dari ruyung yang pecah maka sagu bertaburan, 
dari katak yang tidak mati bila menyeberangi jalan, 
dari lembu yang mempertahankan hak namanya, 
dari meja yang ditepuk dan gelas pecah,
dari otak pemikir marhaen yang rendah IQnya, 
dari pandangan serong mata hati, 
dari racauan jiwa yang kacau,
dari kail sejengkal laut dah diduga,
dari anjing yang berjaya meruntuhkan bukit,
dari kelawar yang jaga siang,
dari pungguk yang cuba merindui mentari,
dari tikus yang berjaya membaiki labu,
dari 1Hz ke infiniti,
dan.....

-de' owner-

16 January 2009

Gurindam Tuan GUru Nik Aziz Tentang Rasuah

Nak berisalah,

Tak beri kalah,

Umno jadi serba salah,

Jom Pakat Pangkah PAS.

K.T-Moga Bulan Mengambang Penuh


Petikan Dari Harakahdaily

KUALA TERENGGANU, 16 Jan (Hrkh) - "Ketika pertama kali saya bertanding di Dun Bandar pada 1986, semasa datang menemui masyarakat Cina ramai yang takut.
Namun selepas 23 tahun berlalu keadaan itu sudah bertukar. Ketika saya datang menemui mereka sepanjang kempen ini tidak ada lagi yang takut.
"Saya tanya kepada mereka sudah tidak takut ke.. mereka menjawab tidak takut lagi kerana sudah faham Islam tidak ekstrem seperti yang dimomok pihak lawan sebelum ini," Haji Mohd Abdul Wahid Endut.
Calon PAS parlimen Kuala Terengganu itu mendedahkan perkara tersebut ketika bertemu dengan orang ramai di Masjid Penghadang Baru di sini, hari ini.
Beliau berkata, masyarakat Cina di sini menjelaskan mereka tidak lagi takut kepada hukum hudud biar pun cuba diuar-uarkan media massa kerana sudah faham kedudukan sebenar.
Katanya, orang Cina faham hukum tersebut tidak melibatkan mereka kecuali orang Islam yang melakukan kesalahan mencuri atau sebagainya.
"Malah mereka mahu pemimpin Umno dikenakan hukuman hudud kerana 'mencuri' duit royalti petroleum yang menjadi hak kepada rakyat Terengganu.
"Ketika saya datang menemui masyarakat Cina mereka memberitahu usah bimbang lagi dengan undi kaum tersebut dan mereka menasihatkan supaya menjaga undi orang Melayu," ujarnya.
Difahamkan orang Melayu sekarang diumpam dengan wang ringgit sehingga ada yang menerima RM200 hingga RM300 bagi mempengaruhi supaya mengundi BN.
Seorang pesara guru memberitahu dia diberi wang tunai sebanyak RM50 oleh rombongan pemimpin Umno yang melawat pesakit di hospital beberapa hari lalu.
Umno kini terpaksa menggunakan politik wang bagi menarik sokongan rakyat selepas pelbagai isu yang dicipta bagi melemahkan Pakatan Rakyat termasuk hukum hudud tidak menarik perhatian.
Abdul Wahid yang juga Adun Wakaf Mempelam berkata, orang Melayu sepatutnya lebih faham kedudukan sebenar tanpa mudah ditipu dengan sekadar umpan RM300.
Beliau juga melahirkan rasa hairan pengurus pilihan kecil Parlimen Kuala Terengganu menarik diri di saat-saat akhir yang disifatnya tidak pernah berlaku dalam sejarah kerana kewibawaannya dipertikaikan.
"Sepatutnya sebagai pengurus pilihan raya beliau perlu bersikap adil sama seperti pengadil bola sepak. Ini apa yang berlaku sekarang pengadil juga mahu menendang bola masuk ke dalam gol," katanya.
Petang semalam Dato' Mat Razali Kassim menarik diri sebagai pengurus pilihan raya kecil parlimen Kuala Terengganu selepas kewibawaannya dipertikaikan kerana dikatakan cuba mempengaruhi pengundi menyokong BN.
Dia dikatakan memberi kata dua kepada lebih 500 kakitangan Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) supaya mengundi calon BN, Dato' Wan Ahmad Farid Wan Salleh pada pertemuan yang diadakan di Dewan Tunku Abdul Rahman.
Abdul Wahid juga melahirkan rasa terharu di atas sokongan padu pemimpin dan penyokong Pakatan Rakyat dari luar yang datang membantunya.
"Terima kasih kepada semua yang datang membantu dengan membawa sendiri segala kelengkapan sehingga ramai yang tidur ala kadar di penjuru-penjuru," katanya

