dari ruyung yang pecah maka sagu bertaburan, 
dari katak yang tidak mati bila menyeberangi jalan, 
dari lembu yang mempertahankan hak namanya, 
dari meja yang ditepuk dan gelas pecah,
dari otak pemikir marhaen yang rendah IQnya, 
dari pandangan serong mata hati, 
dari racauan jiwa yang kacau,
dari kail sejengkal laut dah diduga,
dari anjing yang berjaya meruntuhkan bukit,
dari kelawar yang jaga siang,
dari pungguk yang cuba merindui mentari,
dari tikus yang berjaya membaiki labu,
dari 1Hz ke infiniti,
dan.....

-de' owner-

02 January 2009

bateri laptop

Kalo macam ni la powernya batttery laptop.... gerenti teman akan angkat satu...

adjust untuk 2009

CatatanKu

Salam semua rakan2 ku..
Hari Kedua d bulan januari dan hari kesepuluh dlm bulan muharram..
Masih belom nampak apa2 lagi..entah lah..
Tapi yang pasti perjuangan ISLAM masih belom selesai..perjuangan yg menuntut kearah lebih ISLAMIK bagi negara yg teman warganegaranya iaitu MALAYSIA..
Perjuangan yg tiada noktahnya..
Seperti kata Dato' Ismail Kamus di dalam ceramahnya..
Perjuangan dlm menegakkan sebuah negara yg berlandaskan syariat ISLAM xkan terhenti ibarat seperti mengalirnya air sungai..walau di sekat2 airnya tetap mengalir terus..
Begitulah hal dlm berdakwah..wlaupun di tekan walau d hentam walau d gam..ISLAM itu semakin subur dan semakin mekar..
Walaupun perlu mengambil masa yg panjang..usaha ini xkan terhenti malahan akan d teruskan dari generasi ke generasi..sehinggalah ISLAM itu terus suburmekar d hati para pecinta ISLAM..
Memang benar ISLAM itu ramai musuhnya..itu telah termaktub..termasuklah mereka yg memperjuangkan betapa kita perlu untuk mengikut ajaran ISLAM seratus peratus tanpa perlu mempersoalkannya..
Musuh ISLAM yg nyata mmg kita x nafikan..tpyg paling kita takutkan ialah musuh dalam selimut..atau lebih mudah d bahasakan dengan munafiq..
Ya..musuh yg dmaksudkan ialah dari umat ISLAM itu sendiri..mereka yang mengaku sebagai penganut ISLAM dan beriman padaNYA..tetapi dalam masa yg sama mereka ini jugalah yg mengatakan hukum ALLAH itu kolot dan ketinggalan zaman..NAUZUBILLAH..agak2 teman kalau mati lah mereka2 ini..d kubur mana nak kita tanamkan???..knp???..kerana mereka inin sebenarnya telah nyata lagi terang adalah terkeluar dari ISLAM..teman x pasti merek sedar ataupun tidak..tapi itu lah hukumnya pada mereka yg mempersoalkan HUKUM ALLAH(bagi yg beragama ISLAM)..
Apa yg dkatakan ni bukan nya nak mengkafirkan sesiapa tetapi sekadar nak menyedarkan mereka..kerana ada nas yg menyatakan..walau satu huruf d dalam Al-Quran pun jika kita langgar blh d anggap murtad apatah lagi bagi mereka yg mempersoalkan hukum ALLAH..Bagi Saudara2 seagamaku..inilah yg perlu kita titik beratkan..agar segala perlakuan atau kalam yg kita ucapkan tdk menyebabkan terkleuar dari ISLAM tanpa kita sedari..
Jadi..amatlah perlu kita timba lagi pengetahuan kita mendalami lagi ilmu2 agama..semoga kita akan sentiasa beringat..
Sememangnya kita sering melakukan dosa2 tanpa kita sedari tetapi ALLAH tetap ampunkan dosa kita..selagimana kita memohon keampunan dariNYA..dan menyedari kesilapan kita..
Hidupku matiku hanyalah d dalam ISLAM..
Ingatlah hukum syirik pada ALLAH ialah neraka selama lamanya..



p/s:maaf jika artikel ini ada kelemahan atau kesilapan..

Lain Dari Yang Lain

KOTA BHARU, 1 Jan (Hrkh) - Kebiasaannya sambutan tahun baru dihiasi dengan nyanyian artis dan letupan bunga api, namun lain pula apa yang berlaku di Kelantan malam tadi.

Sambutan tahun baru yang diadakan serentak bagi 1430 Hijriah dan 2009 Masihi dimulakan dengan solat Maghrib dan Isyak berjemaah di Dataran Stadium.

