dari ruyung yang pecah maka sagu bertaburan, 
dari katak yang tidak mati bila menyeberangi jalan, 
dari lembu yang mempertahankan hak namanya, 
dari meja yang ditepuk dan gelas pecah,
dari otak pemikir marhaen yang rendah IQnya, 
dari pandangan serong mata hati, 
dari racauan jiwa yang kacau,
dari kail sejengkal laut dah diduga,
dari anjing yang berjaya meruntuhkan bukit,
dari kelawar yang jaga siang,
dari pungguk yang cuba merindui mentari,
dari tikus yang berjaya membaiki labu,
dari 1Hz ke infiniti,
dan.....

-de' owner-

31 March 2010

Live @ SUK - Hari kedua - Dari Johor, Makcik datang jumpa Dato

Makcik nih datang dari Johor. Datang semata nak jumpa DSN dan bergambar bersama DSN dan adun PR yang lain. Dia juga berdoa agar Sidang hari nih berjalan elok.

Seolah kasih seorang ibu pada anaknye.

send using HTC 'cap ayam'

30 March 2010

Live @ SUK - Press Conference di Wisma DAP



send using Dopod 'cap ayam'

Live @ SUK - Sidang sudah ditangguh

Sidang sudah ditangguhkan ke esok pagi

send using Dopod 'cap ayam'

Live @ SUK - Sekitar luar dewan

Wartawan,penyokong dan polis

send using Dopod 'cap ayam'

Live @ SUK - Protes

Adun PR diketuai DSN protes kerana dewan dipenuhi dengan lebih 150 polis berpakaian Kemeja Putih memenuhi sidang DUN. Adun PR berjanji takkan buat kecoh. Namun ditolak dengan angkuhnye oleh BN

send using Dopod 'cap ayam'

Live @ SUK - Sidang DUN Perak 30 Mac - Kedai Kopi

Tempat wartawan dan penyokong menunggu kisah dari dalam SUK

send using Dopod 'cap ayam'

Live @ SUK - Sidang Dun Perak 30 Mac - Gerombolan Polis



send using Dopod 'cap ayam'

Live @ SUK - Sidang DUN Perak 30 Mac - halangan dirempuh

Dikhabarkan adun Pakatan Rakyat berjaya masuk kedalam dewan setelah dihalang lebih 15 minit pintu masuk dewan.

send using Dopod 'cap ayam'

Live @ SUK - Sidang DUN Perak 30 Mac - Pembetulan

Dikhabarkan bahawa Raja Muda Perak yang akan merasmikan sidang pada hari ini. Bukan Sultan Azlan yang merasmikan seperti dilaporkan sebelum ini. Harap maaf atas kesilapan.

send using Dopod 'cap ayam'

Live @ SUK - Sidang DUN Perak 30 Mac - Sultan sudah tiba

Menurut sumber didalam, Sultan Azlan sudah tiba di Bangunan SUK. Istiadat perbarisan telah dimulakan. Dilaporkan bahawa semua camera dan telefon bimbit tidak dibenarkan dibawa masuk. Termasuk la milik wartawan.

send using Dopod 'cap ayam'

Live @ SUK - Sidang DUN Perak 30 Mac. Masuk ke SUK

Alhamdullilah semua adun Pakatan Rakyat dapat masuk ke perkarangan SUK dan akan bersedia untuk Perbarisan Hormat. Update yang berlaku di dalam dewan boleh didapati di idhamlim.blogspot.com. Kami akan update apa yang berlaku di luar dewan.

send using Dopod 'cap ayam'

Live @ SUK. Sidang DUN Perak 30 Mac

Sekitar luar SUK. Jam 7.30 pagi. Di luar dijangka agak tenang.

send using Dopod 'cap ayam'

29 March 2010

Orang cakap ini berita baik

Salam hormat semua dan salam 1Malaysia aka 1Isreal aka OneJEW...

Lama sungguh aku tidak mengepos disini. Takde modal nak gebang pun ada, sibuk pun ader (sibuk di FACEBOOK benornyer), malas pun ader, menyampah pun ada. Kira macam-macam ada (Al-Fatihah kepada Pakcik yang memfopularkan ayat tu)...

So tak mau nak ulas banyak pasai menalah yang korang pun menyampah nak dengor pasai aku dan blog anje nih... Aku straight to the point jer la...

Semalam berlaku AGM untuk MCA dimana setelah huru-harare kat dalam parti kompenan BN nih menjadikan reputasi mereka semakin merudum. Namun disebalik kejayaan Chua Soi Lek yang aku gelar En. Powerfull (jangan tanya pasai apa - pi cari DVD dia - kalah ubat yang ada dalam iklan blog AlBanjari tu) nih, mengalahkan calon peveret 1Malaysia Ong Tee Keat, banyak blog anti-BN dan juga pro-BN mengutuk MCA kerana memilih Presiden yang bermukah dan menyatakan betapa MCA akan makin hancur sebab Soi Lek nih jadi Presiden...