cuit sikit 8

Seorang lelaki telah pergi ke sebuah kedai kek untuk memesan sebiji kek sempena hari jadi isterinya. "Apa yang hendak ditulis pada kek ulang tahun ini, encik?" tanya si gadis manis yang bertugas di kaunter kepada lelaki itu.
"Mmmm, tulis saja "Sayang tidak bertambah tua" di bahagian atas, kemudian sambung dengan "Sayang cuma bertambah cantik" di bahagian bawah," kata lelaki itu.

Esoknya, lelaki itu datang mengambil kek yang ditempahnya itu dan terus membawa pulang ke rumah untuk dipersembahkan kepada isterinya yang tersayang di hadapan tetamu-tetamu yang lain. Dan ketika kek itu dibuka di depan isteri dan tetamu undangan yang lain, lelaki itu setengah pengsan ketika membaca tulisan yang tertera di kek itu:

"SAYANG TIDAK BERTAMBAH TUA DI BAHAGIAN ATAS. SAYANG CUMA BERTAMBAH CANTIK DI BAHAGIAN BAWAH."

cuit sikit 7

Seorang Koboi Pulang Dari Sebuah Kota Dengan Menunggang Kudanya Melewati Gurun. Dia Dikejutkan Oleh Seekor Ular Yang Menghalangi Jalannya, Lalu Si Koboi Turun Dengan Pisau Ditangannya, Ketika Ditangkap Ular Itu Untuk Dibunuh Si Ular Berkata :

Si Ular : "Jangan Bunuh Saya, Saya Adalah Seorang Pari-Pari".

Si Koboi Terkejut, Dan Masih Ragu, Lalu Bertanya :

Si Koboi : "Jika Kamu Pari-Pari Apa Yang Saya Minta Akan Dikabulkan ?". Tanya Si Koboi.
Si Ular : "Jika Kamu Tidak Percaya Lepaskan Dulu Saya, Dan Apa Permintaan Kamu Wahai Koboi?". Kata Si Ular Itu.

Lalu Si Koboi Melepaskan Si Ular Itu, Lalu Dia Berkata :

Si Koboi : "Saya Mempunyai 3 (Tiga) Permintaan, Iaitu Yang Pertama, Saya Mahu Wajah Saya Hensem Macam Lionardo Dikopiko, Yang Kedua badan Saya Setegap Arnold, Yang Ketiga "Anu" Saya Sebesar "anu" Kuda Yang Saya Tunggangi Itu". Sambil Menunjukkan Jari Ke Kudanya.

Si Ular Berkata Dengan Tenang :

"Sonang Bai Tuuuu, Esok Kamu Boleh Lihat Dicermin Apa Yang Terjadi, Sudah Ya, Saya Pergi Tata Titi Tutu". Kata Si Ular Sambil Pergi Masuk Semak-Samun Dan Menghilang.

Lalu Si Koboi Itu Naik Kudanya Meneruskan Perjalanan Menuju Rumahnya. Memang Hari Sudah Lewat Dan Sesampai Di Rumah Si Koboy Berdiri Di Depan Cermin Dan Berkata :

"Besok Kalau Tidak Ada Perubahan Siaplahh!, Aku Potong Kepalamu Wahai Ularr!". Sambil Berjalan Dia Masuk Ke Bilik Dan "Z z Z z " Ketiduran.

