orang takdak akai.

Kawan kawan hang, albanjari, Umm Hani, Pemburu Syahid, Cenangau, dan tiga empat ekoq lagi pun serba ada kelemahan juga tapi depa ni jenis yang kalau salah depa akan mengaku salah dan depa tak jawab membabi buta macam hang.

Walaupun depa menulis kadang kadang tak pakai otak tapi bila orang tegoq depa, depa akan cuba cari di mana kelemahan depa.

Bukan macam hang. Tulis pun emosi. Komen emosi. Kata kat orang pun emosi. Kena hentam lagilah emosi.

Bengong.

Aku bukan nak kata hang takdak akai tapi kalau hang rasa aku kata hang takdak akai, mampuih pi kat hang. Aku peduli apa.....

dugong_darat said...

Nampak gayanya lu memang dah lama ada seteru dengan gua dah lama dah...

Sampai cerita gua dengan Kulup Sakah pun tahu... Ermmm Cerita Gua dengan Kulup Sakah dah pun settle... Gua ada sebab kenapa jadi begitu dan dia pun walaupun bukan official, dah terima apa yang gua send kat dia...

Iman, sembahyang, emosi sentiasa... gua tahu lu memang orang yang dekat-dekat dengan kami jer... juga orang yang selalu ada dengan kami...

Ok sekarang lu nak apa... Ok gua tak sembahyang dan gua memang takde IMAN... Puas hati...??? Gua nak telanjang pastu kater sukati gua kat orang... Supaya lu boleh puas hati... Takde la kut... sebab macam lu cakap la... Dugong binatang lemah lembut dan pemalu... malu la gua...

Solat memang hak individu... sapa nak tegur pun itu hak individu... sekarang nih tang maner aku pertikaikan sesiapa punya Iman... Aku takde pertikaikan iman Wak Banjari sampai nak melenting macam nih... Gua takder pertikaikan Iman Topeng Perak sampai dia nak melenting, Gua pun takde pertikaikan Iman sapa-sapa secara personal pun kat sini... atau kat posting atau kat komen blog wak...

Macam gua cakap, gua minta Albanjari tone down dengan M3M... kalau nak hentam macam dia buat, baik buat kat blogger UMNO... Dengan kengkawan tegur la cara lain... kalau nak hentam pun...

Gua hentam Wak pasai gua kene kencing macam toilet bowl je time isu Audia HA tu... Sapa tak hangin beb... Gua yang tak bersalah diperlakukan macam elok nak masuk JEL jer...

Gua bukan nak tegakkan benang yang basah... Gua memang jahil sebab gua tak bleh nak buat posting macam lu yang mampu quote ayat sana, quote hadis sini... memang gua jahil dan memang gua emosi... So apa lu nak???

Lu cuba telanjangkan gua dengan memalukan gua dengan cerita-cerita personal gua... dengan keadaan lu sendiri tak tonjolkan siapa lu sebenar... Gua kalau nak Hentam wak secara personal tentang peribadi, gua pun boleh hentam pasai open ID macam nih.... Lu ingat Wak tak melenting ker macam gua... Wak rilek kat shopping kompleks jer ker bila sampai hal personal...

Oppsss lupe ler pulak... Hal kene kencing tu hal personal rupernyer... Silap gua la tu...

Wak.. Aku dugong aka Anaz mintak maaf sebab bukak cerita personal antara saya dengan Wak... Saya mohon sepuluh jari sebab libatkan hal Wak dan kesilapan dalam blog atau apa pun... Walau demikian, saya gunakan ID saya yang sebenar supaya mudah Wak nak dealing dengan saya andai Wak tersentuh hati... Saya bukan macam Ini Jarum Peniti, seperti yang saya cakap, Baling Batu Sembunyi Tangan...



Camni la Jarum Peniti... Lu memang seorang yang berani nak cakap pasai peribadi orang. Sebab lu guna ID Open... Kalau nak cerita keburukan orang one by one gua pun ada cerita keburukan memasing bloggers hampir semua yang ada dalam network gua... Ingat... gua duduk dengan depa berbulan... kira sampai level, tahi lalat kat maner pun gua tahu... tapi ader gua nak gunakan sampai nak memalukan depa... tidak... sebab depa kawan-kawan gua... gua bukan pengkianat macam lu... Gua bukan orang yang jenih tikam kawan dari belakang... bukan jenih nak makan kawan... Kekadang foul sebab gua bukan maksum... gua sesekali lakukan kesilapan... gua akui... tetapi gua bukan jenih simpan dan dendam macam lu...

