dari ruyung yang pecah maka sagu bertaburan, 
dari katak yang tidak mati bila menyeberangi jalan, 
dari lembu yang mempertahankan hak namanya, 
dari meja yang ditepuk dan gelas pecah,
dari otak pemikir marhaen yang rendah IQnya, 
dari pandangan serong mata hati, 
dari racauan jiwa yang kacau,
dari kail sejengkal laut dah diduga,
dari anjing yang berjaya meruntuhkan bukit,
dari kelawar yang jaga siang,
dari pungguk yang cuba merindui mentari,
dari tikus yang berjaya membaiki labu,
dari 1Hz ke infiniti,
dan.....

-de' owner-

09 January 2009

Cerita Seorang OKU

ini yg teman tau dari stu akhbar..

alkisahnya ada satu manusia ni..namanya teman udah lupa..
kisahnya berlaku slps pilihanraya umum yg lalu..

kisah bermula apabila..saudara yg bernasib malang ni menerima pemberian kerusi roda dr satu parti..sungguh terharu saudara kita apabila menerima pemberian mereka2 ini yg saudara kita ni rasakan adalah pemberian yg ikhlas..

maka sampai lah kerusi yg d sebutkan itu..bergembiralah saudara kita yg seorang ni..utk makluman semua..saudara kita ni rakyat yg tdk berkemampuan dari segi ekonomi dan fizikal..
makanya..

setelah tamat pilihan raya..

mereka2 ini mengambil semula kerusi roda yg d berikan kpd saudara kita ni..di rampas tanpa rasa perikemanusiaan..
maka dtglah..geng2 yg teman blh katakan samseng..krn apa..?mereka ini dtgnya lagak seperti saudara kita ni dah buat kesalahan yg amat besar..d rampas semula kerusi roda yg d berikan itu atas arahan org2 besar mereka..maka terkapar kapar lah saudara kita ni yg amat memerlukan belas ehsan dari mereka manusia yg sempurna fizikal ni tapi cetek akal..

knp d rampas mereka..?setelah d siasat..rupanya saudara kita ni mengundi parti yg bukan d terajui mereka2 ini..

sesungguhnya mereka ini blh teman ibaratkan lebih teruk dari yahudi itu sendiri..

tanpa semena mena..dtglah rakan kita dari parti yg bukan d terajui mereka mereka ini..
atas rasa tanggungjawab..atas rasa sifat kemanusiaan..
rakan2 kita ni dtg memberi kerusi roda yg lain..yg lebih ikhlas..

sungguh terharu saudara kita ni..jelas sungguh perbezaan mereka2 ini dgn slogan yg katanya membela nasib bangsa agama dan negara..

Cukup Ke

adakah cukup dgn hanya berdemostrasi..??
adakah cukup dgn hanya membakar bendera..??
adakah cukup dgn hanya sidang tergempar..??
adakah cukup dgn hanya mengutuk..??
adakah cukup dgn hanya ketetapan resolusi..??

yg sebenarnya..itu semua tdk cukup..
yg sebenarnya..itu semua tdk memadai..
yg sebenarnya..tindakan ketenteraan yg mampu menyelesaikan semuanya..

Sengal Otak 5

Johan dilahirkan tanpa kedua telinganya, tetapi walaupuncacat dia berjawatan tinggi di sebuah bank. Dia sangat marah kalu ada orangyang mempersoalkan tentang telinga.Satu hari dia mahu mengambil kerani baru dan tigaorang disenaraipendek untuk sesi temuduga.

Calon pertama seorang lelaki yang mempunyai penampilan yang baik. Diakhir temuduga, Johan bertanya satu soalan kepada lelaki itu."Awak nampak tak sesuatu yang ganjil pada saya?""Ya, tapi minta maaf kalau saya kata tuan tak adatelinga, macam ayam" jawab lelaki itu dengan jujur. Merasa terhina denganjawapan itu, Johan mengusirnyakeluar dari pejabat.