Keesokan Harinya Si Koboi Bangun Pagi-Pagi Dan Terus Menuju Cermin, Dan Apa Yang Terjadi, Si Koboi Tergezut Gorilla Dan Gembiraaa, Dilihatnya Wajahnya Mirip Lionardo Dikopiko Dengan Senyum Bangga, Lalu Dia Membuka Baju Melihat Badannya Sudah Berubah Dengan Otot Yang Menonjol, Dia Memperagakannya Gaya-Gaya Bodybuilder, Kemudian Dia Membuka Seluarnya Dan Dia Terkejut Triple King-Kong Sekali, Dan Berteriak :

"Tidak-Tidak. Ini Tidak Mungkin, TIDAAAAAAAAAAAAAAAAK!!!!!!!".

Ternyata Dia Lupa, Dan Baru Ingat Bahawa Kuda Yang Ditungganginya Semalam Itu Adalah Kuda Betina...!!.

cuit sikit 6

Seekor kanggaru di Zoo Melaka sentiasa keluar dari kawasan kurungannya. Menyedari hal itu,
seorang pegawai menasihatkan seorang pekerja supaya membina pagar yang lebih tinggi.
Menyedari bahawa kanggaru itu tidak dapat melompat tinggi, pekerja itu memasang pagar
dengan ketinggian lima kaki.

Esoknya, pegawai itu menerima laporan bahawa kanggaru itu keluar dari kawasan kurungannya lagi. Pegawai itu mengarahkan pekerjanya memasang pagar yang lebih tinggi lagi. Begitulah yang berlaku setiap kali beliau mendapat laporan tentang kanggaru yang suka keluar dari kawasan kurungannya itu. Sehingga cerita ini ditulis, sudah 30 kaki tinggi pagar kurungan kanggaru itu.

Esoknya kanggaru itu terlepas lagi. Pada sebelah petangnya, selepas kanggaru itu dimasukkan kembali ke kawasan kurungannya, jiran sebelahnya iaitu seekor unta pun bertanya kepada kanggaru itu, "Agak-agak kau sehingga berapa tinggi mereka akan memasang pagar ini?". Kanggaru itu menjawab, "Mungkin sehingga beratus kaki, kecuali seseorang mengunci pintu pagar pada malam ini dan malam-malam seterusnya".

cuit sikit 5

Sepasang suami istri merayakan ulang tahun perkahwinannya dengan makan malam di sebuah restoran. Ketika mereka hendak meninggalkan restoran tersebut, mereka ditanya oleh pemilik restoran yang berdiri di pintu.

Pemilik : "Bagaimana perasaan Anda terhadap hidangan dan layanan kami?"

Lelaki : "Ada satu perkara yang boleh saya katakan.. Anda memiliki dapur yang paling bersih di bandar ini."

Pemilik : "Dapur yang paling bersih?... Anda kan tidak pergi ke dapur. Bagaimana Anda boleh tahu yang dapur kamilah yang paling bersih?"

Lelaki : "Sebab.. Semua makanan yang kami makan berbau sabun."

cuit sikit 4

Kitty dan suaminya sedang mandi bertelanjang dalam bilik air ditingkat atas rumah mereka, tiba tiba lonceng pintu berdering...ring ..ring..ring....Maka
si Kitty terus membungkus tubuhnya dengan tuala dan berlari kebawah untuk membuka pintu.

Rupa-rupanya, Robert jiran rumah mereka berdiri di depan pintu dan berkata " Oh..Minta maaf kerana menggangu u yang sedang mandi.."

Kitty menjawap " tidak apa, biasalah tu..apa u mahu"

Robert terus dengan ghairahnya menjawap " Ohh..Kitty..u mempunyai kulit putih melepak harus bak sutera , jika I offer u RM100.00 sanggupkah U menanggalkan tuala bahagian atas sebagai balasan???"