Camnila... abis gua punyer energy untuk jawap persoalan bangang ko nih... Gua ader banyak keje yang tertunggak sebab layan orang macam lu... orang yang nak tegur dan maki tetapi malu nak tunjuk diri siapa... Jenih apa ntah...

Kalau gua tak balas komen lu bukan bererti gua dah takut... Anggap jer gua nak pergi nak perbetuikan apa yang lu duk kutuk gua... Personal atau tidak... Dan gua harap lu perbetuikan tarbiah lu balik sebab lu sendiri pun dah tersimpang jauh... Gua jahil tetapi gua rasa ada hadis atau ayat yang boleh cerita lu nih jenih apa... maklum la gua nih jahil kan...

Selamat pagi kepada anda... semoga anda dapat berubah... kalau nak komen personal orang sila beranikan diri guna ID sendiri...

Jarum Peniti said...

Hang dah habis energy atau hang dah goyang? Hang yang cabar aku dulu kan? Siap cabar aku untuk berbahas di blog hang.

Dugong @ Anaz,

Perkara nih tidak akanm berhenti di sini. Banyak lagi yang aku akan dedahkan tentang hang.

Sekali dua hang songlap, maybe orang tak kisah. Tapi kalau dah acap kali, mati idup semula pun orang dah boleh beza dugong dengan serigala.

Hang yang start the game kan? Skrg pandai pandai hang pulak nak kata "OK KIA 0-0".

Sorrylah dugong@anaz, once u blew the whistle, i will play till the end of the game.

Win or Die......itu saja pilihan yg ada.

Jarum Peniti said...

Tunggukan pendedahan yg lebih mengejutkan tentang CARA HIDUP hang.

ali said...

Sapa kau ni jarum peniti?

Engkau sapa nak menghukum anaz. Eh babi pun tuhan tak kata apa.Cuma tuhan x bagi sentuh je.

Engkau ni lebih teruk dari babi. Tak kira la engkau ust atau wak banjari atau penghafiz quran atau sesapa saja.

Allah tak pernah mengajar nabi utk pre judge manusia lain. Babi pun tak pernah pre judge manusia. Jadi kepada anda yang berselindung disebalik nama jarum peniti, anda lebih teruk dan jahanam dari babi. Sudahlah bacul dan pondan tidak mahu mendedahkan identiti, malah lebih teruk dari babi itu sendiri.

Meh dtg N9 bai. Den nak tgk lu ada telur ke tidak. Wa ingt wa kenal sapa lu jarum peniti. Jangan sampai pecah lubang sapa lu, siap la lu jarum peniti. Org yang berselindung disebalik identiti anon ni mmg lebih teruk dari babi sebenarnya. Pondan pun x serupa lu.

ali said...

lagi satu jarum peniti, jika kau dedahkan aib orang, insya allah aib kau juga akan terdedah sama.Malah lebih mengaibkan, tak kira la kau tahfiz quran ke, ahli pas seumur idup ke.Itu semua dah tertulis bai.

jerung perkasa said...

kalau nak bercakap pasal iman, layak ke?
apatah lagi bila kata-kata yang digunakan tu tak melambangkan peribadi seseorang yang 'kononnya' beriman. bahasa mencerminkan peribadi.
islam tak ajar berbahasa camtu.

seperti yang diajar, ada satu garisan halus yang perlu kita jaga. ada bezanya menjaga iman berbanding sekadar menjaga reputasi kononnya beriman...

ustaz kata, kalau orang yang beriman, hatinya tak sanggup nak berkata-kata teruk camtu... cuma orang yang hendak dijulang sebagai beriman saja sanggup buat camtu...

chekZu said...