Calon kedua ialah seorang perempuan yang berpengalaman bekerja di bankhampir 5 tahun. Dia lebih baik dari calon pertama tadi. Di akhir sesi temuduga, Johan bertanya soalan yang sama ditanya padacalon pertama."Awak nampak tak sesuatu yang ganjil pada saya?""Ya ...saya heran bagaimana tuan boleh mendengar saya dengan baik, sedangkantuan duduk jauh dari saya." puji perempuan itu. Sebaik mendengar jawapan dari perempuan itu, Johan berang dan menghalaunya keluar.

Calon terakhiradalah yang terbaik, walaupun masih muda diatelah bekerja lebih 8 tahun di bank. Selain bijak dia juga tampan danbergaya. Seperti calon terdahulu Johan bertanya soalan serupa."Awak nampak tak sesuatu yang ganjil pada saya?""Ya. Awak pakai contact lens," jawab pemuda itu menahan perasannya daritergelak. Walaupun terkejut, Johan gembira dengan jawapan pemuda itu. Diahairan kerana pemuda itu sangat teliti dan dapat melihatnya memakai contactlens walaupun mereka duduk agak jauh."Bagaimana awak tau" tanya Johan lagi. Pemuda itu tidak dapat lagi menahan gelihatinya lalu ketawa besar hinggajatuh terguling-guling sambil berkata," Dah tentu tuan tak boleh pakaicermin mata sebab tuan tak ada telinga, nak sangkut kat mana".

Huargh! Huargh! Huargh!"

Kenapa Kereta Kancil Laku...

Nih Citer Lama... Tapi still ever green... So enjoy....

Pada suatu malam yang hening dan sunyi di lebuhraya utara selatan Kelihatan sebuah kancil putih tersadai di sebelah lane kerosakan. Ada orang tua yang berdiri disebelahnya, pemilik kancil tu sedang berjalan ke hulu-hilir cuba menahan kereta supaya membantu. Tidak ada sebuah kereta pun berhenti. Tiba-tiba datang la sebuah kereta evo 8 berhenti di sebelah kancil tadi.

"Ada apa nie pakcik, kereta rosak ke?" Tanya pemuda berusia dalam lingkungan 20an.

"A'ha rosak." Jawap pakcik tu simple aje.

"OK, cam nie, saya ada tali nanti saya ikat kat kereta saya dan saya tarik kereta pakcik sampai tol." Mamat nie bagi idea.

"Worrait gak tu...", tapi....nanti kalau pakcik rasa awak bawak laju pakcik akan hon dan bagi high beam."

"OK pakcik."

Mamat nie pun ikatlah tali kat kereta kancil didepan dan hujungnya diikat dibelakang bumper evonye. Dia pun jalanlah dengan slow dan berhati-hati. Dalam lima kilometer mamat nie laju le sikit, apalagi pakcik tu pun hon dan bagi high beam la kat mamat tu. Mamat tu pun slowkan balik.

Tiba-tiba ada sebuah Subaru Impreza WRX datang dari belakang dan press minyak kat mamat evo8. Apa lagi, jiwa muda patang dicabar, dia pun tekan la minyak rapat nak kejar Subaru nie. Lupa la pulak dia dengan kancil org tua yg diikat kat belakang kereta dia. Orang tua tu punya la hangin satu badan, dia pun hon dan bagi hi beam bagai nak rak. Mamat evo8 tu dah tak sedar
dah angin punya pasal.

Kebetulan pulak polis ada buat speed trap kat bawah jambatan. Vrooommm......bedesup peginye... Ini dah lebih speed limit nie. Kate polis nie. Cecah 250km/j memasing nie. Dia pun contact la kengkawan dia kat depan supaya saman kereta-kereta yg laju nie.

"OVER...OVER, ada tiga buah kenderaan memandu melebihi had laju, sebuah Subaru Impreza WRX, sebuah evo8 dan sebuah lagi kalau aku cakap korang mesti tak percaye punye.........
sebuah kancil putih tengah cucuk angin evo8 tu dan siap bagi hon dan hi beam nak potong!!!

ujian

Terdapat 3 orang gila yg mengambil ujian perlepasan hospital .

lalu doktor itu bertanya kepada org gila yg pertama, "apa yg kau mahu bawa jika berada di gurun", orang gila itu menjawab 'payung, sebab kalau panas saya boleh berteduh' .