Dengan secepat kilat tanpa berfikir panjang maka ditanggalkan bahagian atas tuala memperlihatkan buah dadanya yang menbukit demi wang RM100.00..

"WOW" Robert dengan mata terbeliak menghayati buah dadanya yang secara langsung memberangsangkan semangatnya sekaligus menawarkan RM100.00 lagi kepada Kitty untuk menanggalkan kesemua tualanya!!

"kenapa tidak" balas Kitty "itu ganjaran yang amat lumayan" dan terus melonggarkan tualanya memperlihatkan keayuan tubuh yang mengiurkan tanpa seurat benang pun!!.

Maka Robert dengan air liur yang meleleh keluar dan merasa rimas yang amat ketara seperti disimbah air sejuk dengan bahagian zip seluar yang seakan-akan pecah terus menyerahkan Note Rm200.00 kepada Kitty tanda kepuasa yang tak terhingga sambil berlari pulang ke rumahnya untuk melakukan latihan 'menembak'.

apabila Kitty kembali ke bilik air untuk menyambung balik mandinya maka suaminya bertanya " Siapa yang membunyikan lonceng pintu ?"

"Jiran kita, Si Robert" Jawap Kitty

"Robert??" Tanya Suaminya "Adakah dia memulangkan Wang RM200.00 yang dipinjam dari saya tempoh hari??"

P.036

Selamat mengundi para penduduk di kuala terengganu..
Harap kemenangan mutlak milik kita..
Jgn sia2kan pilihan anda..
Selamat berjuang..

tik..tok..tik..tok..tik..tok..bulan hampir mengambang penuh..

tik tok tik tok

masa berkempen ada lagi 10 jam

yang nak memberi masih boleh memberi
yang tak boleh senyum masih kena senyum
yang nak merubah masih boleh menyakinkan
yang nak ke rumah masih boleh bertandang
yang nak menabur janji masih boleh menabur
yang nak mendedahkan masih boleh mendedah
yang nak bodohkan diri sendiri masanya masih ada
yang nak cari surat lama masih boleh punggah kotak
yang nak berceramah masih boleh mencari mikrofon

lagi 31 jam semuanya akan terungkai
milik siapa kerisi ini
senyuman siapa paling menarik
pemberian siapa lebih dihargai
dedahan siapa lebih logik
janji siapa lebih dipercayai
ketuanan siapa lebih dihormati

ALLAHHUAKBAR!!!
ALLAHHUAKBAR!!!
ALLAHHUAKBAR!!!

cuit sikit 3

Dikisahkan..seorang buta bertanya kepada.. aweknya yang sedang memimpin tangannya.
" Sayang..betul ker sayang nie ikhlas..!!? "
Lantas..aweknya menjawab..
"Tentulah..saya sayang awak tau..!!"
Kemudian, aweknya pula bertanya..
" Awak rasalah.. saya nie..cantik tak?"
Kemudian, si buta menjawab..
" Saya tahu..kalau awak nie cantik tentulah awak takkan pilih saya yang buta nie sabagai pasangan..ehehe!!"

cuit sikit 2

Ali dan teman-teman sekelasnya di tadika di tugaskan gurunya mencari sesuatu peristiwa menarik untuk di ceritakan dan di gambarkan keesokan harinya di sekolah. Keesokan harinya tiba giliran Ali untuk menggambarkan hal menarik yang di temuinya. Ia pun menggambarkan sebuah lingkaran yang di namainya " Datang Bulan. "

Gurunya pelik dan menanyakan apa alasan Ali menganggap datang bulan adalah sesuatu peristiwa yang menarik.
Ali pun menjawab dengan selamba." Saya sendiri bingung apa yang menarik tentang datang bulan. Yang jelas setelah kakak sulung saya menyatakan terlambat datang bulan selama tiga bulan, ayah saya tiba-tiba sakit jantung. Ibu pula menangis tak henti dan anak muda yang sewa di sebelah rumah bunuh diri."

cuit sikit 1

Seorang penumpang di dalam keretapi elektrik bertanya pada konduktor "Adakah merokok di benarkan?"