Dan selepas itu paluan gendang oleh pelbagai kaum dimulakan mewakili masyarakat Melayu, Cina dan India.

Biar pun hujan lebat membasahi Kota Bharu yang bermula jam 7.30 malam, namun masih ramai datang menyaksikan program tersebut yang ternyata berlainan berbanding tempat lain.

Penonton juga dipersembahkan hiburan yang dikendalikan Akill Hayy dan Farah Dibba. Selain itu dikir barat oleh Kumpulan Sri Budi dan Zul Wisma, manakala Rabbani menyampaikan lagu nasyid

Dan tepat jam 12 malam azan dilaungkan Akill Hayy dan diakhiri pertunjukkan bunga api.



P/s:petikan dari HarakahDaily.Net
amat berlainan skali sambutan tahun baru d K.B.
ini yg d katakan dunia dan akhirat seiring..

Spesial

Nak di jadikan cerita... ada la sorang kaya baru, asalnya di kampung saja... tapi disebabkan tanahnya kena projek KLIA, jadilah dia jutawan segera. Waktu dia susah dulu teringin sangat dia nak pi K.L, so lepas dah jadi kaya, tanpa membuang waktu, dia pun lah ke K.L. Pasai banyak duit, dia pun bawak la sorang bodyguard merangkap pembantu peribadi.Di K.L, dia menginap di K.L International Hotel. Sampai di sana lebih kurang pukul 10:00 pagi… perut dia pun agak berkeroncong sikit la. Selepas check-in, dia bagi tau kat pembantu dia..

O.K.B (Orang Kaya Baru ) : "Mat…aku lapag ni , belikan aku mee yang spesial satu."

Mat : "Okey Boss…tapi mee yang spesial tu macam mana Boss ?"

O.K.B : "Ishk..hang niii, mee yang spesial tuu..pakai teloq dua biji laa.."

Mat : "Ooooo….siap Boss."

Lepas tu ..makan la si O.K.B mee spesial tu. Mai time pukul 3:00 ptg, perut O.K.B tu berkeroncong lagi. Lalu dia panggil pembantu dia tu..

O.K.B : "Mat..! Aku lapaq nihh , pi beli nasi goreng spesial satu."

Mat : "Nasi goreng spesial ..? Yang pakai teloq dua tu Boss ..?"

O.K.B : "…waaaa , dah pandai dah hang Mat , no ?..cukup tau aku punya taste…"

Mat : "Mesti laa Bosss..bagi saya 10 minit saja Bosss…"

Lepas siap makan, O.K.B tu tertidur la sampai maghrib.. dia pun terbangun pasai air-cond sejuk sangat . Pasai dah tidoq sampai ke petang, dia pun susah la nak tidoq lagi. Bergulung pi berguling mai, tak leh tidoq juga.. air-cond pun sejuk gila… jadi @#@$#@^ pun dok "stand by" saja laa.. Tak tau nak buat macam mana ngan sejuk lagi, dia pun panggil pembantu dia lagi…

O.K.B : "Mattt !!!…."

Mat : "Yaaaa..Boss,"

O.K.B : "Mai sini sat…Mat : Ada apa Boss…?"

O.K.B : "Mat…@#@$#@ ^ aku minta laaa..(dgn nada berbisik ) Hang pi cari awek yang spesial kat aku sorang, yang spesial tau."

Mat : "(sambil tergaru-garu kepala)..okey Boss !"

Si Mat ni mana la tau pasai awek-awek yang boleh "pakai" ni. Tapi,Boss punya pasai dia pun pi la cari jugak…. Sejam kemudian dia pun pi la hantar satu awek untuk Boss dia. Mat ni pun standby la kat luar bilik, mana nak pi tau takut-takut pencegah maksiat mai. Pas lima minit awek tu masuk dalam bilik Boss dia tiba-tiba dia dengar suara yang kuat dari dalam bilik..

O.K.B : "MATTTT !!!!…"

Mat : " Ada apa Boss…"

O.K.B : "Pasai pa hang cari bapok kat akuuuuu..aku kan kata awek…?"

Mat : "Laaa…..Tadi Boss kata cari awek yang spesial ….Boss selalu kata yang spesial tu mesti teloq dua…"

O.K.B : "..?????????? ????????? ?????"

Kisah Imam Al-Ghazali

Nak cerita sikit bab Imam Al-Ghazali, walaupun umum tahu yang Imam al Ghazali adalah pakar falsafah dan ilmu, namun sepandai-pandai beliau, ada satu ilmu yang beliau tidak tahu.