salam..
maaf, terpanggil nk komen kat sni..
dr ape yg dibaca, perasan x dr perbahasan kat ats ni telah wujudkan satu ukhwah antara si jarum dan si dugong..? subhanallah..indahnye islam..kan setiap ciptaan Allah tu xsia2..
cume kepada dua brothers ni si jarum dan si dugong..islam mengajar kita utk menegur dgn hikmah..bukan dgn serangan2..xkata si jarum btul dan si dugong btul..masing2 ada kesilapan..niat dah elok, nk tegur or nasihat..cume cara xberapa kena..sebaik2nya jgn di buka aib org lain..nnt bimbang aib kita dbuka jugak..dan meninggalkan perkara wajib tu, astaghfirullah..harap2 bleh la istiqamah ye..mmg bagus nk juangkan islam, cuma jika xkena caranya..rugi la kite bro..lapangkan dada masing2..bwk2 istighfar..lebih sgt emosi kat sni ni..yg mnegur biarlah berhikmah..yg ditegur biarlah berhemah..xde sape yg perfect..kita patutnye jelas dgn sokongan parti kite ni..kite berjuang ats dasar islam bukan kerana parti atau indvdu2 tertentu..kalo PAS, dah tersimpang dr memperjuangkan islam (cthnye la), perlu ke kite sokong PAS lg..? mari muhasabah diri kite same2..kan lebih baik korg berdua berkawan, tegur dgn penuh kasih sayang kerana islam.bina silaturrahim yg ganjarannye adalah pahala,bukan meruntuhkan silaturrahim yg kompem2 dpt dose..sayang btul..moga Allah mendekatkan hati korg,dpt sama2 berganding bahu menerajui barisan hadapan tentera islam yg matlamatnya menang atau mati syahid. insyaAllah..amiin..takbir!!

maaf kalau ade salah silap ye..xbest la berbalah gini..

peihong said...

selamat datang checkzu ke de' anje online.

as one of the writer kat sini jugak teman melihat apa yang berlaku ni hanya masalah komunikasi. macam lirik lagu gun n roses "WHAT WE HAVE HERE IS FAILURE TO COMMUNICATE?"

anyway welcome again checkzu...

jerung perkasa said...

aku tak suka orang yang suka memperlekehkan iman orang lain sambil indirectly mengagung-agungkan iman diri sendiri.
beriman sangat ke berperangai sebegitu?
mengaku je la mintak dijulang sebagai orang yang beriman.
bukankah itu bermaksud tidak beriman tapi berpura-pura beriman? bukankah itu bermaksud munafik?

harkkk tuihhh!!!

chekZu said...

tenkiu for ur warm welcome peihong~ (^_^)
ye2..niat dah elok dah, cara communicate tu je kurg sesuai..emm..pd sy kat cni ada 3 gol yg berperanan penting..si jarum, sidugong dan pemerhati (kite2 ni la kan..). Patutnye kite ni,yg gol. ke-3 cube damaikan,bukan panaskan lg..give solution or suggestions..sbb diorg tgh panas, kena disejukkan..xgitu? maaf la..cuma kalo kite ni tlg panaskan lg, kan xbaik tu..btnye plak dorg tambah2 panas..terputus plak silaturrahim (na'uzubillah, kan ke kite tukg panas dpt saham skali..astaghfirullah..si jaru dan si dugong, korg ni kan sesame islam..malu la kite sesame islam berbalah mcm ni..Nabi xkenan tau kite bt mcm ni. Patutnye saling bantu membantu, kekurangan kwn,kita dokong dan tampal dgn kelebihan kite. kelebihan kite,kite guna utk dokong dan tampal kekurangan sahabat kite..bcos nobody is perfect..tu sebab Allah nk kite hidup dlm jemaah, kite xkan bleh hidup sensorg..adakah kite pikir kite mampu pulun utk masuk syurga sorg2 tanpa libatkan org lain dlm proses pulun kite tu? tidak sama sekali. Never make decision when emotion is controlling u, sbb rasional kite kurang masa tu. Kalo x, decision tu akan susahkan org lain ataupn kite sndri yg susah..igtlah, Rasulullah sgt sayangkan kite,umat yg die xpenah jumpe..tp kite mcm ni,cam xhargai kasih syg die plak..Allahuakbar, btpa kecewanya Rasulullah kalo baginda tgk kite skrg ni..sanggup ke kite tgk baginda menitiskan airmata????sanggup??? lu pikirla sendiri..ni bukan utk bros dua org je, utk sume gak,,saya pn..kite muhasabah balik..baca balik kisah masa Rasulullah nk wafat..menitiskah airmata kita? goosebumps kah kite? Siiru 'ala barakatillah..moga Allah pertemukan hati kalian dijalan memperjuangkan agamaNya..insyaAllah..

anyway,thanks again to peihong~ mai la lawat lanunsepet.blogspot....hehe

Anonymous said...

dugong memang perompak!..makan duit sana sini

Post a Comment