Suka aku nak imbau kembali rentetan terhadap peristiwa penyebaran DVD aksi lucah Soi Lek yang berleluasa dahulu. Aku pun sampai 3 ker 4 versi yang orang send kat aku (bukan aku cari yer). Ko ingat tak ape feedback yang Soi Lek buat... Dia minta maaf. Dia mengaku orang dalam DVD tu adalah dia dan dia juga sanggup menerima apa jua hukuman daripada parti. Please la... kome kene ingat dia nih sapa dan apa agama dan bangsa dia. Bagi aku dia dah macam hero untuk orang Cina sebab berani mengaku dan mengakui kesilapan dia. Dan aku percaya family dia pun dah maafkan dia. So orang Cina dalam MCA yang lain...???

Dan juga aku suka nak ingatkan korang bahawa, pergolakan besar-besaran dalam MCA nih berpunca daripada pemecatan Chua Soi Lek daripada MCA... MCA jadi hura-harare nih selepas Soi Lek kene pecat. Beb dia nih orang paling berpengaruh dalam MCA beb. Dah aku tahu dan faham perangai orang Cina nih bukan mudah dibeli dengan wang ringgit macam orang Melayu terutama species UMNO nih. Deme percaya yang Soi Lek bagus dan dia memang Parti Man. Aku tak rasa yang Soi Lek nih akan kebuluq nak jawatan menteri dalam Kabinet walaupun dia adalah Presiden Parti Kompenan Utama dalam BN.

Posting aku nih bukan nak backing Soi Lek atau apa. Aku pun menyampah satu macam jugak dengan politik mukah-mukah nih. Tapi aku nak sedarkan kepada geng-geng aku yang Pakatan Rakyat nih. Pemilihan Soi Lek bukan bermakna MCA akan makin hancur. Mereka sebenarnya akan menjadi lebih kuat lepas nih. Soi Lek akan menerajui MCA hingga mereka terus kekal di Malaysia. Kerana Soi Lek mampu untuk menyatukan organisasi dalam MCA untuk bekerja lebih kuat lagi. Kita kene ingat, Pakatan Rakyat nih jadi pilihan sebab orang menyampah dengan BN. Bukan sebab Pakatan Rakyat bagus sangat (sekarang baru ok sikit). BN akan jadi kuat kalau sesama deme berkerja kuat untuk menangkan parti deme. Itu yang aku nampak dalam MCA sekarang.

So kesimpulannya sekarang, pemimpin Pakatan Rakyat tidak seharusnya duk asyik nak belek celah kain orang (MCA) jer sekarang nih. Jangan ingat mereka makin lemah, korang makin naik lemak. Kene keje kuat beb. Perbanyakkan turun ke padang. Buat program bersama rakyat. Bukan buat ceramah perdana sahaja dah. Ceramah kelompok kene lebih kerap beb. Lepak la kat kedai makan orang UMNO. Bukan kat coffee house orang Pakatan Rakyat. Bagi tau kat rakyat apa kebaikan yang telah korang buat. Bukan cerita keburukan UMNO dan BN aja dah. Cari peluang mendekati rakyat. Jentera parti bukan buat kerja time pilihanraya saje. Kene lebih daripada itu lagi beb.

Aku bukannye pandai sangat. Tapi aku selalu ada ditempat itu. Jadi kene juga sesekali dengor cakap orang yang tak cerodik cam aku nih sama. Sebab undi aku lebih keramat daripada undi orang dalam parti kome sendiri...

02 March 2010

Berpakat untuk berbalah.

Hahahaha orang bila berpakat untuk mencapai muafakat. Pakatan Rakyat berpakat untuk berbalah antara satu sama lain.

Sekarang ni dah jadi trend politikus. Tak suka polan bin polan, keluar parti dan jadi bebas. Aku ingat nanti satu kerajaan bebas berjaya dibentuk gamaknya.

La ni aku ingat orang pakatan rakyat kene cari kamus dewan. Cuba tengok apa maksud pakat. Itu pun aku harap ada adun PR boleh membaca. Kalo tak bagi le edisi tahun bila kamus dewan pun penyudahnya buat sendal pintu je deme ni buat. Masa kempen dulu kata nak bela nasib rakyat tapi dari gayanya sekarang ni lebih kepada nak kejo bank statement ke 7 figures.

Jangan dok merak dengan kejayaan tahun 2008 sebab la ni dah tahun 2010.

To be number 1 is easy but to maintain it is hard.

P/s : aku nak pi ROS. Nak register parti baru yang bernama BEBAS. Kalo lulus semua adun bebas automatik jadi ahli parti aku tu. Baru le gempak sebab semua ahli parti aku tu wakil rakyat sey...