Imam Al-Ghazali tak tahu bezakan antara anjing "budak" dan anjing baligh. Dibukanya kitab-kitab tersohor namun tiada apa yang ditemuinya. Akhirnya, seorang pemuda yang duduknya di kaki lima yang mengajar beliau perbezaan di antara kedua-dua anjing itu. Pemuda itu kata, anjing baligh kencing sambil angkat kaki tapi anjing budak tidak.

Sejak hari itu, setiap kali Imam Al Ghazali terserempak dengan pemuda tersebut, beliau akan menunjukkan hormatnya kerana pemuda itu adalah gurunya.

Di suatu ketika, Imam Al Ghazali didatangi perompak yang ingin merompak segala hartanya termasuk kitab-kitabnya. Imam Al Ghazali merayu agar dipulangkan kitab-kitab ilmunya kerana itulah khazanah paling berharga buat beliau. Segala cetusan pemikiran dan ilmunya ada di dalam kitab-kitab tersebut.

Perompak itu dengan sinis mengatakan bahawa Imam Al Ghazali tidaklah hebat sangat kerana tanpa kitab-kitab itu, Imam Al Ghazali adalah "nobody" (arab cakap orang putih oooo). Tersentak Imam Al Ghazali mendengarnya dan semenjak hari itu, beliau menghafal semua isi kandung kitab-kitabnya, dan tindakannya adalah atas nasihat dari perompak!

angkat kain lucut seluar

Seorang Guru ingin mengetahui sejauh mana kepintaran murid-muridnya. Dia bertanya satu soalan kepada seorang murid perempuan.

Guru : Bila kamu bertemu penjahat yang ingin memperkosa kamu, apa yang akan kamu lakukan?

Murid: Saya akan menaikkan skirt saya tinggi-tinggi!

Guru : HAH ! (terperanjat), lepas tu awak buat apa?

Murid: Saya akan suruh penjahat tu buka seluarnya.

Guru : Habis tu apa yang ... (Mula Khuatir)

Murid : Lepas tu, saya akan lari. Saya dapat lari laju jika skirt
saya diangkat, sedangkan penjahat itu susah nak kejar sebab seluarnya tersangkut di kaki ketika dilucutkan...

mat rempit

Ada sorang mat rempit ni, dia yatim piatu dan tinggal dengan nenek die. Dia sangat sayangkan nenek dia. Suatu hari, neneknya sakit dan dia nak bawa nenek dia gi klinik.

Mat rempit: Nenek pegang kuat kuat, nanti jatuh.

Nenek: Nenek tahu ler.

Mat rempit: Saye dah nak rempit ni, nenek pegang kuat kuat!!

Nenek: Nenek dah pegang kuat kuat ni, cepatla ke klinik, nenek dah tak tahan sakit ni.

Mat rempit: Ok, nenek pegang kuat kuat yea!

Nenek: Budak ni!!, cepatlah!!

Maka Mat rempit tu pun mula memulas motornya. Tiba tiba... ..

Nenek: Adoiiii!!! Patah pinggang nenek ni cu!!Saketnyaa!!

Mat rempit: Nenek!! Nenek tak apa apa? Kan saya suruh nenek pegang kuat kuat, macam mane boleh jatuh??

Nenek: Nenek dah pegang kuat kuat tadi.

Mat rempit: Nenek pegang kat mana?

Nenek: Kat pagar rumah..

Tiga kali je...

Pada satu malam, ada pasangan yg agak berumur sedang makan malam dengan romantiknya bagi menyambut ulangtahun perkahwinan mereka yg ke 50 tahun.

Suaminya, seorang Tan Sri dan bekas ahli politik mula bercerita tentang nostalgia mereka suami isteri, sekian lama hidup bersama, suka duka, susah dan senang. Si suami memang menyanjung isterinnya, bernama Maria.

"Maria, selama kita kahwin ni, suka duka kita lalui, susah senang kita tempuh, abang amat menyanyang Maria, tapi ada satu perkara yg asyik bermain-main di benak abang ni dan abang selalu bertanya-tanya. Berterus-teranglah dgn abang pada malam ni, pernah tak Maria curang dgn abang selama ni?"

Maria agak terkedu sekejap dan merenung panjang muka suaminya itu, lalu berkata dengan penuh kekesalan, "Ya abang, Maria mengaku pernah curang dgn abang, tapi hanya 3 kali sahaja selama ni"

"3 kali?" Tan Sri tu agak terkejut, tapi tak la marah, dah tua dah dan memang berniat utk memaafkan isterinya,"Bagaimana boleh terjadi 3 kali tu Maria?"