"Tidak",konduktor tersebut memberitahu penumpang tersebut.

"Kalau begitu, dari mana datangnya puntung-puntung rokok ini?"

Konduktor itu menjawab,"Dari mereka yang tidak bertanya soalan.

£100m dan £500k

Gempo kejap teman semalam bila dengo £100m nak dibayo oleh man city untuk seorang player. Dah la tu gajinya pulak £500k seminggu.

Ntah kat mana gamaknya akai dia ni
sampai sanggup buang duit macam tu untuk seorang player. Teman rasa dengan nilai tu dia boleh dapat 3 atau 4 pemain yang lagi menguntungkan man city seperti





p/s : hmmmm bile le gamaknya teman dapat attend kursus UEFA Pro Licence...

jika pistol?

satu dunia kenal Muntadhar al-Zaidi
cerita keberanian anak arab
cerita dia memalukan polis dunia
cerita balingan kasutnya yang kini berharga USD$10 juta

dari nobody to somebody
dia yang bernama Muntadhar al-Zaidi
video balingannya mendapat penonton yang tinggi
kisah balingannya menjadi idea untuk flash game
keberanian balingannya menjadikan dia hero

bayangkan jika Muntadhar al-Zaidi memiliki senjata api
akan berubahkah senario dunia sekarang

boikotku

mulutku menjerit lantang
haram jadah israel
laknat israel
celaka israel
tekakku kering dilegakan COCA COLA

tanganku pantas menaip sms
haram jadah israel
laknat israel
celaka israel
smsku dihantar menggunakan NOKIA

mataku melihat gambar mangsa palestin
haram jadah israel
laknat israel
celaka israel
mataku menonton CNN

kakiku penat berarak
haram jadah israel
laknat israel
celaka israel
namun kakiku tidak melecet kerana dilapik TIMBERLAND

mindaku mencipta sajak
haram jadah israel
laknat israel
celaka israel
sajak ditaip menggunakan IBM

akal ku memberontak
haram jadah israel
laknat israel
celaka israel
blogku menggunakan server oleh INTEL

aduhai
aku masih dijajah

nukilan aduhai : leman3suku

boikot???

gua buka email dapat email boikot
gua buka sms dapat sms boikot
gua buka suratkhabar ada berita boikot
gua buka blog ada tulisan boikot

cerita boikot melanda negara
semua cerita mengenainya
ada yang setuju untuk boikot
ada yang tidak setuju

gua rasa boikot ni tak relevan
kita boikot macam mana pun
palestin masih diserang
israel takkan berhenti sekelip mata
walaupun dunia boikot

gua pernah baca buku
buku mengenai taktikal perang
sebagai penyerang
bukan keberanian yang menjadi kemestian
bukan kecanggihan senjata jadi ukuran

yang penting kemampuan menerima tindakan dunia
tindakan dari segi embargo
tindakan dari segi diplomatik
tindakan dari segi emosi

serangan kali ini bukan yang pertama
malahan ini antara siri siri serangan yang pernah dibuat
dalam setiap siri serangan
semestinya akan ada pembaharuan untuk serangan akan datang
taktikal israel akan berkembang dan makin bersedia

gua rasa israel dah bersedia untuk itu
duit dah dikumpul menimbun
senjata dah canggih
keberanian dah membuak

datanglah embargo ekonomi
datanglah tekanan diplomatik
datanglah usul gencatan
datanglah kutukan dunia

israel dah bersedia
bersedia melancarkan serangan utama
serangan utama yang akan menghilangkan palestin
ya palestin akan hilang di peta dunia

persoalannya
cukupkah dengan boikot
cukupkah dengan derma
cukupkah dengan demonstrasi
cukupkah dengan membakar bendera

Tak jadi...

sekali tak jadi pindah la....(link)