Lalu org gila itu dilepaskan

Doktor itu menanya soalan yg sama kepada org gila kedua, lalu dia menjawab " saya akan bawa air, sebab kalau saya haus saya boleh minum"

lalu org gila itu dilepaskan.

Doktor itu menujukan soalan yang sama kepada org gila ketiga lalu dia menjawab" saya akan bawa pintu kereta sebab kalau panas saya boleh menurunkan cermin tingkap... "

lalu org gila itu dimasukkan kembali ke hospital

sarapan

Seorang lelaki melihat sebuah papan tanda di sebuah restaurant yang bertuliskan "SARAPAN PAGI ISTIMEWA", dan lelaki tersebut tertarik dan memasuki restaurant tersebut.

Pelayan membawakan minuman dan bertanya kepada lelaki tersebut, apa yang akan dipesan.

Lelaki tersebut bertanya dengan penuh rasa ingin tahu kepada pelayan tersebut "Apa SARAPAN PAGI ISTIMEWA hari ini?

"Lidah ayam bakar", pelayan tersebut menjawab dengan nada bangga!

"Lidah ayam bakar?? Lidah ayam bakar! Tidakkah kamu tahu bahawa hal itu sangat menjijikkan? Saya tidak akan sesekali makan apapun yang keluar dari mulut seekor ayam!" kata lelaki tersebut.

Kemudian pelayan tersebut bertanya "Kalau begitu encik mahu sarapan apa?

"Bawakan saya telur rebus!" jawab lelaki tersebut.

"Itukan dari 'bontot ayam!" jawab pelayan dengan selamba.

Security Reason

LCCT

LCCT Sepang terbakar
punca dari satu terminal yang dalam pembinaan

LCCT Sepang masing ada pembinaan terminal
Pembinaan terminal makna pembesaran LCCT
pembesaran LCCT makna tak perlu LCCT Labu

Buat apa LCCT Labu kalo
LCCT Sepang nak dibesarkan

Buat apa besarkan LCCT Sepang
Kalo nak buat LCCT Labu

Nak tunjuk banyak duit?
pi sedekah kat palastin
patriotik ke?
sedangkan ada yang dalam negara masih merempat

hantam saja la labu.

pi mana

Polis : "P" mana pakcik?

Pak Cik : P Aloq Staq (loghat Kedah).

Polis : Pak cik nak bergurau pulak. "P" mana pak cik?

Pak Cik : Aku nak p Aloq Staq. (Dah mula naik angin).

Polis : Amboi, main-main pulak pakcik (tersengih). Pak Cik, "P" mana?

Pak Cik : Aku habaq Aloq Staq hangpa tak percaya. Apa hang ingat aku tak tau ka jalan ni nak pi aloq staq. Hangpa jadi polis pun hangpa jangan nak perleceh aku tau (marah).

Polis : Pi pi pi pi lah ... nyusah aje

Pak Cik : kan mudah camtu ...

kantoi

Sebuah kereta memecut dengan laju kerana pemandu lewat ke tempat keje.Kebetulan sebuah ambulan berade dalam kecemasan, semua kenderaan memberi laluan dan pemandu kereta tersebut mengambil kesempatan mengekori ambulan tu. Tiba-tiba datang kereta peronda polis dan mengarahkan pemandu tadi berhenti.

polis :Kenape awak memandu dalam kelajuan yang melebihi had?

pemandu:Tolong lah encik ,saudara saye berade dalam ambulan tu, tu yang saye ikut dengan laju.

polis :Awak nak kelentong pun agak-agak le sikit.Saye pun tengah ikut ambulan tu, sebab kat depan sane ade kemalangan.

kurang merokok

ngantuk ye kak

underwater blogging