Perlahan jer la isteri dia mula membuka lebaran cerita lama, "Abang ingatkan masa kita mula-mula kawin, terus beli rumah dan selang beberapa tahun, kita susah sangat masa tu hingga rumah kita hampir nak dirampas oleh bank"

"Ya, abang ingat peristiwa tu" jawab si suami. Si isteri menyambung cerita, "Abang pasti ingat yg pada satu petang tu Maria pergi jumpa pegawai bank tu dan esoknya, bank tu tak jadi rampas rumah kita, malah bagi tambahan pinjaman utk abang mulakan perniagaan.."

"Emmmm.. sukar buat abang menerima kenyataan ini, tapi abang maafkan maria kerana apa yg maria buat tu untuk masa depan kita jugak", kata si suami, " Kali ke 2 pulak?"

"Abang ingat tak, abang hampir menemui maut sebab ketumbuhan dalam otak pembedahan?" si isteri menyambung cerita "Ya, abang ingat" jawab si suami. "Kalau macam tu, abang pasti ingat yg Maria ada pergi jumpa doctor pakar tu dan esoknya, dia setuju buat pembedahan utk abang tanpa bayaran apa-apa pun.."

"Oh maria, walau perit hati ini mendengarkan, tapi abang tetap maafkan maria sebab apa yg maria buat tu untuk masa depan kita jugak dan kerana sayangkan abang jugak.. yang kali ke 3 macam mana pulak? ", kata si Tan Sri. Si isteri menundukkan mukanya dan menjawab penuh lemah, "Abang, ingat tak masa abang bertanding merebut kerusi bahagian dan abang perlukan 248 undi lagi...."

Tan Sri pengsan kat situ jugak...

AHAF vs DDDB


KES A
Ahmad Hafizal Ahmad Fauzi dari Kampung Titi Serong, Jalan Kuala Perlis, merupakan pemuda pertama yang didapati bersalah kerana gagal menghadiri PLKN, pada 11 May 2005. Beliau didakwa dengan sengaja mengingkari notis bertarikh 9 Julai 2004 yang memintanya melaporkan diri di Kem Dusun Resort, Kuala Nerang, Kedah.

Ahmad Hafizal Ahmad Fauzi yang merupakan seorang daripada empat beradik kepada seorang ibu tunggal, telah berhenti persekolahan selepas tamat pelajaran tingkatan dua SMK Syed Alwi di Kayang. Ahmad Hafizal Ahmad Fauzi yang bekerja mengambil upah membuat bendang secara harian untuk menanggung ibu dan dua adiknya, memilih untuk menjalani hukuman penjara. Abangnya pula (21 tahun) dilaporkan berada di Melaka bagi mencari pekerjaan, dan dua orang adiknya berusia 16 dan 15 tahun. Ahmad Hafizal Ahmad Fauzi dilaporkan oleh akhbar The Star sebagai meminjam RM7 daripada ibunya untuk menghadiri kesnya di mahkamah.

Majistret Wan Norzanuar Wan Ahmad menjatuhkan hukuman penjara 14 hari atau RM600 ke atas Ahmad Harizal selepas dia gagal membayar denda berjumlah RM600. Ahmad Harizal yang kesempitan wang telah memilih untuk hukuman penjara 14 hari.

KES B

Pelakon Diana Danielle Danny Beeson, 17, tidak akan mendaftar menyertai Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) hari ini.

Pelakon berkenaan membuat rayuan supaya diberi kelonggaran untuk menangguhkan penyertaannya dalam program itu yang sepatutnya bermula hari ini selama tiga bulan.

Penangguhan itu dibuat kononnya kerana Diana terikat dengan kontrak penggambaran sebuah filem berjudul Kecoh Betul. Menurut pengarah filem itu, Baldev Singh, syarikat produksi White Merpati Entertainment yang menerbitkan filem berkenaan telah berurusan dengan Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN) dalam mendapatkan kelonggaran bagi pihak Diana.

Permohonan itu dibuat minggu lepas setelah Diana terikat dengan perjanjian penggambaran filem arahannya dari 22 Disember sehingga 22 Januari depan.

Alasan penangguhan Diana itu tiada langsung dalam peraturan PLKN.

p/s : anak menteri macam mana pulak?

Santapan Tahun Baru


Sesuai diletakkan di pejabat...
Terutama di pejabat kerajaan...

santapan jiwa 3

santapan jiwa 2

santapan jiwa 1

Just a joke...

Masuk Penjara

Suatu hari 2 orang kanak-kanak sedang berbual di sebuah taman.
Mereka bernama Amin dan Susan

Susan: "Min, kenapa kau sedih?"

Amin: "Ayahku masuk penjara."

Susan: "Kenapa?"

Amin: "Ayah pecahkan kaca tingkap..."

Susan: "Hah...pecahkan kaca tingkap pun masuk penjara?"

Amin: "Dia pecahkan tingkap kapal selam."

Susan: "Patut le..."

tag team


Macam yang teman dah agak gerenti Harry Redknapp ni akan beli Jermain Defoe untuk Tottenham Hotspur. Kemana saje si Harry ni pi dia akan cuba bawak Defoe sekali. Memang tag team yang menarik. bertambah menarik pulak si Defoe ni akan score goal sesuka hati bila dibawah Harry.

sambutan tahun baru

satu puak celebrate dengan pesta
dari pesta nyanyian
terus ke pesta lumba haram
tersampuk pulak pesta seks
tersesat ke pesta buih
terkinja kinja macam beruk kena belacan
terlompat lompat macam berdiri atas sarang semut

yang nganga penonton tv
yang meleleh liurnya penonton tv
yang mengira berapa kos pesta tu penonton tv
katanya ekonomi meleset tapi rizab kuat
tak kan pasai rizab kuat boleh belanja sukahati

10 saat sebelum 12 tengah malam
jenuh mengira dentangan pertama 12 tengah malam
menjerit sampai keluar anak tekak
melompat sampai kain koyak

di Kelantan pulak celebrate dengan puji pujian
dengan pengisian tazkirah
dengan pengisian nyanyian berunsurkan ugama
yang rugi penonton tv sebab tak de live
yang untung mereka yang pergi
walau pun hujan tetap meraikan

jam 12 tengah malam laungan azan berkumandang
sayu hati mendengar
terbukak pintu keinsafan
terasa kerdil di bumi pinjaman ini

di Perak teman perasan tak de bunga api
namun 1 januari 2009 datang tanpa halangan...
kalendar tetap berganti juga
tanpa mengira apa cara sambutan kita
yang penting cara sambutan bagaimana menjadi pilihan

PANAS HATI...

tlg la dak Niger..
lo nk 'brg' kami, sorry ar..
ko leh amik brg cikaro yg ader kat lorong2 itam tue...
ok la ngan kulit korg tue..

ader ke ptt diorg kate teman ni ader couple ngan dak niger..
best sgt ker dak niger tue?
dah ar bau bdn dieorg pn leh tinggalkan kesan kat dalam kelas lo diorg masuk....
tlg la..
x berkenan haku!!!

tali pinggang kaledar belakang

Terus terang cakap la teman memang tak amik peduli pasai undang undang tali pinggang belakang ni. Sebabnya teman tak de kereta.

Yang menjadi kemusykilan teman ialah family ada 4 orang anak. Parent kat depan dah tentu ada tali pinggang. 4 anak kat belakang macam mana? Setahu teman kar seat belakang ada 3 set tali pinggang kaledar je. Sah la kena saman.

Nak tak nak keluarga yang lebih 5 orang kena pakai MPV.

Atas dasar apa penguatkuasaan undang undang ni? Yang selama hari ni yang depan wajib pakai pun teman nengok payah nak pakai. Apatah lagi bila kat belakang?

Gamaknya penguatkuasaan undang undang ni hanyalah satu propaganda nak lakukan jualan bakal MPV Malaysia oleh Proton kot?

p/s : teman dah prepared surat doktor mengatakan yang teman tak perlu pakai tali pinggang keledar atas sebab sebab kesihatan...

Payah Bonar

Khas untuk kombang...


engkau buek jo camni...
konpem engkau tak kono ambek sign dekan...

Blogger Network @ Perak

ALERT!!! ALERT!!! ALERT!!! ALERT!!! ALERT!!!

Bloggers Network @ Perak tidak pernah melantik sesiapa untuk mencari dana / sponsor / derma bagi membiayai program yang akan dianjurkan. Harap Maklum

Calon P36

ADUN Wakaf Mempelam, bekas EXCO kerajaan negeri Terengganu ketika PAS memerintah iaitu Sdr Abdul Wahid Endut dipilih sebagai calon Pakatan Rakyat untuk Pilihanraya Kecil Kuala Terengganu P36.

Tahniah dengan pemilihan.

TAKBIR!!!

New Fashion?

hoh..ini mesti alat nak mengelak mengantuk atau pun..
alat anti ngular..
hehehehehhehe..
p/s:anas mau ka satu..???